dinsdag 5 mei 2015

Dodenherdenking 2015 - "Zij gaven 't hoogste wat ze konden geven"



Op 4 mei herdachten we in Gouda de oorlogsslachtoffers en omgekomenen sinds de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens deze - zeer goed bezochte - bijeenkomst werd o.a. een gedicht voorgedragen van Cobi Maurits die ik graag met jullie wil delen:

IK VRAAG ME AF

Zou ik het kunnen,
wat zij toen wél konden.
Vaak niet gezocht en ook niet heel doordacht.
Zo pal te staan als zij, zó vastberaden,
al wisten ze niet wat de toekomst bracht?

Zou ik het kunnen,
leven met de dreiging.
Dat één verkeerde stap, één enkel woord
betekent dat er slachtoffers gaan vallen,
een goede vriend, familie, wordt vermoord?

Zou ik het kunnen,
zwijgen bij de vragen.
Naar wie en wat, houd ik dan óók mijn mond.
Zou ik mijn beulen óók kunnen trotseren,
al had marteling mijn lichaam zwaar verwond?

Zou ik het kunnen,
trouw zijn tot het einde.
Om zwijgend ook die laatste gang te gaan.
en het hoogste goed, mijn leven, op te geven
voor anderen, had ik dat óók gedaan?

Ik weet het niet,
maar dankzij deze helden
heb ik nooit voor die keuze hoeven staan.
Zij gaven 't hoogste wat ze konden geven:
Hun leven, zodat ik in vrijheid kan bestaan.





De korte plechtigheid bij het Metaheerhuis werd goed bezocht




Kranslegging bij het "Joodse Poortje" 


Herdenking op de Markt











6 opmerkingen:

B. te G. zei

Mooie foto's, gedenken en herdenken is een uitstekende zaak

Gert zei

Dit was een zeer waardig moment om de helden te gedenken die voor onze vrijheid stierven.

Anoniem zei

Burgemeester Schoenmaker had een waardige toespraak, en de bijeenkomst bij het Metaheerhuis was als altijd indrukwekkend.

De stille getuigen op de Stolpersteine begeleiden ons op de tocht door de stad. Niet alleen onze helden, we dachten ook aan onze slachtoffers.

Jesaja 25:8.

Anoniem zei

Prachtig gedicht! De vraag is inderdaad 'zou ik het kunnen?'
We weten het niet Maar het geeft ons wel een trigger om dienstbare burgers te zijn en onze vrijheid te waarderen. Met dit gedicht krijg je in deze een beetje sombere tijd om wat er allemaal in de wereld gebeurd weer kracht om door te gaan, uit respect voor hen die vielen voor onze vrijheid

J. te Gouda zei

Wat een mooi en waardig verslag van dodenherdenking!

Anoniem zei

Waarbij de vlaggenceremonie op 5 mei vlaggen vertoonde van diverse onvrije landen, en een Palestijnse vlag - een politiek idee dat symbool staat voor Jodenhaat. Met toestemming van gemeente Gouda en het 4/5 mei comité te Gouda. Leve de vrijheid.