vrijdag 4 februari 2022

Onrust door 'dark store' van Flink in Gouda

"Dit moet je toch niet willen in Gouda!"



In rap tempo openen de flitskoeriers van Flink filialen in Nederland. Binnenkort wil Flink ook een vestiging aan de Nieuwehaven in Gouda openen. De bewoners zijn hiertegen in het verzet gekomen en wijzen op de overlast die bij zo’n winkel wordt verwacht door het laden en lossen en door de lange openingstijden. Maar ook de flitsbezorgers zullen voor overlast zorgen. En voor onveilige situaties in het verkeer.

In de gemeenteraad heeft een raadsmeerderheid middels een motie zich tegen de komst van deze dark store uitgesproken.

 

Dark stores

 

Een dark store is een locatie die wordt gebruikt om voorraad te houden voor e-commerce doeleinden. Dark stores worden gebruikt om lokale voorraad via het onlinekanaal supersnel naar de klant te vervoeren. Het zijn voorraadkamers die niet door mensen kunnen worden bezocht. Ze dragen daarom niet bij aan de levendigheid van de binnenstad. Ze hebben zelfs een negatieve invloed op de uitstraling van de binnenstad en leveren overlast op voor de omwonenden en het verhoogt de onveiligheid in het verkeer.

Situatie Gouda

 

Een dark store lijkt volgens wethouder Tetteroo niet binnen de categorie detailhandel of distributie te vallen. Een dark store is eigenlijk planologisch nergens geregeld. Er is dus een vergunning nodig, omdat wordt afgeweken van het bestaande bestemmingsplan. Het college zal zich beraden op planologische stappen en gelet op het feit dat een vestiging van dark store als ongewenst wordt gezien verwacht ik een voorbereidingsbesluit. Dan heeft het college een jaar de tijd om de zaak planologisch op orde te brengen. Rotterdam doet ook zoiets. 



Rotterdam

 

In Rotterdam zijn inmiddels een stuk of 13 dark stores. Die stores zijn vaak in winkelstraten gevestigd in woonwijken, waar ze voor overlast zorgen. Doordat er vrachtwagens moeten lossen, maar ook omdat de bezorgers op straat wachten op hun volgende klus.

De flitsbezorging wordt meestal per fiets of scooter afgeleverd. Die vervoersmiddelen staan veelal opgesteld voor de dark store, waardoor ze de stoep blokkeren. Ook nemen de bezorgers het niet altijd even nauw met de verkeersregels, wat voor gevaarlijke situaties en irritatie bij omwonenden zorgt.

In de oude bestemmingsplannen wordt geen onderscheid gemaakt tussen de functies 'winkel' en 'distributiecentrum' voor winkelpanden. Daar gaat de gemeente het komende jaar verandering in brengen. Met een nieuw bestemmingsplan moet de toekomstige vestiging van dark stores in goede banen worden geleid.

 

Amsterdam


"De Pijp wordt één groot distributiecentrum" volgens bewoners. Bezorgers rijden dag en nacht door de stad en het concept wordt steeds populairder. Naar schatting zijn er zo'n veertig dark stores in Amsterdam. De gemeente is het zat en wil niet nog meer vestigingen.

In West is daarom begonnen met het handhaven tegen dit soort locaties. Vanuit de politiek klinkt heldere taal: "Dit is niet de bestemming waar dit soort panden voor zijn bedoeld, daar kunnen wij als stadsdeel tegen optreden. We willen niet wachten op een centraal beleid vanuit de stad."


Tenslotte

 

Als er nieuwe winkels en ketens zich in Gouda vestigen ben ik doorgaan erg blij, want Gouda verdient het om een aantrekkelijke en levendige binnenstad te blijven houden en daarvoor is het goed als er nieuwe winkels blijven komen en leegstand zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Dark stores dragen naar mijn mening echter niet bij aan het beoogde beeld en passen ook niet in het bestemmingsplan. Deze stores moeten wat mij betreft - in ieder geval uit de binnenstad - worden geweerd.





10 opmerkingen:

Corros zei

Is dit niet via een lokale belasting op te lossen? Gewoon zo zwaar belasten dat het niet interessant meer is.

Anoniem zei

Hoe zit het dan met vrij en modern ondernemerschap? Daar zal toch in een breed perspectief naar gekeken moeten worden. En niet alleen maar impulsief...

Anoniem zei

Meneer Krins, ik begrijp het concept niet helemaal, toont dit overeenkomsten met de 'snelle' jongens van de ambulante handel?

Misschien kan hier een datacentre komen van Meta of Amazon, dat is tenminste goed voor de economie en de aandelenmarkt.

Anoniem zei

Heeft dhr Johan Weeber ook gestemd?

Anoniem zei

Ze hebben de functionaliteit van een magazijn, maar de organisatie van een winkel. Hoewel ze reeds vóór Covid-19 verschenen, hebben de dark stores hun ontwikkeling tijdens de pandemie versneld en zijn zij een belangrijke nieuwe schakel geworden in de stadslogistiek. Ontworpen om alledaagse boodschappen in minder dan 30 minuten te leveren, bieden darks stores een ongekend antwoord op de uitdagingen van e-commerce agility voor consumentengoederen. Jean-Charles Deconninck, Voorzitter van het Directiecomité van Generix Group, licht deze fundamentele trend toe.

Een zeer lokale dienst

In grote magazijnen, die precies als een winkel zijn ontworpen, maken orderpickers de orders klaar die enkele minuten eerder zijn geplaatst. In hun virtuele winkelmandje kunnen consumenten alle consumentenproducten van hun detailhandelaar vinden, van levensmiddelen (vers, vloeibaar, maar ook delicatessen, bakkerij,

banketbakkerij, slagerij) tot hygiëneproducten. In minder dan dertig minuten liggen hun boodschappen voor hun deur.


Verkorte levertijd voor bedrijven...

Door het aantal toegangspunten tot een winkel te verhogen, wordt de klantbenadering sterker. Terwijl drives een voorstedelijk handelsmiddel zijn, omdat zij het gebruik van een voertuig vereisen, zijn dark stores uiterst lokaal, met een grote behoefte aan hygiënische en massaconsumptieproducten. “Met de dark stores komen wij tegemoet aan de behoefte van de consumenten aan nabijheid en lokale producten", bevestigt de voorzitter. “Ook het milieueffect is zeer positief.”

https://www.generixgroup.com/nl/blog/dark-store-logistiek-last-mile

Anoniem zei

Dhr Schoenmaker kan goed zaken doen:

Alkmaar betaalt bijna 17 miljoen voor aankoop van voormalig azc De Vluchthoef

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220208_25267141

Anoniem zei

Gelukkig is het lot van de vluchteling nu een stuk zekerder nu het COA wat financiële slagkracht heeft. Misschien kan dhr Schoenmaker een arbeidscontract aanbieden zodat deze mensen voor bezorgservice Flits/Flink kan werken om wat te verdienen.

Anoniem zei

Geachte heer Krins,

bedankt voor uw inzet! Ik ben het helemaal met u eens dat de dark room weg moet uit de binnenstad van het prachtige Gouda. Dat moeten we inderdaad niet willen!

Anoniem zei

Schoenmaker werkte voor de gemeente Gouda en onderhandelde in die functie met de COA, en stapte vervolgens over... Goed zaken doen? Kom nou!

Anoniem zei

Geachte heer Krins, is het burgemeesterschap niet iets voor u? U hebt vaak uitstekende ideeën!