donderdag 1 april 2021

In 2022 geen stinkende vrachtauto’s en minder auto’s in de binnenstad van Gouda!


Binnenkort geen stinkende vrachtauto’s meer in binnenstad en tevens minder auto’s van bezoekers door een Transferium. Deze ambities van de ChristenUnie Gouda gaan waarschijnlijk binnenkort werkelijkheid worden. 

 

De laatste jaren is er steeds vaker discussie over zwaar en vervuilend vrachtverkeer in de binnensteden en ook in Gouda zijn de bewoners van de binnenstad dit verkeer spuugzat.

De woningen staan vaak te trillen als deze vrachtauto’s voorbijkomen en het verkeer belast ook enorm de kwetsbare wegen, vooral langs de grachten, in de binnenstad. 

 

In Gouda is het startsein gegeven om dit jaar een zgn. “stadshub” te gaan realiseren op de Goudse Poort. Van daaruit worden goederen met elektrische voertuigen naar winkels, bedrijven en instellingen in de stad vervoerd. Later zal worden onderzocht in hoeverre vervoer over water in de binnenstad en een overslag locatie bij de Goudse Poort ook mogelijk is. 

Een nieuw opgericht bedrijf, Gouda Logistiek, gaat na de zomer van start met een pilot.

 

De stadshub wordt onderdeel van het landelijke netwerk Stadslogistiek. Daarbij zijn al meerdere steden aangesloten. De hubs werken samen met PostNL, dat vanuit de hubs uitstootvrij vervoer verzorgt met elektrische vrachtwagens.

 

Nu rijden er nog dagelijks vervuilende dieseltrucks de binnenstad in en uit om voorraden bij winkels en bedrijven af te leveren. Eind 2021 zal die bevoorrading steeds meer worden uitgevoerd door ‘schone’ vrachtwagentjes en elektrische bakfietsen. Bedrijven in (onder andere) het centrum van Gouda worden dan nog maar één keer in plaats van diverse keren per dag bevoorraad. Als alles naar wens verloopt zullen in de loop van 2022 de winkels uitsluitend via deze stadshub worden bevoorraad.

 

Innovatief concept

 

Gouda investeert niet alleen in een “stadshub”, maar ook in minder autoverkeer in de binnenstad. Daarom wordt de locatie van de stadshub tevens een Transferium waar  vanaf eind 2022 zo’n 750 auto’s voor een vaste prijs kunnen parkeren en dan met een pendelbus of per fiets naar het centrum kunnen reizen. De verwachting is dat het aantal auto’s naar de binnenstad hierdoor behoorlijk gaat afnemen en de huidige capaciteit aan parkeerplaatsen niet hoeft te worden uitgebreid. Tevens is het dan de bedoeling dat de Nieuwe Marktgarage wordt ingezet voor de bewoners binnen de singels. Deze raken namelijk de komende jaren parkeerplaatsen langs de grachten kwijt als die opnieuw worden ingericht met meer groen en terrassen.

 

Schoner en duurzamer


Door minder autoverkeer in de binnenstad en de introductie van stadsdistributie is onze stad straks niet alleen schoner, maar ook leefbaarder.

Daarnaast wordt het vervoer van goederen ook sneller en efficiënter. De grote en zware vrachtwagens van leveranciers hoeven zich namelijk niet meer door nauwe binnenstadstraten te manoeuvreren, wat tijdwinst zal opleveren.  

 

De ChristenUnie is erg enthousiast over het versneld realiseren van de deze stadshub in combinatie met een Transferium. Het aantal transporten en verkeersbewegingen door auto’s worden namelijk veel lager en de milieubelasting en (geluids)overlast worden fors beperkt. Daarnaast wordt de binnenstad ook schoner doordat de distributie wordt gedaan door elektrische bakfietsen en kleine elektrische vrachtwagens.”

 

Autoluw

 

Het terugdringen van het transportverkeer en autoverkeer dragen daarnaast ook bij aan streven naar het autoluw maken van het centrum van Gouda. Dit is een ambitie bij het Verkeerscirculatieplan (VCP). 


De versnelde realisatie van een stadshub sluit ook goed aan bij de ambitie van de gemeente die zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, vervuilende en zware dieseltrucks voorgoed uit de binnenstad wil bannen. 

 

De binnenstad van Gouda wordt de komende jaren veel schoner en duurzamer en daardoor ook leefbaarder! Een prachtig en duurzaam vooruitzicht!

9 opmerkingen:

Gerard zei

Volgens mij waren er in de 70er jaren ook al vergevorderde plannen om vrachtverkeer uit centrum Gouda te weren. (opslag goederen bij groot terrein bij het station en van daar uit met kleine auto's de stad in). Begin 2010 werd al over elektrische wagens gesproken. Hopelijk krijgt het nu een vaste vorm. Succes!!

Cees zei

Goed idee . In kustplaatsen hebben ze ook een transferium waar gasten gratis kunnen parkeren en gratis vervoer naar stranden. Prima om vrachtverkeer te weren en in kleine elektrische auto's de vracht te laten vervoeren naar de stad. Maar geeft dit geen toename van verkeer door de al belaste tunnel? Proberen waard

Herman zei

Mick bunnik opperde dat plan lang gelden al ..stichting gouda schoon Leo Rosendahl en Karel Baarspul zijn al jaren goed bezig met electrisch afhaal van horeca afval ..dus allemaal goed nieuws en goede plannen

Unknown zei

Bart van Motor OK Herrie Nee zei ... Een mooie stap richting een leefbaarder stad. Betere luchtkwaliteit maar ook een tikje stiller. Dus nu op naar een verbod op benzine-scooters, benzine-motoren en op alle auto's waar aan de uitlaat geknoeid is om ze "sportiever'te laten klinken. Slechte luchtkwaliteit en verkeerslawaai zijn de twee grootste milieuproblemen in stedelijk gebied.

Anoniem zei

Helaas is de cultuur met het online pakjes bezorgen de stad er niet beter op geworden.
Door de DHLs en Post.nls e.a. postbezorgers en de nog steeds voortrazende pizzabezorgers die maling aan rode stoplichten hebben. Is mij een grote ergernis. De blokkeerpalen staan tegenwoordig steeds vaker naar beneden met particulieren die bijna de gehele dag gewoon de stad inrijden. Waar zijn de BOA's om deze te bekeuren ? Ook fietsers die op plekken fietsen waar wandelaars behoren te lopen.
Wel een opsomming van diverse narigheden maar dit hoop ik dat er eens een verstandig besluit uitkomt.

Anoniem zei

Wat fijn dat er eindelijk concrete plannen zijn om het zware verkeer te weren uit de stad!!

Waar ik me echt zorgen om maak is de grote stroom verkeer die er dagelijks door de binnenstad gaat. Werkelijk alle soorten voertuigen zijn welkom. Het maakt niet uit hoeveel lawaai ze maken, hoeveel groot ze zijn, hoeveel uitstoot ze produceren, hoeveel rondjes ze rijden, etc
het is "Vrijheid, blijheid" in de oude binnenstad. Niemand die op de regels wijst. ( Zijn er eigenlijk wel regels??)
Gouda is trots op zijn stad. Zorg dat bewoners fijn kunnen wonen en dat toeristen in alle rust kunnen genieten van al het moois dat de oude binnenstad te bieden heeft.
Stap 1 is gezet, nu doorpakken gemeente!! ( En daarvoor ben ik als bewoner ook bereid om een auto te delen, mijn auto in de parkeergarage te parkeren....)

Anoniem zei

Off topic

Op grond van een bewezen vaccinatiebewijs ("coronapaspoort") toegelaten worden tot evenementen, vind ik een flagrante schending van de grondrechten, en dus totaal onacceptabel!

Tinus de Krijger

Anoniem zei

Heel goed idee!

Maar wie brengt bezoekers van de stad af van het idee om de laatste parkeerplaats langs de haven of gracht te bemachtigen? Rondje na rondje wordt gereden.

Bewoners hebben ook te veel overlast van mensen die met heel weinig respect voor oude huizen en hun bewoners de stad in jakkeren. Bizar wat hier allemaal rond rijdt/scheurt. Het is gewoon te veel verkeer en te veel lawaai. Niet alleen auto's geven overlast, maar brommers (motoren!!) maken ook heel veel herrie. Houd er rekening mee dat bewoners van monumenten gebonden zijn aan regels. Enkel glas weert het geluid niet!

Anoniem zei


Maar of de stad er autoluw van wordt betwijfel ik zeer.
Maak keuzes. Wie mogen er de stad in? Motoren die een oorverdovend geluid maken? Brommers en scooters die rondscheuren (Ook in de Lange Groenendaal!) Coffeeshopgangers, die hun auto overal parkeren behalve in de parkeervakken? Doorgaand verkeer, die de stad als sluiproute neemt? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maak de stad groen en autoluw, de oude stad zal zoveel beter tot zijn recht komen.