dinsdag 13 april 2021

Rotte kies van Ricken wordt eindelijk opgeknapt

Foto: Jaap van Rijn

Puisten verpesten Gouda 750 - deel 2

Al vele jaren heb ik op allerlei manieren aandacht gevraagd voor het herstel van de achtergevel van het pand van naaimachinehandel Ricken bij de toren van de St.-Janskerk. Deze zijde van het pand zag er belabberd uit en het was een complete aanfluiting voor onze stad. Extra vervelend is dat er jaarlijks hier zeker zo'n 100.000 toeristen langslopen.


Last onder dwangsom

Eind vorig jaar kwam er opeens goed nieuws naar buiten: zoon Theo Ricken jr. is nu eigenaar van dit pand en hij kondigde aan dat hij in het voorjaar van 2021 de achtergevel zou gaan opknappen.

De reden dat hij reageert kwam ongetwijfeld omdat er vanuit de gemeente via Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) steeds meer druk werd uitgeoefend om dit pand eindelijk eens te gaan opknappen. Eind vorig jaar heeft hij een last onder dwangsom opgelegd gekregen die zou worden geïnd als hij in april 2021 nog niet met opknappen zou zijn begonnen.



Goede wil

In het AD gaf de nieuwe eigenaar enige tijd gelden aan, dat dat hij echt van goede wil is, maar wat meer tijd nodig te hebben. Hij realiseert zich dat het pand onder een vergrootglas ligt, maar hij heeft een hoofdpijn dossier geërfd, dat hij tot een goed einde wil brengen. Hij meldt verder in het AD: "Mijn vader wilde de gevel jaren geleden al aanpakken. Hij wilde toen een hele nieuwe achtergevel. Bij de gemeente zat toen iemand die het daar helemaal niet mee eens was. Die kwam met zoveel eisen dat mijn vader er helemaal niet meer aan wilde beginnen. Toen heeft hij best een tijd gehad dat hij er helemaal niets meer aan wilde doen. Nadat mijn vader in 2019 jaar overleed, kwam het dossier bij mij terecht. Ik wil dit graag oppakken, maar moet wel op nul beginnen, want zoveel is er niet overgedragen. Nu ik ermee bezig ben, wil ik ermee door. Als ik er vaart achter zet, lukt het misschien dit jaar al. Waar ik nu even tegenaan loop, is dat de muur nat is. Het is dan niet handig om een pleisterlaag aan te brengen, zeker niet als het ook gaat vriezen. Ik ga uit van drie of vier maanden. Uiterlijk in het voorjaar van 2021 is het  gereed.’’

Mooiste stukje van Gouda

Het pand van Ricken ligt aan de achterzijde aan Achter de Kerk en dat is één van de mooiste stukjes van Gouda. Daarom heb ik me namens de ChristenUnie ook zo ingezet voor het herstel van deze rotte kies. 

Ik ben heel blij dat de huidige eigenaar zijn toezegging om het pand op te gaan knappen ook daadwerkelijk heeft omgezet in actie en de achterzijde van het pand nu in de steigers staat en wordt opgepakt. Dat betekent dat we binnenkort weer trots kunnen zijn op deze plek in de binnenstad. 

De eigenaar bewijst zichzelf en de stad door deze aanpak een goede dienst! Dank ook aan wethouder Thierry van Vugt en de ODMH die de laatste tijd vasthoudend zijn geweest om het herstel door de eigenaar te laten uitvoeren.

Geen opmerkingen: