maandag 9 januari 2012

De week van de glimlach


“Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos voort” (moeder Theresa).

Ik sta in een lift. Net voordat de deur sluit glippen twee dames snel naar binnen. We knikken naar elkaar als groet. Eén van de dames kijkt in het rond. Veel lijkt er niet te zien, maar ze begint toch te glimlachen. Ze stoot haar vriendin aan en wijst naar boven. Ook zij begint te lachen.

Ik, hoe kan het anders, word nieuwsgierig en kijk ook naar boven. Op een TL buis staat geschreven: “Lach eens!”

Er zijn omstandigheden waarin we niet kunnen lachen, dat weet ik heel goed, maar toch….Dit is nu eens graffiti op z’n best. Ook ik glimlach.

We leven in een tijd waarin we als mensheid steeds meer met onszelf bezig zijn, steeds meer ontevreden of onverschillig zijn over wat er buiten onze directe leefwereld gebeurt en ook het gevoel voor de ander aan het kwijtraken zijn.

We communiceren vooral virtueel via Hyves, MSN, Facebook, LinkedIn, Twitter en Blog en hebben vaak nauwelijks tijd voor gewoon contact. We zijn immers druk, we leven gejaagd en de iPad en Smartphone is constant in de buurt.

Ben ik nu té somber? Wellicht, maar wie kan er nu in alle eerlijkheid zeggen dat zijn leven voortdurend is gericht op de ander en niet op eigen gezin en carrière en hobby’s.

Het sociale aspect hangt er vaak wat bij, tenzij er iets ergs gebeurt. Dan opeens zijn we er voor elkaar, maar dat is meestal van korte duur.

Er is onvrede over het egoïsme en onvriendelijkheid in de samenleving, maar ook een zekere gelatenheid: “Laat maar, ik bemoei me nergens mee, ik ga mijn eigen gang, ik kan de wereld toch niet veranderen”. Men zou soms wel anders willen, maar weet niet hoe.

Wordt het niet hoog tijd om anders in het leven te gaan staan?

Klinkt onderstaande uitspraak u niet prettig in de oren?

“Niemand is zo arm dat hij geen glimlach kan geven…

Niemand is zo rijk dat hij geen glimlach nodig heeft”.

Het is goed om wat vriendelijker te zijn, om aandacht te hebben voor elkaar.

Een glimlach met een vriendelijk woord verwarmt en geeft licht. De kracht ervan is groot, heel groot. De samenleving kan er weer wat menselijker door worden.

Iemand uit Gouda heeft een oproep gedaan, die ik graag ondersteun, om van 22 t/m 28 januari hiermee bezig te zijn en bewust eens vriendelijk te doen tegen de ander die u ontmoet. De oproep is inmiddels in het hele land verspreid en ook in Zuid-Afrika, Australië, Canada en Roemenië terecht gekomen.

Ga in deze week (of al eerder…) concreet communiceren, door bewust te groeten en iemand als het zo uitkomt vriendelijk aan te spreken. De bijbel spreekt ook mooie woorden over dit onderwerp: “Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.”

Laten we met elkaar, voor elkaar leven en begin met een glimlach.


(de tekst is voor een belangrijk deel ontleend aan een mail van de initiatiefneemster)

5 opmerkingen:

Bert Wiltink zei

:):):):)

Ben van Bommel zei

Ik heb even gedacht hierop niet te reageren. Wat moet je nu toch zeggen na zo'n menslievend verhaal.
Dan toch maar even. Al jaren loop ik door mijn buurt goedendag te wensen aan bewoners en passanten. Met een glimlach. Het effect in het begin was verbazing. Na verloop van tijd reageerde bijna iedereen. Dan toch nog even een grimlach. Men heeft daar geen week eek van de glimlacht voor nodig. Wa ga je dan daarna doen?

Anoniem zei

En toch is het een mooi idee om ons hier even bij stil te laten staan.
En hoop dat dit idee meer en meer en langer navolging krijgt, zodat die week weken worden. Gewoon omdat het dan hopelijk vreemd is om niet meer vriendelijk te zijn op momenten die we voordien kwijt waren geraakt. Het is tenslotte toch een prettig gevoel en het gevoel geeft ook nog eens een veiliger gevoel, dat je niet alleen bent!!

Anoniem zei

In de Bijbel staat ook een opmerking die ik hier graag aan wil toevoegen. "Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend". Alle mensen dus niet allen je vrienden en sympathieke buren. En die vriendelijkheid kan soms gevoed worden door iets opmerkelijks als een vrolijke graffiti op een lamp. Als de helft van de Goudse inwoners het jaar 2012 gebruiken om zich te oefenen in 'vriendelijkheid' als basishouding, dan zal de stad er aan het einde van 2012 anders uitzien.
Dick van Dijk

Egbert zei

:-)