zaterdag 2 juli 2011

Afscheid


Deze week was er officieel geen raadsvergadering meer, maar nog wel een bijeenkomst over het Huis van de Stad. Tijdens deze avond namen we afscheid van burgerraadslid Kees Verdouw (SGP). Verder ontvingen we deze week het bericht dat onze burgemeester medio 2012 gebruik gaat maken van de FPU regeling.
Als burgerraadsleden afscheid nemen worden ze normaal gesproken niet door de burgemeester toegesproken, maar voor Kees Verdouw werd - vanwege zijn staat van dienst - een uitzondering gemaakt. Kees is 13 jaar actief geweest in de Goudse politiek, waarbij hij in de periode 2002-2006 raadslid is geweest. De burgemeester heeft veel waardering voor Kees en zei o.a. "In de raadsbijeenkomsten viel je ook in deze periode weer op door je dossierkennis en je herkenbare stijl: in 2006 heb ik Fred de Wit (toenmalig fractievoorzitter van de SGP, tk) geciteerd die jou een volbloed SGP-er noemde. Maar vooral ook door je constructieve manier van samenwerken en de aandacht die je had voor de menselijke omgangsvormen en de toonhoogte van het debat binnen de raad. Dank hiervoor." Ik sluit me van harte bij deze woorden aan!
De rood-witte dames hadden nog een mooi lied voor Kees gemaakt en zongen o.a.
"Ik ben van de leg, Kees Verdouw gaat weg. Altijd hoffelijk en nooit gemeen"



Foto: Marianka Peters

En toen kwam op 29 juni onverwacht een brief van burgemeester Cornelis dat hij in 2012 gaat stoppen als burgemeester van Gouda.
Zoals te verwachten viel zijn er op allerlei manieren de afgelopen dagen reacties gegeven, waarbij woorden van waardering werden afgewisseld met (scherpe) kritiek.
Het is m.i. beter om terughoudend te zijn met evaluerende reacties over zijn functioneren, want hij is immers nog niet weg en hij heeft nog behoorlijk wat ambities voor het komend jaar. In de praktijk zie je vaak dat wat je in je laatste jaar presteert de beeldvorming en daarmee de evaluatie over iemand, sterk beïnvloedt!
Gouda is in ieder geval geen gemakkelijke stad om te besturen en voor zover ik heb het kunnen waarnemen heeft onze burgemeester zich met veel inzet ingezet voor o.a. een veilig Gouda. De cijfers tonen aan dat dit ook voor een groot deel is gelukt, al is er bij velen, in Gouda en daarbuiten, helaas een andere beeldvorming.
Ik maak me - zoals ik in mijn vorige blog schreef - grote zorgen over de onderlinge verhoudingen in de Goudse gemeenteraad en het zou mooi zijn als onze burgemeester daar het komende jaar een verbetering in kan aanbrengen. Dan kan hij met een gerust hart medio 2012 het (ingewerkte) college en de raad loslaten.

Voor de officiële reactie van de fractie klik op: ChristenUnie

5 opmerkingen:

Anoniem zei

aah ik denk en ik weet bijna wel zeker dat er veel personen die leven en werken in de binnen stad blij zijn dat deze fries op stapt

Anoniem zei

Heerlijk dat de burgemeester opkrast, het is te hopen dat
er nu betere tijden voor Gouda aanbreken.

Anoniem zei

Je doet het niet snel goed, dat zie je ook nu maar weer. Wat deze burgemeester heeft gepresteerd, onder de druk van een zeer negatieve pers, komt helaas niet voor het voetlicht. We hadden (en hebben) een burgemeester die daadwerkelijk durft in te grijpen en zijn nek durft uit te steken. Dat is wel eens heel anders geweest. Daar is weliswaar minder van terecht gekokmen dan ik had gehoopt, de verwachting was zeer hoog, maar er zijn wel degelijk goede dingen tot stand gekomen. Gouda is echt een lastige stad om te besturen. Ik heb respect voor de wijze waarop hij het moment van vertrek heeft bepaald.

Martin Montens zei

Wat een kritiek daar in dat mooie Gouda op een aanstaand vertrek van een burgemeester en helaas allemaal anoniem.
Als wij hier in het zuiden kritiek hebben, dan vertellen we dat gewoon met naam en toenaam.
Jazeker, Brabanders ( zeker Dongenaren)zijn directer en meer open dan men vaak denkt.

Hans Suijs zei

Als Brabander van geboorte ben ik met mijn voorganger eens. Trouwens wie met een vinger naar de burgemeester wijst, moet met de andere vier maar naar de Raad verwijzen. Zij vertegenwoordigen immers de werkelijke macht, die ze van ons geleend hebben. Ik heb dus liever dat de Raad zich zorgen maakt of zij altijd wel voldoende controle hebben gehad.

Hans Suijs