woensdag 10 maart 2021

Theo Krins niet meer verkiesbaar in 2022

Foto: Marianka Peters

Va
ndaag is bekend gemaakt dat ik niet meer herkiesbaar ben in 2022. Een lastig, maar weloverwogen besluit van mijn kant! Ik heb naar aanleiding van dat besluit een interview gegeven aan Marianka Peters van de Goudse Post. Zij gaf toestemming om de tekst integraal op mijn blog te mogen plaatsen. 


Toelichting

Ik heb onlangs aan het bestuur laten weten dat ik na afloop van de huidige raadsperiode me niet opnieuw verkiesbaar zal stellen.

Sinds 2007 ben ik voor de ChristenUnie lid van de gemeenteraad waarin ik sinds 2014 tevens de rol van fractievoorzitter vervul. Verder ben ik momenteel plaatsvervangend raadsvoorzitter, vice-voorzitter van het presidium en voorzitter van de werkgeverscommissie.

Ik geniet enorm van het raadswerk, maar het is na zoveel jaar me te hebben ingezet als raadslid goed om straks het stokje over te dragen aan de volgende generatie raadsleden. De ChristenUnie heeft veel talent en het is goed om die een kans te geven. Ik blijf me overigens voor de stad inzetten!


Interview met Goudse Post

Hij was de man achter het Groenboek, waarmee hij aandacht vroeg voor het slechte groenonderhoud in Gouda, het Witboek, waar hij het belabberde strooibeleid aan de kaak stelde en het Paarsboek, ter gelegenheid van de samenvoeging BSGR. Volgend jaar na de verkiezingen, neemt fractievoorzitter van de ChristenUnie (CU) Theo Krins, na 15 jaar afscheid van de Goudse politiek.

Door Marianka Peters

"Ik ga het verschrikkelijk missen," is het eerste wat in Theo (56) opkomt, als hij bedenkt dat hij vanaf volgend jaar maart op de woensdagavond thuis op de bank zit in plaats van in de raadzaal. "Maar binnen de CU is het regel dat je maximaal drie termijnen in de raad mag zitten. Ik zit nu in mijn vierde termijn. Voor je gevoel is het nooit genoeg, maar op een gegeven moment moet je je gezonde verstand gebruiken en anderen de kans geven om hun politieke ambities een kans te geven."

Omdat hij nog een jaar te gaan heeft in de Goudse gemeenteraad, is van terugblikken nog geen sprake, eerder een tussentijdse balans opmaken. Theo heeft zich altijd 'in de kijker' weten te spelen. Of het nu gaat om het Groenboek, Witboek of laatstelijk zijn ergernis om al die palen die de binnenstad ontsieren, hij gaat er vol voor en weet daarbij iedereen te enthousiasmeren,(inclusief de schrijver van dit interview). "Ik zit tot mijn haarvaten in de stad en ik hou zo veel van de stad. Ik blijf me met hart en ziel inzetten voor de stad, maar dan in een andere rol, wat weet ik nog niet, maar ik voel me een soort ombudsman van de stad en die rol bevalt me wel."

Terugkijkend op de jaren die achter hem liggen, kan de conclusie worden getrokken, dat Theo toch veel voor elkaar heeft gekregen. Het groen onderhoud heeft een upgrade gekregen en de 20 (I) aanbevelingen ten aanzien van het strooibeleid, heeft Cyclus drect opgenomen in het beleidsplan van de komende jaren. "Datzelfde geldt voor de directeur van de BSGR, die heel sportief met mijn aanbevelingen aan de slag ging. Ik vond het heel erg leuk om te doen, maar nu is het wel genoeg."
Vooral het kontakt met de burgers zal Theo gaan missen. "Mensen die naar je toekomen en vertellen wat ze meemaken, en dat je als raadslid de stem van de inwoner kunt vertalen naar beleid, dat is zo waardevol en daar doe je het tenslotte voor."



Al pratend over hoogte- en dieptepunten, komt het gesprek al snel op het Hofje van Jongkind. "Dat heb ik bij toeval ontdekt toen iemand mij een luchtfoto liet zien, waarop achter het pand van voormalige van der Goes aan de Zeugstraat, de contouren van een hofje te zien waren. Uiteindelijk is het plan om het hofje in oude luister te herstellen, gestrand doordat de pandeigenaar niet wilde meewerken. Maar de huidige eigenaren hebben de contouren fraai laten terugkomen in het pand."
Theo wil er alles aan doen om Gouda te laten 'shinen' volgend jaar tijdens Gouda 750 jaar. "Het pand van de Etos is prachtig opgeknapt, en ik begrijp dat er ook gesprekken zijn met Albert Heijn over de gevel opknappen, maar het pand van Ricken Achter de Kerk is nog altijd zo'n lelijke puist en de Punseliepandjes verdienen ook speciale aandacht. De stad zit zo diep in mijn hart, ik wil het gewoon op orde hebben. Wat dat betreft blijf ik wel waken over de stad."

Foto: Marianka Peters

Politiek gezien staat de herontwikkeling van de PWA-kazerne nog vers in Theo's geheugen. "Dat was politiek spitsroeden lopen. Dan merk je dat je niet altijd de populariteitsprijs kunt winnen en dat je stevig in je schoenen moet staan. Het escaleerde enorm met de val van het college vlak erna. Toen werd ik als grootste oppositiepartij aangesteld als woordvoerder, dan weet je dat je de Kop van Jut bent, en alles over je heen krijgt. Maar je moest wel door."

Een paar dingen wil Theo nog afmaken en naast de opknapbeurt van de gevels in de binnenstad, is dat het veiligheidsdossier. "Ik kan het gewoon niet uitstaan dat we het aantal recidivisten (50 procent = red. ) niet naar beneden krijgen. Ik ben bezig met de elektronische enkelband, maar dit is landelijk beleid."

Zoals eerder gezegd is Theo nog lang niet klaar met Gouda. "Ik blik nog niet verder terug, want ik zit nog in de raad, maar dit is het mooiste wat me is overkomen, Het mooie van raadslid zijn is dat je de stad kunt dienen en iets voor elkaar kunt krijgen. Ik blijf me daarvoor inzetten, weliswaar op een andere manier. Verder blijf ik mijn blog bijhouden, want ik kan straks zijn wie ik ben en word ik niet belemmerd door een politiek dossier. Daar kijk ik echt naar uit."

46 opmerkingen:

Stadsdrinker zei

Dan zien we je hopelijk eens wat vaker in de kroeg!

Pieter Stroop van Renen zei

Wat een gemis voor de raad zal dat zijn. Al je werk, je inzet, je drive, je passie, maar ook alle projecten daar buiten: onmisbaar!

K. te Gouda zei

Je hebt impact gemaakt in Gouda Theo Krins . Compliment daarvoor!

Jan Hagoort zei

Ha Theo,
Een wijs besluit. Goed dat je het nu al aankondigt! Je hebt mooie dingen mogen doen. Heel veel zaken aan de kaak gesteld als "waker over Gouda". Daardoor, via de geijkte wegen, veel voor elkaar gekregen. Er zijn zeker goede opvolgers binnen de fractie. Zij zullen het stokje op een goede manier overnemen. Ook al verlaat je de Goudse politiek je zult op andere manieren van je laten horen! We gaan je eigenlijk maar een beetje missen. Veel Zegen voor de tijd die je nog mag vervullen. Op naar het 750 - jarig bestaan!

Jan zei

Theo, op een gegeven moment moet je een andere keuze maken in je leven. Dat is alleen maar goed. Je hebt de ChristenUnie al
vele jaren met grote inzet en trouw mogen dienen én vertegenwoordigen. Dan is het ook goed om het stokje over te dragen aan andere enthousiaste jongeren binnen de partij. We kennen elkaar nog uit de tijd van de RPF, dat was nog de vorige eeuw. Van harte Gods zegen en het ga je goed in de toekomst!

Teus den Otter zei

Mooi interview Theo.

Vraag: Hoe moet het nu verder met Gouda zonder jouw enorme inzet?

Dank voor je betrokkenheid als raadslid!

Groet, Teus den Otter.

Marcel van den Tooren zei

Je bent er nog wel ff!

Maarrrrr! Toch al zeer bedankt voor je enorme inzet voor onze mooie stad. Echt super dat er mensen zijn als jij die zich zo lang, zo consciëntieus inzetten!

Hulde!!!

Geluk en we zien elkaar!

Hendrie zei

Gouda zal je missen, maar ik ben ervan overtuigd dat de CU zal zorgen voor een deskundige, gepassioneerde en betrouwbare opvolger.

Els Scholten zei

Theo,
Ieder mens heeft recht om een keer te stoppen met het werk dat hij /zij doet al is zijn inbreng heel waardevol. Dat geldt voor jou zeker. De raad zal jou missen en Gouda zal je missen.
Dank voor jouw enorme inzet voor de Gouwenaars.
Els Scholten-Quispel

Ria zei

Alle begrip maar wel jammer! 😘

Eugene en Sandhya Meij zei

Hoi Theo, wat een mooi stuk. Wat heb je je hard gemaakt voor de stad. Geweldig. Ontzettend bedankt voor je steun en leuk dat je ons ook weer noemt.

Jan Hein Boone zei

Erg jammer,betrokken goed ingewerkte raadsleden zijn belangrijk

hdbtb zei

Heel erg jammer. Maar wat heb je een hoop bereikt en dat onthouden we.

Annemieke zei

Erg jammer en benieuwd welke weg je nu inslaat.

AnoNiem zei

Sinds Pim Fortuyn ben ik me gaan verdiepen in de landelijke politiek...
Sinds Theo Krins ben ik me gaan verdiepen in de gemeentelijke politiek...

Theo Krins zei

Veel dank voor alle warme reacties! Die doen me goed!

Unknown zei

'k Wil me aansluiten bij de reactie van AnoNiem!
Geweldig Theo, wat jij hebt gedaan en hebt kunnen bijdragen (tot op heden) aan de gemeentelijke politiek én dus de stad Gouda. Veel respect!!
Heel veel succes toegewenst in het komende jaar nog met al je activiteiten!!

Lia zei

En nu op weg naar het burgemeesterschap?

Piet zei

Gouda zal je nog gaan missen. Geen enkel raadslid heeft zoveel oog voor de openbare ruimte als jij.
Alvast bedankt voor je inzet en de tijd die jij aan Gouda en haar burgers gaf.

Peterpaul zei

Dank voor je jarenlange inzet voor de stad en gemeenteraad.
Geweldig raadslid! Maar ik zie gelukkig nog heel veel nieuwe kansen in Gouda

Tineke Maas zei

Dapper Theo. Jammer voor Gouda dat je vertrekt.

Peter zei

Sterkte Theo, het is vast en zeker een wijs, maar op sommige momenten ook moeilijk besluit geweest.

Walter zei

Ook complimenten voor jouw inzet Theo!

Michel zei

Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook lekker is om niet die dagelijkse politieke druk te hebben 🙂 maar jammer dat je gaat Theo, toch één van de iconen van de Raad.

Erik zei

Gelukkig blijf je nog een jaar op je plek! Nog een jaar voor al dat goede werk 🙂 en ik ben er van overtuigd dat er daarna ook weer wat op je pad komt!

Robert zei

Theo, dat zijn geen grappen! We zijn volgens mij ongeveer gelijk begonnen, maar jij hebt er een nog mooiere rit van gemaakt! Gelukkig heb je nog even om na te denken over dat gat waar je in gaat vallen.. voelt vast een beetje als pensioen 😉

André J zei

Theo,
Sinds jij in de raad zit volg ik, geruggensteund door je blogs etc, met gepaste afstand de Goudse politiek. M.i. heb je je in die tijd ontpopt als de Theo OMTZIGT van Gouda. Je hebt de gave om met tomeloze energie je vast te bijten in lastige dossiers en niet snel los te laten. Jij hebt belangrijke problemen aan de kaak gesteld en dingen voor elkaar gekregen in Gouda die anders niet zouden zijn opgelost of maar hadden blijven liggen. Hulde! Met nog een lekker jaartje raadswerk voor de boeg ben ik benieuwd wat je volgende uitdaging wordt.

Cees Kooij zei

Beste Theo,
Als actieve en betrokken burger in deze stad heb ik je leren kennen als betrokken en eerlijk mens. Je had altijd een luisterend oor. Kwamen wij als Vereniging van Eigenaren of bewoners organisatie er niet uit zorgde jij voor overleg tussen partijen om zo te komen tot een voor allen aanvaardbare oplossing. Na een poosje vroeg je ook of alles weer liep. Ik ben dan soms niet altijd je politieke kleur maar je bent in mijn optiek de enige welke echt klaar staat voor de burger. Ook nodigde je mij wel eens uit om een raadsvergadering bij te wonen om na afloop mij te vragen wat ik er van vond. Als bewonersorganisatie zullen wij je directe communicatie erg missen. Ik hoop dat bijvoorbeeld Christiaan dit zal oppakken. Hij heeft in ieder geval een goede leerschool. Het is nog geen 2022 maar alvast bedankt we zien en spreken elkaar vast nog. Het allerbeste.

Arjan zei

Je blijft voor ons, als Gouwenaars het gezicht van de Christenunie. Hartelijk dank voor de afgelopen jaren Theo Krins! Ik ken je nog van de RPF jongeren (RPJO) 👍🏻🙋🏻‍♂️

Mohammed Mohandis zei

Veel respect voor jouw inzet Theo 🙏 mooi verhaal

Jan zei

Respect voor je beslissing; je hebt veel voor Gouda betekend en was steeds goed zichtbaar en betrokken!

Mohamed Amessas zei

Veel respect voor je inzet en veel succes Theo 👊🏻

Rinus zei

We gaan je missen!

Léon en Marlies van der Meij zei

Theo, dank voor je betrokkenheid al die jaren. 💪
En het komende jaar 😏👍

Arjan zei

Respect, dank en succes👏

Herman zei

Ha Theo, aan alles komt een eind. Ook buiten de politiek kun je veel doen voor de stad. Je enthousiasme is een mooie kracht.

John zei

Broeder, je kunt terugkijken op een boeiende tijd waarin je veel bereikt hebt.
En ik snap dat je na 15 jaar er een keer mee wil stoppen.

Rolf van der Mije zei

Partir c’est mourir un peu🙏

Carolien Tuithof zei

Dank je voor je inzet voor d armoede bestrijding en daklozen...👊🏻

Heidi zei

Heel spijtig voor Gouda

Peter zei

Dank voor het vele goede wat je voor Gouda hebt gedaan Theo!

Anoniem zei

Beste Theo,

Veel dank. Ik ben vaak erg kritisch geweest op deze blog, maar heb enorme waardering voor je en ook voor het feit dat je op deze blog de discussie over veel onderwerpen bent aangegaan. Heel mooi.

Tinus de Krijger

Dymphna zei

Veel plezier met de dingen die je nu eindelijk kan doen

Dirk Barth zei

Voor mij verdwijnt er met jouw vertrek uit de raad een stukje Gouda, waar ik de beste herinneringen aan bewaar.

Gerard zei

Dank voor je enorme inzet voor Gouda 👍

Roelie zei

Theo heel veel waardering voor alles wat je voor onze mooie stad Gouda hebt gedaan. Fijn dat je na je raadsperiode toch betrokken blijft bij onze stad, al is het op een andere manier.