Groen en verkeersveiligheid De eerste vragen aan het college leverde de volgende beantwoording op: “De berm wordt onderhouden als ruw gras en dat betekent dat deze, vanuit ecologisch beheer, twee keer per jaar (in juni en september) wordt gemaaid. Daarnaast wordt begin mei de kruising gemaaid (zichthoeken) om te voorkomen dat de kruising onoverzichtelijk wordt.” “Doordat de berm smal is, er bomen aanwezig zijn en riet in de watergang staat is er niet veel zicht mogelijk. Dit is ook niet op te lossen met extra maaien.” “Vanuit verkeersveiligheid worden er begin mei al zichthoeken gemaaid. Mocht blijken dat dit naast de reguliere maairondes in juni en september niet voldoende is (dit is mede afhankelijk van de groei in het seizoen). Dan wordt op basis van meldingen uit Meldingen Openbaar Gebied hier extra gemaaid. Maar het zicht op het fietspad blijft beperkt.” “Voertuigen die de Voorwillenseweg passeren ter hoogte van de Middenmolenlaan moeten voorrang verlenen. In de praktijk betekent dit dat wanneer er minder zicht is er moet worden gestopt of stapvoets moet worden gereden.” Tegenstrijdige antwoorden De beantwoording roept tegenstrijdige beelden op en het is niet duidelijk of het maaien nu wel of niet zin heeft…. Ook niet welke doelstelling voor het college het belangrijkste is: veiligheid of ecologie/groen of wellicht toch allebei…
| Veel beter zicht na het maaien in september
|
Politieke vragen
We zijn daarom maar opnieuw in de pen geklommen en hebben de volgende politieke vragen gesteld: In de beantwoording van de technische vragen wordt o.a. aangegeven dat “om te voorkomen dat de kruising onoverzichtelijk wordt” begin mei extra wordt gemaaid. 1. Kan het college zich voorstellen dat het in deze casus lijkt dat ecologie en verkeersveiligheid conflicterende doelstellingen zijn? 2. Zo ja, is hier naar de mening van het college ook daadwerkelijk sprake van een tegenstelling en zo ja, welke doelstelling zou in deze situatie moeten prevaleren? 3. Hoe duidt het college het (alleen) extra maaien in mei en de opmerking dat het zicht beperkt blijft? Terwijl na het maaien automobilisten het fietspad veel beter kunnen overzien! 4. Wat is de reden dat er wel gemaaid wordt als er een melding wordt gedaan bij MOB, terwijl het college van mening is dat het zicht beperkt blijft? 5. Wat gaat het college doen om voortaan het zicht op deze locatie zo goed en veilig mogelijk te laten zijn? 6. Wat is in het algemeen de inzet van het college als het gaat om onderhoud van groen en verkeersveiligheid? | Veel beter zicht na het maaien in september |
|
12 opmerkingen:
De prachtige gemeente Gouda staat in de top 300
https://onderzoek.elsevierweekblad.nl/onderzoek/beste-gemeenten-2020/63/gouda/155
Bedankt voor jouw inzet Theo om de stad mooier en veiliger te maken!
Ik begrijp de problematiek wel, die hier wordt geschetst, maar ik vind dat je er niet van uit moet gaan dat veiligheid en groen, een tegenstelling vormen. Het gaat in deze blog m.i. om een zgn. "valse" tegenstelling.
Dank voor de reacties! Het zou inderdaad geen tegenstelling moeten zijn. Ik heb het in de titel bewust op scherp gezet.
zo te zien zijn de foto's van voor en van na het maaien op verschillende locaties langs de Voorwillenseweg genomen
Hoi Theo,
Geen valse tegenstelling in mijn ogen. Groen en veiligheid gaan samen op. Groen is heel belangrijk, ook om auto's stapvoets te laten rijden. Auto's kunnen beter worden gewaarschuwd voor fietsers ipv andersom...
In bebouwd gebied komen voetgangers op de eerste plaats en dan fietsers. Auto's staan dan achteraan de voorrangsrij. Er is een leuk boek over het 'normaal' van mobiliteit en veiligheid: Het recht van de snelste. Aanrader!
Groet, Ineke van Beijnum
Hoi Theo,
Geen valse tegenstelling in mijn ogen. Groen en veiligheid gaan samen op. Groen is heel belangrijk, ook om auto's stapvoets te laten rijden. Auto's kunnen beter worden gewaarschuwd voor fietsers ipv andersom...
In bebouwd gebied komen voetgangers op de eerste plaats en dan fietsers. Auto's staan dan achteraan de voorrangsrij. Er is een leuk boek over het 'normaal' van mobiliteit en veiligheid: Het recht van de snelste. Aanrader!
Groet, Ineke van Beijnum
Beste Theo,
http://www.debatingclubbreda.com/drogredenen-wapen-of-valkuil/
Geachte heer Krins, is de strijd waar u het over heeft een gevecht van de mens tegen de natuur? Of hadden de medewerkers van de maaiploeg geen zin om op tijd te maaien? Dat zou op een innerlijke strijd van de betrokkenen van de maaiploeg kunnen duiden.
Misschien is deze titel treffender: Goudse maaiploeg houdt van lang gras.
Waarom groen in de stad?
Groen in de stad verbetert het milieu, zorgt voor een rijke biodiversiteit, vermindert luchtvervuiling, zorgt voor waterberging, dempt geluidshinder en verkoelt in warme periodes. Groen is ook essentieel voor een klimaatbestendige en duurzame omgeving. Daarnaast is er een aangetoond positief effect op de gezondheid en sociale verbindingen van mensen die in een groene omgeving wonen, werken en recreƫren.
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Groen-in-de-stad.htm
Voor de duidelijkheid: de foto's van voor en na het maaien zijn op dezelfde locatie genomen!
Parturiunt montes; nascetur ridiculus mus!
Corona problemen in Groene Hart Ziekenhuis.
Hoe is de Gemeente Gouda voorbereid op de huidige ("tweede golf") corona-problematiek?
Is er een duidelijk plan, en hoe wordt dat plan naar de burgers gecommuniceerd?
Een reactie posten