zaterdag 15 december 2018

Kerst verbroedert

Gouda bij Kaarslicht 2018


Dit jaar was de 63ste editie van Gouda bij Kaarslicht. Overal in de de stad waren 's-middags en 's-avonds activiteiten in de stad. Ik ervaar deze dag als het hoogtepunt van alle evenementen die we in Gouda organiseren.


Toonkunst Gouda
De middag startten de genodigden met het openingsconcert in de Gouwekerk. Wat is dat toch een prachtige kerk! Het is te hopen dat de nieuwe eigenaar deze kerk zoveel mogelijk in tact laat...Het is bij uitstek geschikt voor bijeenkomsten en concerten.


"We zijn allemaal anders, maar we zijn elkaars gelijke"
Daarna heb ik met een groepje een rondleiding gehad langs diverse activiteiten, waarbij het huiskamer concert bij Miranda van Elswijk en haar partner in de Peperstraat en Cor Verkade met het kerstsprookje van Godfried Bomans voor mij wel het meest bijzonder waren.





Na de rondleiding werden we naar de St.-Janskerk gebracht waar we konden genieten van de Winterfair. Wat een fantastisch evenement is dit! Mooi om te zien hoeveel vrijwilligers zich inzetten voor het goede doel. De opbrengst gaat namelijk naar diverse zendingswerkers en de restauratie van de St.-Janskerk.




Rond 17.45 uur werden we in de burgerhal van het stadhuis op de Markt verwacht waar we konden genieten van winterse gerechten. Om 18.45 uur gingen we vervolgens naar de kerstboom bij het bordes van het stadhuis, alwaar om 19.00 uur de viering begon. Overigens was al eerder de samenzang gestart.






Tijdens de viering konden we genieten van de zang van Tania Kross, kinderen van de Westerschool, gedicht van de stadsdichter en toespraken door de kinderburgemeester en de burgermeester. Ook lazen ze samen het kerstverhaal. De burgemeester gaf aan dat het kerst verbroedert en dat er veel meer is dat mensen bindt, dan wat ons scheidt!

Na de viering waren er op talloze locaties concerten: popmuziek, klassieke muziek en geestelijke liederen.


Guwekerk 

Zelf ben eerst gaan luisteren in de Gouwekerk. Hier speelden Gouda's Harmonie De Pionier, het Goudse popkoor Prestige en het Casikoor.



Daarna ben ik weer gaan luisteren Heleen Bartels in de Sint Joostkapel, die prachtige (kerst)muziek ten gehore bracht met harp en zang.



Ter afsluiting ben ik nog gaan luisteren naar het Noorderkoor in de Oud-Katholieke kerk.

Het was weer een geweldig evenement, waar het kerst evangelie op allerlei manier heeft geklonken! Gouda is (kerst)goud!

Miedwienterhoornblazers

Estra van Nieuwkoop, mezzosopraan


Marlou Vriens en band


De Goudse Fraters (Gouda's Liedertafel)

LICHTKUNST GOUDA



Oscar Peters - Contact Light (2018)

Achter de Sint Jan
WINTERFAIR 2018


Lichtkunst





Toonkunst Gouda



4 opmerkingen:

Hans Suijs zei

Leuk overzicht Theo. Geeft een prima sfeerbeeld, een echt hoogtepunt.

Unknown zei

Dat ik met zo'n mooi evenement mijn laatste werkdag bij Cyclus mocht beleven is toch uniek. Met veel liefde heb ik veel jaren mijn bijdrage mogen leveren aan dit schitterende spektakel dat ondanks de kou veel warmte opleverde bij alle bezoekers en de leden van de organisatie.
Piet Streng

Anoniem zei

Als rasechte Gouwenaar heb ik de avond bezocht en heb ik genoten. Wat een prachtige traditie. De burgemeester sprak: "Er is meer wat ons verbindt dan dat ons scheidt, waar onze wieg ook heeft gestaan". Mooie woorden, die ik onderschrijf.

Onze eigen religieuze en culturele tradities blijven wat mij betreft bestaan, en dienen leidend te zijn. Daar mogen we voor uit komen. Nee, dit is geen gebrek aan respect voor andersdenkenden en voor andere tradities.

Het is waar wat de burgemeester zei: er is meer wat ons verbindt...

Anoniem zei

Ik ben het helemaal eens met hetgeen er in de blog wordt gesteld, en ook met de bovenstaande reacties. Gouda liet zich op Kaarsjesmiddag en -avond (weer) van zijn beste kant zien!
Een opmerking: "De Goudse Fraters" (fotobijschrift) -zijndat niet de leden van het Minderbroederskoor uit het Archeon?