Onlangs was een kennis van mij winnaar van een elektrische auto: de Citroën C-zero.
Hij rijdt nu met veel plezier met deze auto, die zeer voordelig in gebruik is: hij rijdt bijvoorbeeld voor slecht € 2,50 aan elektriciteit van Gouda naar Soest.
Een probleem is echter het opladen van deze auto, maar er is een oplossing!
Laadpaal
Het opladen van een dergelijke auto is een serieus issue. Het bereik is namelijk beperkt en je moet de auto dus heel regelmatig opladen. Het liefst natuurlijk bij een laadpaal. Die kon je tot voor kort aanvragen via e-laad.nl. Onlangs heeft deze stichting echter besloten om geen nieuwe aanvragen meer in behandeling te nemen. Gouda schijnt nog op 4 plaatsen een laadpunt te mogen laten plaatsen, maar die locaties moeten dan wel aan diverse voorwaarden voldoen, zodat er zoveel mogelijk gebruik van wordt gemaakt.
Zelf opladen aan huis
Wellicht zijn er ook mogelijkheden om op andere wijze een laadpaal te realiseren, maar eigenlijk kan het veel eenvoudiger en dat is opladen bij je eigen woning door het plaatsen van een stopcontact. Je moet dan wel een parkeervoorziening in de buurt van de woning hebben.
De kennis van mij heeft inderdaad een parkeervoorziening (3 parkeerplaatsen) bij zijn woning en laadt daar nu 's-nachts zijn auto.
Zelf regelen is overigens ook wat goedkoper. Hij is nu 19 cent per kWh kwijt en als hij een laadpaal gebruikt kost dat 25 cent per kWh en € 7,- per maand voor een laadpas. Daarnaast heeft hij dan ook een kabel nodig die € 500,- kost. Voor de gemeente is dit alternatief zonder meer aantrekkelijker, omdat ze dan minder in laadpalen hoeft te investeren.
Eigen parkeerplek
Probleem is dat de parkeerplaats bij zijn woning niet altijd beschikbaar is en dan heeft hij direct een probleem. Want als hij niet kan opladen kan hij ook geen gebruik maken van zijn auto.
De gemeente Gouda moet blij zijn als mensen besluiten elektrisch te gaan rijden en daarom stel ik voor om inwoners die een dergelijke auto rijden en een parkeervoorziening in de nabijheid van hun woning hebben een eigen parkeerplaats te geven, die bijvoorbeeld van 17.00 - 9.00 uur gereserveerd is.
Op deze wijze stimuleren we het gebruik maken van elektrische auto's en dat is in het kader van de ambitie om een CO2 neutrale stad te worden een goede zaak!
De ChristenUnie zal wethouder Ruwhof hier concreet om verzoeken en we rekenen op een positief besluit!
10 opmerkingen:
Zo is het. Laat Gouda naast fair trade gemeente ook een groene gemeente worden.
Plaats laadpalen, er zijn organisaties zat die dat doen en een goed verdienmodel hebben.
Kijk maar eens op doetdoet.nl
Als je dit ook voorstelt voor de binnenstad (en de schil van de binnenstad) zal iedereen hier mogelijk direct overgaan tot aanschaf van een elek. auto.
Immers, je bent direct verzekerd van een gegarandeerde, eigen parkeerplaats.
Waarschijnlijk zitten er dan nogal wat haken en ogen aan vast, immers hoe zit het met de vergunning op deze plaatsen en hoe staat e.e.a. tegen het principe van “mixed parkeren”.
Dag Theo, bedankt voor de aandacht die je aan dit probleem geeft.
Enkel zo'n bord als je hebt afgebeeld is voor mij genoeg.
Ik ben benieuwd. Elders in Gouda zijn parkeerplaatsen om andere redenen ook gereserveerd. Ik wacht het met belangstelling af!
yElectrische auto's zijn niet zo milieuvriendelijk, want bij het aanmaken van electriciteit gaat meer dan 50% energie verloren. Het aantal e-centrales neemt daardoor toe met extra uitstoot. Dit nadeel kan verminderd worden als het opladen met overtollige nachtstroom kan gebeuren vanaf 23.00 uur. Een ander nadeel is dat een fietser de auto niet hoort aankomen en daardoor de kans op aanrijdingen toeneemt. Het meest milieuvriendelijk blijft toch de fiets
Het zou de de gemeente sieren als zijn op strategische plaatsen (bijv. op de grote terreinen en bij het Huis van de stad een laadpaal zou plaatsen.
Dan moeten we niet weer wachten tot het budget op is.
John
waardeloos, nog minder parkeerplaatsen in de buurt.
Ga je zelf ook in een electrische auto rijden? Je hoort nl wel het voorbeeld te geven!!!!!
@John: Merk op dat laadpalen op strategische plaatsen zoals hierboven genoemd, met name nuttig zijn voor bezoekers van Gouda, niet bewoners van Gouda.
In sommige buurten zijn te weinige parkeerplaatsen. Dat is hinderlijk. Door het plaatsen van enkel zo'n bord, wordt dat er niet beter op en ook niet slechter, die elektrische auto moet ook ergens staan. Bij een (dure) laadpaal worden 2 plaatsen gereserveerd...
Nu wordt de auto met een snoer van 25 meter opgeladen, dat is nog minder prettig.
Uit diverse onderzoeken door universiteiten is gebleken dat er heel veel haken en ogen zitten aan het elektrisch rijden, vandaar dat VW en Mercedes (echte marktleiders) hier dan ook niet aan mee doen, accu's zijn slecht voor het milieu en gaan niet lang mee. Investeren in energie bewustere auto's heeft veel meer toekomst.
Plus dat een oplaad 'paal'een lelijk ding is in de straat. Tevens is er gevaar dat dieven de kabel pikken of de kabel knippen en er ontstaat dan kortsluiting. Ik zeg afschaffen en zoeken naar betere alternatieven. Die zijn voor handen alleen hebben alle brandstofproducenten de uitvindingen opgekocht en in de kast gelegd (expres) leef bewust!!
Beste Theo,
een plek claimen 'omdat' is natuurlijk out of the question. Geen idee hoe lang het duurt om op te laden zodat je een redelijke afstand kan rijden, maar om nu publieke plekken te claimen gaat iets te ver.
Verbind dit aan de visie om Gouda als toeristenstad verder te verbeteren. Dus een laadpaal (eventueel met meerdere uitgangen) op parkeerterreinen zoals Klein Amerika, de P+R bij het station of de nieuw geplande parkeergarage naast het station. Stimuleer bewoners en toeristen om de infra naar (de rand van) de stad te nemen en vanaf daar verder te voet te gaan en beloon dit met oplaadmogelijkheden.
Voor bewoners van de stad ligt dit natuurlijk anders. Waarschijnlijk neem ik een vies woord in de mond, maar maak gebruik van subsidies van oa AgentschapNL om publieke plekken in de binnenstad te creëren waar zowel bewoners als bezoekers hun auto op kunnen laden. Eventueel, maar dat is erg ambitieus, gecombineerd met de opwekking van stroom voor deze palen door middel van zonne-energie. In parkeergarages kan dit worden gecombineerd met drukenergie (er is recent een systeem ontwikkeld waarbij de druk die auto's die over drempels inde garage rijden, energie oplevert).
Lang verhaal, I know ;) @Multesimus
Ik constateer dat, in tegenstelling tot de post van Theo, wordt nagedacht voor een oplossing in de vorm van laadpalen, waar toeristen en bezoekers van Gouda gebruik van kunnen maken. Mooie oplossingen, maar ik zou daar als EV-rijder niet op zitten te wachten.
Het gaat echter om een eenvoudige oplossing van een elektrisch rijder uit Goverwelle.
Hierboven staat dat een parkeerplaats reserveren te ver gaat; het enige alternatief is dan toch zo'n laadpaal die meer kost, waarbij 2 parkeerplaatsen worden gereserveerd.
Een plek claimen gaat misschien wat ver, maar het plaatsen van een bordje wat aangeeft dat hier een auto geladen moet worden, kan toch zeker? En al parkeert er iemand. Jammer dan; dat hoeft geen misdrijf te zijn. Zo doet men dat in Ridderkerk:
http://www.dichtbij.nl/hoeksche-waard/auto/artikel/1924929/wel-bord-geen-paal-voor-elektrische-autos-slikkerveer.aspx?sml=true?sml=true
Een reactie posten