donderdag 28 oktober 2010

Twitteren draagt bij aan herstel van vertrouwen

Overzicht van meest actieve plaatsen met twitteren van de ChristenUnie van januari en februari 2010 met Gouda op nummer 1....


Op mijn werk hoor ik de laatste tijd regelmatig de opmerking dat twitteren al weer achterhaald is en dat ik eigenlijk weer iets anders moet gaan doen. Ik heb me suf gepiekerd wat dat dan wel moest zijn, aangezien webloggen, Hyves, Facebook etc. ook niet bepaald nieuw is.

Zelf ben ik er steeds meer van overtuigd dat twitteren extra kansen biedt om op een snelle manier contact te onderhouden met een netwerk van mensen die in je geïnteresseerd is. Ik was daarom ook aangenaam verrast dat vandaag in het AD stond dat wijkagenten in Hollands Midden gaan twitteren.
Een communicatiewetenschapper zei het heel mooi:

"Nieuwe media kunnen bijdragen aan het herstel van vertrouwen tussen burgers en bestuur. Nieuwe media zorgt voor meer transparantie, waarmee onder meer de burgemeester zijn voordeel kan doen."

In onze huidige democratie wordt vooral het falen van beleid uitgelicht en incidenten worden breed uitgemeten.
Juist door weblogs en twitter kan je daar tegenwicht tegen bieden en dat is voor mijzelf ook precies de reden dat ik deze middelen actief gebruik. Tevens bied je een eenvoudig communicatiemiddel en laat nu juist communicatie steeds belangrijker worden burgers bij het (plaatselijke) eleid te betrekken.

Op lokaal niveau zou het waardevol zijn als de burgers actief via twitter zich aan de politici zouden laten horen, maar dat gebeurt helaas nog veel te weinig.
Ik daag ze uit dat wel te gaan doen, zodat wij veel meer worden gevoed met hun mening.
Laten de bezuinigingen daarvoor het eerste handvat zijn.

De burger kan via twitter (en via reacties op de weblog) actief, gevraagd en ongevraagd, advies geven, commentaar leveren op beleid of juist gemis aan beleid en als het nodig is de noodklok luiden.

We zijn in Gouda altijd erg "in" voor vernieuwingen op het gebied van nieuwe mediä: enkele raadsleden testen momenteel het gebruik van de iPad, diverse raadsleden zijn actief met twitter en weblog enz. Het college blijft daarin echter duidelijk achter.

Laten de collegeleden inclusief de burgemeester zich ook gaan begeven op het pad van de "social media", zodat de opmerking van burgemeester Kroon in Urk niet voor Gouda geldt. Hij zei namelijk onlangs: "Ik schat in dat de meeste burgemeesters zich nog ergens bevinden tussen de ouderwetse toogdag, waarbij kopstukken uit de politiek spreken in een zaaltje, en het hedendaagse twitteren."

Geen opmerkingen: