De binnenstad van Enschede trekt een streep. Als eerste gemeente in Nederland stelt ze een fatbikeverbod in het centrum in. Een moedige stap, en misschien wel een noodzakelijke.
De overlast is in veel steden groot. Ook in Gemeente Gouda razen jongeren dagelijks door de winkelstraten – opgevoerde fatbikes, oortjes in, slingerend tussen winkelend publiek. Vaak fietsend waar dat overdag verboden is, levert dat regelmatig levensgevaarlijke situaties op.
Ja, we kunnen handhaven. Maar eerlijk is eerlijk: een verbod biedt duidelijkheid.
Enschede neemt haar verantwoordelijkheid. Ondanks juridische haken en ogen durft de lokale politiek te zeggen: “Tot hier en niet verder”.
🛑 Fatbikes zijn vaak opgevoerd, onverzekerd en rijden als scooters – maar dan zonder helm en zonder regels.
🛑 In veel binnensteden zijn het gewoon rijdende gevaren.
Is het juridisch spannend? Zeker. Maar zoals bij het verbod op bierfietsen en stallingsverboden blijkt: als je het goed onderbouwt en lokaal vastlegt, kan het gewoon. Enschede laat zien dat het kan.
Het zou mooi zijn als Gouda en andere gemeenten in Nederland het ook aandurven een verbod in te voeren. En daarnaast ook de benodigde handhavingscapaciteit vrij maken om dit verbod te handhaven!
📣 Tijd voor actie. Voor veiligheid. Voor leefbaarheid. Voor ondernemers, bezoekers en bewoners!
6 opmerkingen:
Helemaal eens Theo!
Recent 2 ernstige ongevallen met fatbike gezien op Bloemekdaalse weg.
“Gewoon” veel meer handhavende heel de stad
helemaal mee eens Theo dit is weer eens een verschijnsel waar de veiligheid vooral in wandelgebieden op het spel staat,ongelofelijk dat de RDW hiervoor vergunning heeft gegeven
De ongelukken vooral op rotondes die deze bestuurders veroorzaken zijn een voorbeeld van ondoordacht wegbeheer vaak worden oudere bestuurders onder de loep genomen maar het werkelijke gevaar komt van deze groep,kinderen van acht jaar die je met 30 km per uur voorbijrazen het is van de gekke nederland is respectloos en moraalloos geworden gr Ton Prins
Ik denk dat een minimum leeftijd beter zal zijn.
In Oost zie ik kinderen van hooguit 10 jaar samen op een fatbike over de stoepen scheuren .
Met mijn rollator kan ik geen kant op.
Handhaven word ook lastig met te weinig personeel.
Ook hier heeft de landelijke politiek gefaald. Veel verhalen “minister Madlener”… een fatbike is eigenlijk een fiets…het wordt een lastig juridisch traject…in de praktijk worden scooters staande gehouden terwijl de fatbikes die vaak sneller zijn dan de scooters voorbij razen…vaak door rood licht want dat geldt blijkbaar niet voor fatbikes…. Waarom alleen in het centrum verbieden? In andere winkelcentra en straten zijn ze ook een last…of in de tunnel voor mensen die de stad ingaan…te snel intimiderend achter je rijden met speciale zoemende banden….en dan die irritante claxon…kijk naar een helmplicht voor fatbikes dan is de lol er snel af. Drs J.
Eens Theo, dat je het probleem met de fatbikes om te beginnen duidelijk benoemt. Het is gewoon gevaarlijk, ook met kleine kinderen, om in de binnenstad rond te lopen. Fatbikes zijn opgevoerd, bestuurders letten niet op en hebben een agressieve en provocerende rijstijl. Gevaarlijk dit. Overigens een probleem in heel Gouda. Waar is het Goudse gemeentebestuur? Ik zie en hoor bitter weinig op dit vlak. Handhaven en controles doen is belangrijk. Een verbod: ik ben voor, maar zal lastig zijn. En in landelijke politiek gebeurt helaas te weinig.
Een reactie posten