Onlangs vroeg de fractie van de ChristenUnie aandacht voor de overlast in de binnenstad door fietsen, fatbikes en scooters.
Een ondernemer aan de Lange Tiendeweg merkt op: “De overlast wordt steeds erger. Bezorgers, Fatbikes en (vooral) jongeren op scooters. Het wordt steeds irritanter. Als je probeert ze te matigen kan je een grote mond krijgen…:”
Een ondernemer aan de Groenendaal zegt het volgende: “Wij maken ons hier echt zorgen over!! We hebben het ook bij onze overleggen aangekaart.”
De vragen zijn inmiddels beantwoord en we krijgen nu meer zicht op wat is toegestaan en op de handhaving rond dit probleem.
Ondanks dat er meer signalen komen over overlast door fietsen, fatbikes en scooters gaat Stadstoezicht niet intensiever controleren.
We zullen daarom bij onze reguliere overleggen met de gemeente Gouda hier aandacht voor blijven vragen.
Winkelklimaat
Het college onderschrijft dat verkeer - met uitzondering van voetgangers - dat zich tijdens winkelopeningstijden verplaatst door het kernwinkelgebied of de functionele mixzone (combinatie van wonen op de begane grond en winkels), kan zorgen voor gevaarlijke situaties en dus een minder aantrekkelijk winkelklimaat voor bezoekers van de binnenstad. Dit geldt dus ook voor Fatbikes (die in rap tempo toenemen) en pizzabezorgers die zich met name in de middaguren door de stad verplaatsen.
Nieuwe bebording
Er staan al jaren borden (conform reglement verkeersregels en verkeerstekens [RVV]) bij de Kleiweg, Hoogstraat, Tiendeweg en Groenendaal. Hierop staat dat het een aangewezen gebied is voor voetgangers op bepaalde tijden. Verder is er in het Wijk mobiliteitsplan Binnenstad (WMP) nieuwe bebording vastgesteld en die worden voor eind 2024 geplaatst. De Lange Groenendaal wordt op basis van het WMP ook toegevoegd aan de fietsverbodzone.
Handhaving
De boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) zijn dagelijks in de stad te vinden en spreken mensen tijdens hun reguliere rondes, dagelijks aan op ongewenst gedrag, zoals fietsen in het winkelgebied. Fietshandhaving is één van de prioriteiten van Stadstoezicht. Er worden gemiddeld ongeveer 30 controles per jaar gehouden. Jaarlijks is het gemiddeld aantal bekeuringen ruim 150 en het aantal waarschuwingen ongeveer 100. Dit is op basis van de periode 2019-2023.
Nieuwe fietsenstalling
De locatie van de nieuwe fietsenstalling zal niet of nauwelijks leiden tot andere verkeersstromen, want de locatie is bewust gekozen vanwege de reeds aanwezige (fiets) verkeersstromen.
1 opmerking:
De bebording die aangeeft dat fietsen toegestaan is buiten winkelopeningstijden is zeer onduidelijk, en ik vermoed juridisch niet bindend. Aangezien 'winkelopeningstijden' een rekbaar begrip is en je dus niet weet wanneer je wel/niet mag fietsen over de Kleiweg!
Zet er gewoon duidelijk tijden neer.
Een reactie posten