Vandaag is de prijs voor het Meest Inspirerende Binnenstadsproject uitgereikt aan toonaangevende en inspirerende projecten uit binnensteden in Nederland en Vlaanderen. Het doel van deze verkiezing is het inspireren en het leren van elkaar. De jury heeft de binnenstadsprojecten van Arnhem, Ede en Lier verkozen tot de winnaars in de thema’s ‘Eigen & Uniek’, ‘Duurzaam & Digitaal’ en ‘Activiteit & Gebouw’. Gouda was genomineerd in de categorie "Eigen & Uniek", maar heeft dus niet gewonnen.
Arnhem versterkt haar merk van onderop
Om de ruim 800 ondernemers uit de binnenstad van Arnhem te betrekken bij de ontwikkeling van de binnenstad van ‘place to buy’ naar ‘place to be’ heeft Platform Binnenstad Arnhem (PBA) haar werkwijze omgegooid. Dit is gedaan door de binnenstad te verdelen in 10 kwartieren en in ieder kwartier een kwartiermaker aan te stellen.
Gouda kiest voor kaas
In het bruisende hart van Gouda, smeden binnenstadondernemers, bedrijven, onderwijsinstellingen, inwoners en de gemeente een bijzondere band: '365 dagen kaas'. In dit unieke project komt kaas op een samenhangende, constante manier tot leven in alle facetten van de binnenstad. Van boeiende attracties tot levendige evenementen, van de charmante openbare ruimtes tot de gezellige winkels en horecagelegenheden, en zelfs in de doordachte marketingstrategieën. Het doel? Niet alleen om toeristen te verrassen, maar ook om de lokale gemeenschap te verbinden en te versterken, jong en oud.
Onlangs merkte ik op: "In Gouda hadden we al jaren de wens om de beleving van '365 dagen kaas’ voor bezoekers aan onze stad mogelijk te gaan maken. De komst van de Gouda Cheese Experience is een katalysator geweest om die beleving daadwerkelijk te realiseren. Tevens is dit een inspiratiebron voor andere ondernemers geweest om de identiteit van Gouda als kaasstad verder te versterken."
Door de focus te leggen op kaas, omarmt Gouda niet alleen haar rijke geschiedenis en traditionele ambachten, maar kijkt de stad ook vooruit naar moderne trends en toekomstige ontwikkelingen. Het '365 dagen kaas'-initiatief brengt niet alleen economische voordelen met zich mee door het bevorderen van toerisme, maar versterkt ook de lokale trots en identiteit. Hierdoor positioneert Gouda zichzelf als een stad met een krachtig DNA, waar kaas niet alleen een lekkernij is, maar een symbool van verbondenheid en vitaliteit.
We hebben helaas niet gewonnen, maar we zijn en blijven trots op onze Goudse binnenstad die zoveel te bieden heeft!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten