zaterdag 9 maart 2024

SBG kritisch over invoering Zero Emissie Zone in de binnenstad


In februari was er een Informatiebijeenkomst in het Huis van de Stad over de Zero-emissiezone Stadslogistiek (ZES) in Gouda. Concreet gaat het over de binnenstad binnen de singels waar vanaf 1-1-2025 gefaseerd uitsluitend bestelauto’s en vrachtauto’s worden toegelaten die elektrisch zijn.

 

Gouda gaat samen met 28 andere gemeenten dit beleid uitvoeren om een flinke reductie te krijgen in de uitstoot van CO2 dat door het verkeer wordt veroorzaakt.

Op 1-1-2025 geldt de maatregel voor alle nieuwe bestelauto’s en vrachtauto’s. Bestaande bestelauto’s en vrachtauto’s mogen - afhankelijk van de emissieklasse - nog enkele jaren de binnenstad in.

Daarnaast gelden diverse vrijstellingen, waaronder auto’s ouder dan 40 jaar en rolstoel toegankelijke voertuigen.

Tevens zijn er ontheffingsmogelijkheden en geldt er een hardheidsclausule voor situaties die niet zijn voorzien.

 

De SBG en Gouda Onderneemt snappen dat er op het gebied van duurzaamheid stappen moeten worden gezet, maar hadden graag eerst nog overleg met de gemeente Gouda gehad – zoals ook was toegezegd - alvorens de stukken naar buiten gingen, zodat deze input bij de besluitvorming in het college had kunnen worden meegenomen. Nu kunnen we enkel nog een zienswijze indienen.


We hebben namens de SBG (gesteund door  Gouda Onderneemt) de volgende zienswijze ingediend bij de gemeente Gouda. We hebben daar nog geen reactie op gehad.




Impact voor ondernemers

De SBG wil een positieve bijdrage leveren aan milieu en klimaat. De SBG heeft echter moeite met een generieke invoeringsperiode van 5 jaar. Ofschoon al geruime tijd wordt gecommuniceerd dat een Zero Emissie Zone zal worden ingevoerd, is een groot deel van de ondernemers er pas recent van doordrongen wat de impact daarvan is op hun eigen bedrijfsvoering. Een deel van de auto’s van ondernemers heeft een lange afschrijvingsduur en die moeten nu versneld worden afgeschreven, aangezien in 2030 alleen nog elektrische auto’s voor ondernemers zijn toegestaan.

We dringen erop aan om de invoeringstermijn te verlengen tot in ieder geval 2032 voor recent aangeschafte auto’s om de economische schade zoveel mogelijk te beperken. De voorgenomen maatregelen treffen zo’n 17 ondernemers die wekelijks op de Markt (zgn. ambulante handel) staan direct, wat kan leiden tot een leegloop op de Markt van Gouda. 

Daarbij komt ook nog het volgende: De ambulante handel en een deel van de auto’s voor bevoorrading komt maar 1 of 2 keer per week naar de binnenstad en rijdt dan slechts een afstand van 600 meter door het centrum. De uitstoot van deze (meestal Diesel 6) voertuigen is in onze ogen te verwaarlozen als deze afgezet wordt tegen de verkeersbewegingen van bewoners en bezoekers in hetzelfde gebied. We dringen daarom aan op maatwerk voor deze specifieke groep d.m.v. een ruimhartig ontheffingen beleid.


0-meting

Omdat de ZES-zone alleen voor ondernemers en niet voor de bewoners en bezoekers geldt, is de SBG van mening dat er een onevenredig beroep op de ondernemers wordt gedaan.

We vinden het daarom belangrijk dat er voor 1-1-2025 een 0-meting gaat plaatsvinden om over een aantal jaar het effect voor het milieu te kunnen meten, voordat in 2030 (of mogelijk 2032) alle ontheffingen worden opgeheven. En dat daarbij ook in kaart wordt gebracht welke types voertuigen en hoeveel per dag de stad binnenrijden (a.d.h.v. kentekens kan de uitstoot worden vastgesteld) om de uitstoot vast te stellen van particuliere en zakelijke voertuigen. Dit is volgens de SBG de enige manier om objectief de noodzaak voor het definitief doorvoeren van een dergelijke ZES-zone vast te stellen.

page1image3180784page1image3180992

Als er namelijk geen of weinig effect is, is het van belang er ook de na de eerdergenoemde uiterste datum uitzonderingen mogelijk blijven voor de ondernemers in de binnenstad.
Daarnaast geeft een dergelijke meting aan de beslissers (in casu de gemeenteraad) inzicht in de werkelijke cijfers en ook de mogelijkheid voor een juiste afweging om in 2030 (of later) definitief over te gaan tot de invoering.

Evaluatie

Wij vragen de gemeenteraad om voordat overgegaan wordt tot definitieve invoering een evaluatie moment in te bouwen waarbij op basis van de metingen een gewogen beslissing kan worden genomen.
En wij adviseren de gemeenteraad om zich eens goed te laten voorlichten over alle ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en voertuigen. Er is immers al in Europees verband besloten dat er vanaf 2035 geen voertuigen met fossiele brandstof meer geproduceerd worden. Daarnaast nemen de ontwikkelingen op het gebied van waterstof een enorme vlucht. Wellicht nemen we nu maatregelen die daarna heel snel achterhaald zijn.

Kinderziektes en ruimhartig beleid

Gouda en de andere 28 steden lopen voor op wat er op macroniveau aan ontwikkelingen zijn. Deze gemeentes zullen dus ook geconfronteerd worden met de onvoorziene nadelige gevolgen en kinderziektes. Het zou daarom een goede zaak zijn als d.m.v. een ruimhartig ontheffingenbeleid specifiek voor ondernemers de nadelige effecten van de maatregelen zoveel als mogelijk worden beperkt. Dan is ook de kans groter dat er voldoende laadpalen zijn om de vrachtauto’s te kunnen opladen en wordt voorkomen dat bijvoorbeeld bedrijven dieselgeneratoren moeten gaan aanschaffen om hun wagenpark met elektrische voertuigen te kunnen opladen.

Tenslotte, een gezonde en schonere binnenstad klimaat kan niet zonder een vitale economie!

1 opmerking:

Jan H. zei

De vraag blijft: is deze enorme investering door bedrijven, buiten de haalbaarheid, wel een goede zaak? Hoeveel % reductie geeft dit dan? Is dit een van DE manieren voor een beter klimaat in Gouda. Gefaseerd invoeren is wellicht een betere optie. Dit kan door Euro 5 in 2030 en in 2032 Euro 6 te verbieden. Dan kunnen bedrijven daarop inspelen bij de investeringen van vervoer of kiezen misschien voor samenwerking of uitbesteden.