In de wijkmobiliteitsplannen voor de Binnenstad, Korte Akkeren en Kort Haarlem is het thema bereikbaarheid, met meer ruimte voor fietsers en wandelaars, verder uitgewerkt. Er wordt ingegaan op maatregelen voor een autoluwe Binnenstad.
Het geheel bestaat uit de volgende plannen:
- de Nota grote en zware voertuigen
- Wijkmobiliteitsplan Binnenstad ( inclusief fietsparkeerplan)
- Wijkmobiliteitsplan Korte Akkeren
- Wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem
Na een zorgvuldige inspraakprocedure, waarbij tijdens meerdere Ateliers betrokken partijen uit de binnenstad inspraak hadden, liggen dan nu o.a. het Wijkmobiliteitsplan Binnenstad en de Nota Grote en Zware Voertuigen voor.
De SBG snapt de ambitie van het college om de mobiliteit in de binnenstad, met name tussen de singels terug te dringen en tevens minder zwaar vrachtverkeer toe te gaan staan.
Adequate 0-meting
De SBG vindt het essentieel dat de komende jaren steeds heel goed wordt gemonitord wat de effecten van de verschillende maatregelen zijn en wil graag helderheid vanuit het college dat maatregelen worden bijgesteld of teruggedraaid als tijdens die evaluaties blijkt dat de gewenste effecten economisch gezien niet verantwoord zijn.
Om dit proces zorgvuldig te kunnen inrichten dient te worden gestart met een adequate 0-meting. Op dit moment is voor de SBG onvoldoende duidelijk hoe die 0-meting eruitziet en graag willen we een rol bij de inrichting van die 0-meting.
Voorts zijn wij blij dat in het VCP SMART doelstellingen zijn geformuleerd. Echter voor een transparante monitoring achten wij het van groot belang dat ook vóóraf wordt bepaald welke stappen zullen worden genomen indien de doelstellingen niet worden gehaald.
Overslagpunt (distributie hub)
Mooi dat het college in haar antwoord op de zienswijzen aangeeft dat voor een verdere beperking op lengte en gewicht voor zwaar verkeer een overslagpunt rand voorwaardelijk is om de binnenstad (economisch) bereikbaar te houden en dat dit als randvoorwaarde in de nota bij dit punt is toegevoegd. We vernemen daarbij wel graag hoe het tijdspad hiervoor eruit ziet.
Kleiweg
We willen t.a.v. de bevoorradingsroute via de Kleiweg nog opmerken dat er voor het uitgaand verkeer aanvullende maatregelen nodig zijn om duidelijk te maken dat de Kleiweg niet mag worden gebruikt. We verzoeken u in overleg met de stakeholders hier invulling aan te geven. In hoeverre is daarnaast in de vroege ochtenduren – tussen bijvoorbeeld 5 en 7 uur - het verlaten van de binnenstad via de Kleiwegbrug rechtdoor via de tunnel een optie?
Dynamisch parkeerverwijssysteem
De gemeente gaat ervan uit dat het huidige aanbod van parkeervoorzieningen vooralsnog voldoende is, tegelijkertijd wordt een deel nu in ieder geval tijdelijk opgeheven – we hebben hierover met Gouda Onderneemt een brief naar het college gestuurd - en wordt de bestaande capaciteit niet efficiënt benut.
Het dynamisch parkeerverwijssysteem (PRIS) is in onze ogen een belangrijke voorwaarde om het efficiënt benutten van de beschikbare voorzieningen te realiseren. Dit is ook conform de beoogde basismaatregelen en wordt ook als nuttig middel gezien bij het terugdringen van het aantal parkeerplaatsen langs de grachten.
Toegankelijkheid van de binnenstad
Met betrekking tot maatregelen rond de toegankelijkheid van de binnenstad blijft de SBG van mening dat de beperkende maatregelen moeten focussen op het gebied tussen de zakpalen. Daarbuiten geeft het door noodzakelijke ontheffingen veel te veel rompslomp en is in onze ogen het effect maar beperkt en zeer negatief voor o.a. de bereikbaarheid van de ondernemers.
Groene spookstad
Voorzitter ik rond af, de mobiliteitsplannen waarop de SBG heeft gereageerd gaan uit van een meer autoluwe binnenstad. Wij hebben daarbij een aantal kritische kanttekeningen geplaatst en spreken de verwachting uit dat de het college zich met de SBG en de andere stakeholders inspant - door evenwichtige en verantwoorde keuzes m.b.t. vergroening en economische belangen - dat de binnenstad op termijn geen groene spookstad zal worden, maar een levendige, vitale en economische gezonde stad.
3 opmerkingen:
Provocatieve kop, die uitnodigt tot lezen. Maar die kop is niet in overeenstemming met de strekking van je standpunten. Ook niet met de slotconclusie. Bovendien heb je zelf gezegd dat groen niet in tegenstelling staat tot levendigheid. Want ook ondernemers hebben geen belang bij veel autoverkeer. En groen zorgt ervoor dat bezoekers de stad aantrekkelijk vinden en dat is ook goed voor de economie.
Klein puntje: ik vind dat de nota onvoldoende SMART is als het gaat om aantal parkeerplaatsen en (uiteindelijk) de hoeveelheid groen die dit college wil realiseren.
Rob Schröder
De kop is een weergave van mijn laatste zin. Deze wil duidelijk maken dat we moeten oppassen voor een te eenzijdige focus op vergroening / verduurzaming van de binnenstad.
Je was aanwezig bij de raadsbehandeling en daarbij heb ik het zelfs nog scherper gezegd: Als we geen goede balans vinden tussen de economische vitaliteit en de vergroening van de binnenstad kan dit ertoe leiden dat men elders gaat winkelen en de binnenstad verwordt tot een soort groene jungle...
Zo langzamerhand moet de gewoneburger welke een auto heeft wegwezen en de wat meer bedeelde kan z'n auto gewoon op eigen erf parkeren. Is wat simpel gesteld maar wel realiteit.
Een reactie posten