Foto: Astrid den Haan |
Samen aan de slag voor een economisch levendige binnenstad!
Op 17 januari heb ik als voorzitter van de SBG (Samenwerkende Binnenstadondernemers Gouda) samen met wethouder Thierry van Vugt het meerjarenprogramma Binnenstad 2022-2026 ondertekend.
36 concrete acties
Meer inzet op digitalisering en ondernemerschap, samenwerking tussen sectoren, minder leegstaande panden en aantrekkelijke en groene winkelstraten. Met 36 concrete acties in het Meerjarenprogramma Binnenstad 2022 -2026 zetten we ons in voor een economisch vitale en toekomstbestendige binnenstad. Hiermee wordt opvolging gegeven aan het eerdere samenwerkingsconvenant dat bij de oprichting van de SBG eind 2021 door dezelfde partijen is ondertekend
Ondertekening Samenwerkingsconvenant |
Economisch vitale binnenstad
Thierry van Vugt (wethouder Binnenstad) wil graag dat onze prachtige historische binnenstad een fijne plek is voor bewoners en bezoekers, jong én oud; waar veel te ontdekken en beleven is en waar ondernemers graag nieuwe winkels, restaurants, cafés of nieuwe winkelconcepten beginnen. Nu, maar ook in de toekomst. Met dit meerjarenprogramma leggen we in zijn ogen een belangrijke basis om samen te werken aan een economisch vitale binnenstad. Tussen ondernemers onderling, en met de gemeente.
Foto: Astrid den Haan |
Levendige en toekomstbestendige binnenstad
De SBG is eind 2021 opgericht en brengt de samenwerking van verschillende branches in Gouda samen. Daarbij speelt de centrummanager Jacq. Cornelissen als eerste aanspreekpunt voor binnenstad ondernemers en spin in het web richting de gemeente, een belangrijke rol.
We hebben eind 2021 met de start van de SBG een belangrijke, strategische stap gezet om een brede samenwerking in de binnenstad van Gouda een impuls te geven. Het meerjarenprogramma is een vervolg daarvan. Aan de hand hiervan gaan we met alle branches die in de SBG zijn vertegenwoordigd concrete stappen zetten voor een levendige en toekomstbestendige binnenstad.
Digi-scan voor ondernemers
Het stimuleren van ondernemerschap en digitalisering zijn twee van de speerpunten voor de samenwerking. Zo hebben 30 ondernemers afgelopen tijd gebruik gemaakt van een gratis digi-scan die bijvoorbeeld ingaat op hoe goed een winkel is te vinden via Google Mijn Bedrijf.
Tijdens de coronacrisis merkten Goudse mkb-ondernemers dat consumenten hun winkel online niet altijd wisten te vinden. Ook het shopingouda-initiatief (https://www.shopingouda.com/) hielp daar onvoldoende bij.
Daarom helpt de gemeente hen bij het digitaal vindbaar maken van hun diensten en producten in zoekmachines en op social media.
Richard (eigenaar De Goudse Feestwinkel) dacht altijd dat hij het aardig op orde had met de website van zijn winkel. Uit de digi-scan leerde hij dat er nog best veel verbeterkansen voor hem lagen. Hij is daar meteen mee aan de slag gegaan!
Andere acties uit het meerjarenprogramma zijn onder andere:
-Inzetten op meer groen, bomen en planten in het winkelgebied
-Terugdringen van leegstaande panden in binnenstad en gezamenlijke acquisitie
-Aan de hand van data-analyses betere beleidskeuzes maken voor een toekomstbestendige binnenstad
-Goede fietsbereikbaarheid, stadslogistiek en parkeervoorzieningen aan randen
-Een nieuw horecaconvenant
-Stimuleren combinatiebezoek
-Meer toiletten in horeca, winkels en musea beschikbaar maken via de Hoge Nood-app
-Het versterken en verbeteren van beleving winkelgebied, onder andere met betere bewegwijzering en looproutes
-Het vervangen van de feestverlichting in de winkelstraten in de wintermaanden
Het programma is te lezen via deze link
3 opmerkingen:
Groen is belangrijk. Maar ondernemen en horeca ook: er moet brood op de plank!
Een mooi meerjarenplan.
Persoonlijk denk aan meer groen rond de Sint-Jan en beter onderhoud van W.Vroesenpark.
Wat ik helaas mis is de Fairtrade status van onze stad.
Tja begrijp ik nu dat het besluit van de wethouder, om de extra terrassen op de markt te stoppen, onderdeel is van het SBG meerjarenprogramma? Dus dat de SBG lees ondernemers, dit een goed idee vinden?
Wat gek dat er zoveel ophef over is ontstaan daarna. Is de SBG wel verbonden met z'n achterban? Is de SBG wel verbonden met de consumenten die naar de stad moeten komen? Weet de SBG wat die consumenten wensen?
Of is de SBG een verlengstuk van de politiek?
Ik hoor graag.
Garro
Een reactie posten