maandag 12 september 2022

Afscheid van een journalistiek fenomeen in Gouda

Samen op de rode loper bij de opening van de Chocoladefabriek

Sinds 1 september jl. is Marianka Peters gestopt als journalist voor Het Kontakt Goudse Post. Bijna 40 jaar heeft Marianka - meestal in haar eentje - deze krant gevuld met informatieve en prikkelende bijdragen. Vanwege Parkinson is nu gestopt, ofschoon ze nog wel columns zal blijven schrijven. 
We zijn dus gewaarschuwd :-)

Marianka hoort bij Gouda als kaas en stroopwafels, stelt stadshistoricus Paul Abels, in een speciale aan Marianka Peters gewijde pagina in Het Kontakt - Goudse Post. 

In 1984 fotografeerde ze al voor Goudse Post, samen met haar toenmalige partner. Later ging ze ook stukken schrijven. ‘Gouda had destijds vijf huis-aan-huiskranten. Dat was een hele andere tijd. Nu is alleen Het Kontakt Goudse Post – met een oplage van 50.000 – nog over’, zo licht ze toe.

Scherpe column over mijn actie richting Cyclus

Scherp

Al snel toen ik in 2007 raadslid werd volgde ik actief wat Marianka in de Goudse Post schreef. Ze was scherp, goed geïnformeerd en kon je als raadslid helemaal fileren. Ik herinner me een keer dat ik aan de beurt was om te worden gefileerd. Een  wethouder adviseerde mij om dat niet te accepteren en actie te ondernemen. Ik koos daar niet voor. Inmiddels had ik geleerd te incasseren en wist ik dat er ook wel weer positieve bijdragen zouden komen als ik me bleef inzetten voor de stad. En dat is ook gebeurd.

Ombudsman, pseudo-journalist en waakhond

Vanaf 2008 startte ik met bloggen en wist ik daarmee de nodige aandacht te creëren. De Goudse Post heeft zelfs enige tijd mijn blog regelmatig overgenomen op de site. Marianka vond echter dat ik me teveel als een soort pseudo-journalist manifesteerde en dat leidde tot enige wrijving. We hebben het daar op een gegeven moment over gehad en het is helemaal goed gekomen tussen ons. Ze noemde me door mijn acties voor onder andere beter onderhoud van groen "ombudsman" en door andere acties "waakhond van Gouda". Ik beschouw het als geuzennamen en ben er trots op :-)

Bij de opmaak van dit nummer ging iets niet helemaal goed waardoor ik pagina groot in beeld kwam :-)
Nieuws

Marianka weigerde (terecht) om berichten van anderen over te neme. Als je aandacht in de Goudse Post wilde hebben moest je zorgen voor actueel nieuws dat al niet overal elders was gepubliceerd. Deze houding zorgde ervoor dat ze heel regelmatig een primeur had en dat maakte de lezenswaardigheid van de Goudse Post alleen nog maar groter.

Uitreiking van de Veiligheidsprijs

Overal aanwezig

Marianka woonde vele honderden raadsvergaderingen bij, vaak zittend naast een journalist van het AD achter de perstafel. Ik noemde ze op twitter "knabbel en babbel", wat ze wel kon waarderen. Maar verder was ze ook bij allerlei bijeenkomsten en activiteiten aanwezig. Vaak met haar camera en blocnote. Veel respect hiervoor! Als we namens de ChristenUnie wat organiseerden in de stad was ze dikwijls aanwezig om een foto te maken en een verslag te maken. Voor de politieke partijen was ze door haar attente aanwezigheid, scherpe en actuele pen belangrijk. Soms deed haar bericht pijn, maar vaker waren we blij met een bericht dat ze plaatste.

Kogel door kerk

Ff tussendoor

Wekelijks schreef Marianka in de de Goudse Post een column. Zeker als die scherp van toon was, en dat was regelmatig het geval, wilde je als politicus liever niet genoemd worden. Aan de andere kant werd gezegd, dat als je relevant voor Gouda was, dat je dan toch tenminste wel een keer door haar moet zijn genoemd. Ik laat in het midden of dat echt zo is, maar ik ben in ieder geval in al die jaren een aantal keren genoemd en vind dat best leuk, al was het soms best even slikken.  

Dossier vreter

Marianka maakte niet alleen verslag van een vergadering of gebeurtenis, maar beet zich ook vast in dossiers en schreef daar dan uitgebreid over. Of het nu gaat om de PWA kazerne (eerst plan voor een megamoskee later voor een AZC), Elmina (in Ghana), Turfmarktkerk enz. Marianka weet waar ze het over heeft en steekt haar mening niet onder stoelen of banken. Politici baalden soms van haar berichten, vonden dat ze het soms echt mis had, maar ze werd in ieder geval gelezen en daagde politici uit om goed beslagen ten ijs te komen.


Waardering

In de loop van de jaren bouwde ik een goede band met Marianka op en hadden we ook met enige regelmaat gesprekken die niet in de krant kwamen. Ze gaf me de ruimte om mijn opvattingen te ventileren en de ene keer leidde dat tot een artikel in de Goudse Post en een andere keer bleef het bij een goed gesprek. Het meest bijzonder voor mijzelf was het het gesprek met haar toen ik bekend maakte dat ik zou gaan stoppen in de lokale politiek. We hadden een buitengewoon openhartig gesprek en het verhaal dat ze toen schreef was echt zoals ik ben. Ik ben nog altijd dankbaar voor dat verhaal.

Tenslotte

Marianka - ereburger van Gouda - heel veel dank voor je geweldige inzet als journalist van Het Kontakt Goudse Post, maar ook voor al je andere activiteiten voor onze stad. Ik wens je toe dat je ondanks je lichamelijke ongemakken, die je helaas beperken, samen met je partner Richard en allen die je lief zijn, nog heel wat mooie jaren mag beleven.


ACTIE SAMEN BEDANKEN WE MARIANKA

Er is een initiatief gestart om Marianka namens de stad een cadeau aan te bieden. Deze actie wordt gesteund door de oud-burgemeesters Jan Hein Boone, Milo Schoenmaker en Wim Cornelis. Je kunt een bedrag overmaken op rekeningnummer NL 52 INGB 0397 8795 04 t.n.v. R.H. Blitz onder vermelding van "Marianka Bedankt".

3 opmerkingen:

Eva zei

Goed verhaal Theo, dat is Marianka ten voeten uit.
We gaan je zo missen, Marianka, niet eenvoudig om jouw voetsporen te treden.

Anoniem zei

Mooi stuk

ton prins zei

Wat een tijdperk,we kenden Marianka vooral van het jaarlijks carnaval waar we veel plezier gemaakt hebben en Marianka prachtige foto,s maakte haar colums in de goudse post waren scherp maar rechtvaardig,een vakvrouw .
Ik wens haar en haar familie veel sterkte en toch hopelijk nog mooie jaren
Ton Prins