Bron: De Telegraaf
We leven in een bizarre tijd, waarin we te maken hebben met een onzichtbaar en heftig virus. Toen de eerste coronagolf kwam stond de Nederlandse samenleving massaal op, met solidariteit en de wil om elkaar te helpen. We waren als fractie van de ChristenUnie onder de indruk van deze veerkracht en er ook trots op.
Een breed gevoelde solidariteit en een veel waardering voor alle harde werkers in de ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere plekken van zorg. Maar ook voor het onderwijs dat in no-time zichzelf digitaal uit vond en voor de politie en toezichthouders, waar men ondanks alles, zich in bleef zetten voor de veiligheid.
En de samenleving besefte, dit zijn de mensen die zich inzetten voor ons allemaal, voor het publieke belang.
Maar nu bij de tweede golf wordt het spannender, de solidariteit wordt minder, de uitingen van dankbaarheid blijven grotendeels uit en het begrip voor de maatregelen neemt af. Daarnaast komen steeds meer bedrijven en voorzieningen financieel onder druk te staan. Het valt ons zwaar en we hunkeren weer naar het normale leven.
In dat perspectief is spreken over de Programmabegroting 2021-2024 uitdagend. Want duidelijk is nu al dat alle ramingen voor het komende jaar maar ook daarna vast en zeker anders zullen uitpakken. En we zullen de komende jaren waarschijnlijk nog voor lastige keuzes komen te staan.
Noodrem
Het college heeft gelet op de omstandigheden terecht de “noodrem procedure” in gang gezet. Er is gelukkig voor een bezuinigingspakket gekozen waarbij de echt noodzakelijke investeringen voor de stad intact zijn gebleven en de meest kwetsbare inwoners zijn gespaard.
Goed dat het college de stad niet stuk gaat bezuinigen ten koste van onze inwoners, om de begroting al in 2021 volledig sluitend te maken. Het Rijk zadelt de gemeenten op met een stelsel met weinig grip en te weinig geld om de groei van jeugdhulp en Wmo volledig te betalen. Inzet is nu dat de begroting vanaf 2024 weer structureel sluitend is.
Een claim op het Rijk zal het financieel perspectief moeten gaan verbeteren.
Naast de bezuinigingen moet ook de beurs getrokken worden om noodzakelijke voorzieningen (zoals de Schouwburg) voor de stad overeind te houden en zetten we ons in voor sectoren die financiële ondersteuning nodig hebben.
De inwoners wordt gevraagd solidair te zijn en ook een steentje bij te dragen. De verlaging van de OZB is daarom deels teruggedraaid, maar de totale woonlasten stijgen gelukkig niet door verlaging van de rioolheffing.
We steunen ook het uitgangspunt om de kosten voor de corona-maatregelen te financieren uit het weerstandsvermogen. Die is namelijk bedoeld voor het opvangen van tekorten bij calamiteiten.
Ambities
We zijn trots op het feit dat ondanks alle zorgelijke ontwikkelingen we op allerlei terreinen volop aan de slag zijn: Omgevingsvisie, Woonvisie en Transitie visie warmte en in de regio zijn we volop aan de slag met de Energietransitie. Verder hebben een vernieuwde APV, waardoor we bij diverse onderwerpen met betrekking tot handhaving stappen voorwaarts hebben gezet, denk daarbij bijvoorbeeld aan ondermijning, lachgas, "colourverbod" (hier komt nog een aparte blog over) en mensenhandel.
Ook werken we hard aan Campus Gouda en de doorontwikkeling van de Chocoladefabriek als culturele hotspot.
Sociaal Domein
In het sociaal domein hebben we te maken met stijgende uitgaven bij de openeinderegelingen Jeugd en Wmo. Daar maken we ons zorgen over en we steunen daarom de ambitie van het college om deze stijging een halt toe te roepen.
Ondanks een wettelijk stelsel waardoor de mogelijkheden om dat te doen, grenzen kent, zijn er lokaal en regionaal zeker knoppen om aan te draaien. Als raad worden we graag meegenomen in de keuzes die worden gemaakt.
Kadernota SD
De nieuwe Kadernota SD vraagt nadrukkelijk aandacht voor preventie. In het bezuinigingspakket zien we echter ook dat het extra geld dat eerder tijdelijk ter beschikking werd gesteld, wordt verminderd. We vragen aandacht voor creatieve verbindingen met bijvoorbeeld het Sport akkoord en vragen aandacht voor gerichte en lokaal ingezette preventie voor doelgroepen waar ook echt winst gehaald kan worden.
Integrale toegang
Vanaf 1 januari 2021komt er een Integrale toegang. Dit heeft als doel dat er een integrale benadering van gezinnen en problematieken tot stand komt. Hiermee wordt een ambitie uit het coalitieakkoord gerealiseerd.
Parkonderhoud
De ChristenUnie heeft grote moeite met de bezuiniging op groot onderhoud van parken en pleit voor een pilot voor het Bergen IJzendoornpark. Ga samen met de bewoners aan de slag om een plan (inclusief kostenraming) te maken voor een klimaatbestendig park met aandacht voor biodiversiteit. We hebben hiervoor een motie ingediend en deze is met brede steun (24 voor en 6 tegen) in de gemeenteraad aanvaard.
Speelplekken
Daarnaast zien we ook geen noodzaak om speelplekken op te heffen. Als er bezuinigd moet worden op onderhoud van toestellen, ga er dan creatief mee om, maar zorg ervoor dat de speelplekken als locatie behouden blijven. Ook hiervoor hebben we een motie ingediend en deze motie kreeg unanieme steun!
Onderwijshuisvesting
We zijn blij dat na jarenlange inzet door o.a. de ChristenUnie De Ark en Gemiva een passend onderkomen hebben gekregen. Mooi dat ook de vernieuwbouw van de Goudse Waarden is gestart.
Schuldhulpverlening
Door de corona zullen naar verwachting meer mensen te maken krijgen met schuldhulpverlening. We hopen dat het loket dat er binnenkort is, eraan bij zal dragen dat deze ondersteuning goed gevonden zal worden.
We leven in een alle opzichten onzekere tijd en we zullen behoedzaam met onze financiële middelen om moeten gaan, maar we willen daarnaast ook kleur op de wangen houden. We wensen het college daarbij veel wijsheid en Gods zegen toe.
Bovenstaande tekst is een enigszins bewerkte versie van de bijdrage van de ChristenUnie tijdens de behandeling van Programmabegroting 2021-2024 op 11 november 2020.
3 opmerkingen:
Met veel interesse Theo heb ik jouw impressie gelezen. Het lijkt sympathiek dat de raad unaniem een motie van de CU heeft gesteund om de speelplekken te behouden. Echter, niet realistisch om alle speelplekken te behouden. Ik mis het aspect van overlast effecten op directe omwonenden. Dus een eenzijdige focus in deze. Om juist in deze tijd de door het collega voorgestelde bezuiniging van 50.000 euro te niet te doen, vind ik eigenlijk onverantwoord. Ik hoop dat dit ook in "creativiteit" is bedoeld om met effecten, in de uitvoering, voor direct omwonenden rekening te houden. En het getal van 90 kinderen per speelplaats is ook niet statisch. Uiteindelijk mag de Goudse burger ook deze rekening weer (op termijn) betalen door deze ogenschijnlijke positieve keuze van de Goudse politiek.
Beste Jan, dank voor je uitgebreide reactie!
Voor alle duidelijkheid: we steunen de bezuiniging van € 50.000,-, maar hebben het college tegelijkertijd opgeroepen om met de buurt te kijken of de plek op een andere manier kan worden ingezet. We willen voorkomen dat deze plek verdwijnt. Het kan bijvoorbeeld ook worden ingericht voor bewegen door volwassenen.
Daarnaast hebben we in een eerder stadium nadrukkelijk gevraagd om overlastplekken goed in de gaten te houden en als het nodig is op te heffen of anders in te richten. Dat punt is daarom nu niet opnieuw genoemd.
Het is weer het oude liedje. Hindert uw oog u, ruk het uit.
Maar als in mijn ogen de ander hindert moet andermans oog eruit.
Dus: speelplekken zijn bedoeld om te spelen. Als je niet tegen luidruchtig spel of en hekel aan een spel, heb je pech. Spelen is GEEN overlast.
Maar als het speelplekje wordt gebruikt voor oneigenlijk gebruik, onveilige situaties: druggebruik, intimidatie?
Dan pak je die overlast aan en houdt de speelplek waarvoor die bedoeld is.
maar ja..... 's avonds en 's nachts drie politieauto's in de heel regio.....prioriteiten,
aanrijroutes en natuurlijk een verbod het vermeend recht in eigen hand te nemen.
Ben van Bommel
Een reactie posten