zaterdag 11 januari 2020

Gouwenaars moeten minder mopperen!


Foto: Gemeente Gouda

De laatste jaren organiseerde de gemeente Gouda - vanuit bezuinigingsgedachte - geen Nieuwjaarsbijeenkomst. Onze nieuwe burgemeester Pieter Verhoeve vond dat maar niets en gaf bij zijn installatie aan dit weer te willen gaan organiseren. Hij wilde dit doen samen met een school en koos daarvoor MBO Rijnland. Vervolgens is er hard gewerkt aan de organisatie van deze bijeenkomst en op 10 januari jl. vond deze bijeenkomst plaats. 



MBO Rijnland had enorm haar best gedaan om er een mooie bijeenkomst van te maken en dat is ze prima gelukt. De ruim 200 aanwezigen ontbrak het aan niets en we werden maar liefst zo'n 45 minuten beziggehouden met toespraken en een gedicht van de Goudse stadsdichter.


Kinderburgemeester Talitha Schaddelee wenst iedereen een sprankelend 2020 toe!

Burgemeester Pieter Verhoeve had een boeiende toespraak en ik wil graag een aantal passages met jullie delen:

Doe het niet


Voor het eerst in jaren is er in Gouda weer een nieuwjaarsontmoeting. Ik was er vooraf nog wel gewaarschuwd door een bekend columniste: ‘Doe het niet’.
Ik ben dankbaar voor uw komst. Mooi dat er vanmiddag meer dan 200 honderd Gouwenaars gekomen zijn om elkaar het beste toe te wensen. Uit alle lagen van de bevolking. Gouda
wordt sterker van informele ontmoetingen. Samenbinding. En een stukje zelfbewustheid. Zoals ik zei bij mijn installatie: Gouda mag meer kapsones hebben.

Minder mopperen

"Mopperen is heel Hollands. Een collectieve mentaliteit die al sinds de middeleeuwen in onze lage Landen hangt. We zijn decentraal. Iedereen praat overal over mee. Hier praten we recht voor zijn raap. Al eeuwenlang. En mopperen we graag.
Ik zet er graag iets naast. Nederland is fantastisch georganiseerd. Een van de meest gelukkige, veilige en economisch sterke landen ter wereld. 



Een terugblik en een vooruitblik

Er werd feest gevierd. Denk aan 100 jaar ONA. Ontspanning na Arbeid. De voetbalclub in Korte Akkeren, het Westergouwe van de jaren dertig. 

De buurtvaders in diezelfde wijk vierden dat ze 20 jaar bestaan. Gefeliciteerd. 

Zoals we opnieuw trots werden op onze Chocoladefabriek als best bezochte bieb in heel Nederland.

Minder inbraken

In 2019 daalde het aantal inbraken opnieuw. Van 639 in 2016 naar 275 afgelopen jaar. Een daling van 57%. Nog steeds is het aantal te hoog én het gaat de goede kant op. Op het gebied van openbare orde en veiligheid was het sowieso een divers jaar. In mei en juni teisterden jonge daders onze goede stad met autobranden. Gelukkig heeft dit tot aanhoudingen geleid. Het is een divers beeld. 

Gouda vuurwerkvrij

De jaarwisseling is ontspannen verlopen met nauwelijks schade aan gemeentelijke eigendommen. Dat laat onverlet dat ik met de gemeenteraad in gesprek wil hoe we de jaarwisseling veiliger en milieuvriendelijker kunnen maken. Het is absurd dat oud en nieuw inmiddels het evenement is met het hoogste risicoprofiel. Wat mij betreft wordt Gouda op termijn goeddeels vuurwerkvrij.

Onze stadsverjaardag komt dichterbij. Volgend jaar juli start de viering van Gouda 750 jaar. We krijgen, wat zeg ik: we hebben er énorm veel zin in onze vierdagen te vieren.
De drugsindustrie is diep doorgedrongen in de samenleving. Het is ingewikkeld geworden. Burgemeesters sluiten panden; de GGD controleert drugs op festivals. De gemeente brengt gebruik en handel opnieuw in kaart. Met college en raad gaan we in gesprek hoe we, onder meer via een nieuwe APV, ongewenst gedrag beter gaan aanpakken.

Gouda is ondernemend. Met Campus Gouda en ondernemers wordt een actieprogramma uitgerold.

Gouda is een onderwijsstad. Komend jaar wordt ons onderwijshuisvestingsprogramma vernieuwd. Goede leerplek voor onze scholieren.

Cheese Experience

Gouda is gastvrij. Wethouder Van Vugt is terecht trots op de ruim 1 miljoen bezoekers afgelopen jaar. Het Cheese-experience gaat open. Toegangspoort naar de regio, naar Cheese-valley.

Wethouder Dijkstra is trots op het nieuwe buurtservicecentrum aan de Lekkenburg. In de loop van dit jaar gaan daar de deuren van verduurzaamd vastgoed open. Onder één dak vinden we daar de GGD, het sociaal team en een uitleenpunt van de bibliotheek. Geweldig.

Heel Holland zakt. Gouda ook. Toch zijn we een stevige stad. Wethouder Niezen stuurt eind deze maand het Kaderplan Bodemdaling naar de raad. Het college is voornemens verkeersknelpunten aan te passen én groen toe te voegen.

Is dit geen wenkend perspectief?

Inclusie

Gouda is een tolerante stad. Al eeuwenlang. Tegelijkertijd zien we ook hier dat tegenstellingen toenemen. Ik spreek soms mensen die hun mond vol hebben van inclusie. Prima vanzelf. Daarmee bedoelen ze echter vooral begrip en inclusie voor en van hun eigen achterban. Inclusie betekent volgens mij dat ieders mening mee doet.

Minder mopperen

Polarisatie is een handenbinder geworden. Boze boeren, bouwers en biologen: Gouda heeft ermee te maken. Het zou me een lief ding waard zijn als we komend jaar iets minderen gaan mopperen op de ander en meer gaan opperen. 

2020 is begonnen. We wensen elkaar een prachtig jaar toe. Wat mij betreft: minder mopperen, meer opperen. Kom met ideeën. Doe wat oppers doen in de aannemerij: sjouw en bouw een beetje mee aan je eigen leefomgeving.
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder. Zoals Paulus in Romeinen 10 zegt: ‘Hebt elkaar hartelijk lief.’
Ik wens u een gelukkig, gezond en gezegend nieuw jaar toe.

Dank u wel!

Pieter Verhoeve, burgemeester



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte meneer Krins,

Ik waardeer uw positieve benadering, en het is zeker zo dat er veel is waar we tevreden over mogen zijn.

Nee, ik wil uw positiviteit niet onderuit halen, maar kan niet om de harde realiteit heen. In het AD vandaag, meldt een hoge politie-functionaris dat het helemaal niet zo goed gaat met (de bestrijding van) de criminaliteit.

Ook lees ik wat Shanon (16) in Gouda overkwam. Het is bijna "normaal" geworden dat dit soort zaken gebeuren. Ik wens Shanon heel veel sterke.

Beste Theo, blijf positief, maar laat je geen zand in de ogen strooien, want de situatie is ernstig...

https://www.ad.nl/gouda/woedende-vader-van-goudse-shannon-16-die-om-niets-
het-ziekenhuis-in-werd-geslagen-ik-doe-alles-om-de-daders-te-vinden~a76bbac7/

Theo Krins zei

Beste "Anoniem",

Dank voor uw reactie en ik heb zeker oog voor de problemen die er zijn in onze stad en daar heeft onze burgemeester absoluut ook oog voor.
De oproep van de burgemeester (!) om minder te mopperen en meer te opperen is niet bedoeld om de (soms harde) realiteit te negeren, maar is bedoeld om als Gouwenaars een positieve bijdrage te leveren aan onze stad.