zaterdag 4 mei 2019

Strijden voor mijn vrijheid


Eén keer vaker 
Eén keer vaker kijken,
naar de foto aan de muur, 
van mijn opa in het uniform, 
strijdend voor mijn vrijheid, 
ging hij dwars door het vuur. 


Eén keer vaker strijden, 
dan dat je werkelijk kon, 
strijdend tot aan het einde, 
omdat je met opgeven
de oorlog niet won.


 Eén keer vaker liefhebben,
hen die ons zijn ontgaan,
opdat de herinnering blijft leven, 
opdat we niet vergeten 
wat zij voor ons hebben gedaan. 


Eén keer vaker denken, 
aan die verleden tijd,
die zelfs in het heden,
in de wereld om ons heen 
voor altijd zichtbaar blijft. 


Eén keer vaker...
(Maureen de Witte)
Ook dit jaar heb ik weer de dodenherdenking in Gouda bijgewoond. 
Eerst ben ik naar de herdenking bij het Metaarheerhuis geweest. 
De herdenking is daar kort, maar heel indrukwekkend. Vooral het voorlezen van 2 x 12 namen van omgekomen joodse inwoners van Gouda raakt me.

Daarna sloten we aan bij de stille tocht die was begonnen bij de Oude Begraafplaats en gingen we richting de Markt. 
Onderweg werden kransen gelegd bij de poort van de voormalige Joodse Begraafplaats in het Raoul Wallenbergplantsoen.

Op de markt was de officiële dodenherdenking met muziek, toespraak en kranslegging.
Klein schoonheidsfoutje was dat de 2 minuten stilte begon voor 20.00 uur, waardoor het carillon van de St.-Janskerk deze stilte verbrak. 
Metaheerhuis 


Stolpersteine
Stille tocht 





Op de voorgrond de Goudse veteranen







Geen opmerkingen: