maandag 22 april 2019

Wat een (paas)feest in Gouda!


Rembrandt
Op 22 april (tweede Paasdag) was er op de Markt weer een paasontbijt. Ook dit jaar zag het er weer prachtig uit met rijk gevulde tafels, meer dan 1.000 gasten en tafels en meer dan 100 vrijwilligers die grotendeels waren gekleed in middeleeuwse kleren. Dat was mogelijk omdat we de beschikking kregen over de kleren die ook op Zotte Zaterdag worden gedragen.


Dit jaar was het ontbijt heel speciaal. Het thema is Rembrandt stond namelijk centraal. Dat werd zichtbaar op de tafels, maar ook er omheen. Tijdens het ontbijt speelde Rembrandt al een rol aan de tafels. Je kon namelijk het portret van je  tafelgenoot aan de overkant tekenen. 

De gebruikelijke paasviering had ook alles te maken met Rembrandt en in het bijzonder met het schilderij "Terugkeer van de verloren zoon" . Cor Verkade las een eigentijds verhaal over de verloren zoon, Irene Klein Haneveld (Samma) vertelde het bijbelverhaal en Elise Mannah zong prachtige liederen over het thema van de verloren zoon.

Na het ontbijt waren er ook nog optredens van de Vlister Zangers en het duo How’lin

Ontmoeting

Het allerbelangrijkste van het Paasontbijt is  dat Gouwenaars elkaar ontmoeten en elkaar letterlijk zien zitten. Wie je ook bent, wat je ook doet, rijk, arm, dik, dun, alle kleuren, maten, opvattingen, karakters en leeftijden... Iedereen was welkom! Met het ontbijt toonden we aan dat we samen de stad zijn zijn.
Vrijwilligers
Om dit ontbijt mogelijk te maken werd er samengewerkt met ruim 100 vrijwilligers uit 12 verschillende kerken in Gouda en waren er mensen vanuit de politiek en het maatschappelijk leven en ook de Bredeschool. 
Financiering
Dit jaar was er een enthousiaste samenwerking met de organisatie van Zotte Zaterdag (zaterdag 26 oktober is de volgende editie). Dankzij GoudApot, de ondernemers, kerken en individuele sponsors kon dit ontbijt en het bijbehorende feest worden aangeboden aan alle Gouwenaren. De coördinatie is in handen van Irene Klein Haneveld van Bijbelshop Samma. 
Gouda Evenementenstad
Het paasontbijt is een geweldige samenwerking met heel veel verschillende partijen, wat daarmee maar weer laat zien waarom Gouda Evenementenstad van het jaar is geworden! 

Foto rapportage:














Elise Mannah








8 opmerkingen:

Anoniem zei

Tijdens dit feest hoorde ik een dame door de microfoon (met veel te hard geluid) van alles uitleggen rond Pasen. Haar kennis was bepaald oppervlakkig. Nadat ze alle nadelen (zoals zij dat zag)van het Christendom op een stuitende wijze op een rijtje had gezet, merkte ze op dat het Christendom in ieder geval voor wat vrije dagen had gezorgd. Tsja. Laten we zeggen: het feest is een commercieel succes, dat wel.
Misschien moet die dame eens de nadelen van een andere grote godsdienst uitleggen. U weet wel, die godsdienst die door de linkse kerk als een cultuurverrijking wordt gezien.

Zalig Pasen!

Rolph zei

Een groot dank jullie wel aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt en de vrijwilligers op de markt vandaag. Ondanks dat ik geen plekje had aan de tafel heeft het mij aan niets ontbroken. Zeer gastvrij, vriendelijk en enorm vrolijk werden wij door verschillende mensen aangesproken en voorzien van een verscheidenheid aan heerlijke verse broodjes.
De kleding gaf het geheel een extra dimensie.
Wij voelden ons enorm welkom in deze herberg!

ArjanvanEssen zei

Hallo Anoniem,
Best jammer dat in elke zin van je wel iets negatiefs doorklinkt. Best zuur ook. Weet je dat er vanmorgen meer dan honderd vrijwilligers voor dag en dauw opstonden om dit mogelijk te maken? Om meer dan duizend mensen een paar mooie uren te bezorgen. Hoezo commercieel?
En dat de door jouw genoemde dame de drijvende kracht achter dit alles is? Kom op anoniem, misschien is de manier hoe zij iet uitlegt niet jouw manier, maar om haar nu zo weg te zetten..
Ook vind ik het een beetje goedkoop om in deze context je gram te halen t.o.v. de media en andersdenkenden.
Hoe dan ook; ik wens je een vrolijk Pasen!

Marianka Peters zei

Theo, 10.000 bezoekers is een beetje overdreven, nietwaar? En nog een schoonheidsfoutje, wij zijn Gouwenaars en geen Gouwenaren. ;-)En ik hou je aan je belofte dat je iedere zaterdag tot aan Gouda 750 jaar dit charmante kostuum draagt.
..

Anoniem zei

@Arjan van Essen
Bij nader inzien vind ik mijn reactie ook te negatief. Mijn stemming werd bedorven door die eeuwige negativiteit t.o.v. het Christendom. Dat ben ik zo zat.
Maar het is waar, ik had het anders kunnen formuleren. Excuses. Bij deze.

Irene Klein Haneveld zei

Dag lieve Anoniem, Ik ben die dame die al die opmerkingen heeft geplaatst. Ondanks de microfoon met te hard geluid heeft u kennelijk niet gehoord en zeker niet begrepen wat ik gezegd heb. Dat spijt me. Ik heb niet mijn mening over het christendom gezegd, maar de vooroordelen en de oppervlakkige kennis opgenoemd die niet-christenen meestal hebben over christenen. Niet mijn mening dus. Ik wist dat er op dat moment tussen de aanwezigen meerdere mensen zaten die zo over christenen praten. Daarna heb ik bij wijze van grap gezegd dat ze ook wel blij met ons mogen zijn vanwege de feestdagen die iedereen mag vieren. Vervolgens ben ik doorgegaan op dat wat christenen bindt en dat is hun geloof in Jezus Christus en in de Bijbel. Het spijt me dat u dat niet hebt begrepen, maar de insteek was geheel andersom dan u hier beschrijft. Gelukkig kwam dat bij meerdere niet-gelovigen wel binnen. Overigens vindt ik uw opmerking over die andere godsdienst ook een oppervlakkig oordeel. vriendelijke groeten Irene Klein Haneveld idd zoals Arjan v,an Essen schrijft "de drijvende kracht achter dit paasontbijt"

Anoniem zei

@Irene Klein Haneveld
Het spijt mij ook, dat ik het niet goed heb opgepakt. Oprecht. Mijn excuses, nogmaals.
Wat die "andere" godsdienst betreft. Daar ben ik wel degelijk genuanceerd over, maar enige kritiek lijkt me toch niet onterecht gezien alle problemen wereldwijd (zie o.a.: Sri Lanka).

Anoniem zei

Off topic. PWA (waarschijnlijk) uit de verkoop.

Wat een verassende ontwikkeling. Natuurlijk biedt deze ontwikkeling voor Gouda goede mogelijkheden. Het terrein past misschien gewoon wel het beste bij het Ministerie van Defensie.

En toch denk je automatisch even terug aan de gebeurtenissen van de afgelopen jaren.
1. Project Van Wijnen
2. Megamoskee
3. AZC
4. Een goed en positief verlopen participatie proces.

De betrokkenheid van de bewoners van Gouda Noord is steeds erg groot geweest. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de reacties van de belangenverenigingen Gouda Noord zoals het Hoort en Bewonersplatform Gouda Noord. Maar ook naar de reacties vanuit de politiek.

Wellicht spreekt men van eind goed al goed, de PWA is thuis gekomen.