Piran (Slovenië) |
Afgelopen weken heb ik met een deel van het gezin kunnen
genieten van een heerlijke vakantie. We zijn eerst een paar dagen in Salzburg
geweest en daarna ruim een week naar Slovenië.
Waar Salzburg bruist van cultuur, hebben we in Slovenië vooral genoten
van de (ruige) natuur. Ofschoon het door de vele toeristen niet eenvoudig was
om rust te ervaren, blijft het altijd weer fijn om in een ander land en andere
cultuur te zijn.
Bewegwijzering
In Salzburg valt echt heel veel te zien; kerk en cultuur
liefhebbers komen, tijd, ogen en oren tekort om alles te zien en te ervaren. Vanwege
de Salzburger Festspiele was er veel muziek op straat en het viel ons op hoe
hoog de kwaliteit daarvan is. Genieten!
De bewegwijzering voor toeristen was overigens belabberd en
wat dat betreft ben ik er nog altijd trots op dat mede door de ChristenUnie er in
Gouda nu zoveel duidelijke wegwijzers aanwezig zijn.
Jammer blijft dat de St.-Janskerk niet wordt genoemd vanaf
de parkeerplaatsen en het station, terwijl het zo’n belangrijk (toeristisch)
monument is. Al eerder heb ik daar opmerkingen over gemaakt en sinds de PWA
discussie kan het argument over scheiding van kerk en staat niet meer de
oorzaak zijn... Kortom, ik hoop dat dit nu echt eens wordt aangepast. Wellicht
moet de St.-Janskerk hier zelf het initiatief maar voor nemen.
Missie en exploitatie
Een heel ander issue is dat mij in zowel Oostenrijk als
Slovenië opviel dat de kerken altijd vrij toegankelijk zijn en er nadrukkelijk
aandacht is voor het feit dat het een kerk is. Bij diensten was soms de kerk
dicht, maar veelal werd vooral verwacht dat je dan eerbiedig ergens blijf zitten of
staan.
De St.-Janskerk kiest ervoor om wel een toegangsprijs te
vragen en richt zich nadrukkelijk op (commerciële) exploitatie en dat is op
zichzelf natuurlijk te billijken, maar geeft wel een dilemma.
In het kerkblad
van de St.-Janskerk van 31 juli jl. schrijft scriba Sjaak den Heijer hier o.a.
over: “De kerk is meer dan een museum en een gebouw om allerlei activiteiten
in te organiseren. Het is vooreerst een plek waar de gemeente van Jezus
Christus op zondag samenkomt rondom het Woord van God.”
De uitdaging zal voor het kerkbestuur zijn om vanuit het besef dat de St.-Janskerk primair een kerkelijke functie heeft (en de kerkelijke gemeente een missionaire taak heeft) tevens de kerk succesvol te “exploiteren”.
De uitdaging zal voor het kerkbestuur zijn om vanuit het besef dat de St.-Janskerk primair een kerkelijke functie heeft (en de kerkelijke gemeente een missionaire taak heeft) tevens de kerk succesvol te “exploiteren”.
De lokale overheid zet zich in voor marketing en toerisme en heeft een "eenzijdige focus". Het is daarom maar goed dat het eigendom van de St.-Janskerk niet toebehoort aan de plaatselijke overheid, maar aan de kerkelijke gemeente. Laat hun inzet zijn (samen met anderen in Gouda) dat velen de weg naar deze kerk weten te vinden om door de weeks te genieten van de prachtige Goudse glazen én op zondag van de samenkomsten.
Hieronder een foto impressie van Salzburg en Slovenië
Salzburg
Mozart |
Slovenië
Ribcev Laz |
Slap Savica |
Meer van Bohinj |
Meer van Bled |
Mostnica kloof |
Ljubljana
Overal reclame voor de nieuwe Skoda Superb :-) |
Postojnska Jama
Predjamski Grad |
Piran
8 opmerkingen:
Ha Theo, kom - gratis - tijdens weekeinde Open Monumentendag (september) eens kijkje nemen in Scots International Church Rotterdam. Krijg je privé-rondleiding van me... :-) Ruud
Ik denk dat er in Nederland een bepaalde aversie is tegen "de kerk". Dit heeft m.i. te maken met het feit dat veel mensen vroeger negatieve ervaringen hebben opgedaan. Dat is op zich zelf te begrijpen. Ik denk echter wel dat met het kind, het badwater is weggegooid.
Die aversie is er bij Nederlanders vaak niet tegen de Islam, omdat de Islam niet door het verleden is belast (ik heb het dan natuurlijk niet over de radicale Islam).
Daardoor zie je bij overwegend seculiere (linkse) politieke partijen, veel begrip voor de Islam en niet voor Christelijke groeperingen.
Dit zag je ook overduidelijk terug bij de PWA-discussie. Mij heeft bijvoorbeeld de "acceptatie" van een eventueel te bouwen "scheidingsmuur" bij de moskee, erg verbaasd... en dat in 2015...
In het verleden heb ik als raadslid voor de VVD in Gouda ook gepleit voor het openstellen van kerken en dan in het bijzonder voor de openstelling van de St. Jan, op zondag, voor een breed publiek en dus ook voor toeristen . In de meeste ons omringende landen is het goed gebruik dit ook te doen. Daar meent men niets te verbergen te hebben en en is men blij dat ook niet regelmatige bezoekers van de betreffende kerk een dienst of een deel daarvan kan volgen. Diensten zijn vaak indrukwekkend althans intrigerend. En van verstoring van de dienst is nagenoeg nooit sprake. In mijn vakantie heb ik als niet katholiek een dienst bijgewoond in de basiliek van Maximin la Sante Baume in Zuid Frankrijk. Kerk vol met toeristen en parochieanen. Heel inspirerend. En natuurlijk wordt daar geen entree gevraagd. Wie echter een bijdrage aan onderhoud of herstel van de kerk wilde geven was (via de collectezak) overigens zeer welkom.
Johan Dijkxoorn
Mooi verhaal! Bedankt!
Ha Theo,
Je werk als raadslid laat je ook in je vakantie niet los :)
Niets op tegen hoor. En terecht punt wat betreft openstelling van kerken.
Overigens is er vlakbij Salzburg, in het Salzkammergut, ook heel veel mooi natuurschoon te ervaren (Unesco werelderfgoed).
Ik kan het hier wel mee eens zijn. Kerk moet toegankelijk zijn voor ieder. Ook in het kader van de nieuwe economie is het zo gek nog niet om gratis toegang te bieden. Door goed na te denken over aanvullende dienstverlening kunnen de exploitatiekosten echt wel worden terugverdiend. Voor de hand liggend zijn natuurlijk (digitale) rondleidingen, koffie en gebak, lectuur, kaarten e.d. maar er zijn vast ook andere zaken te verzinnen.
We mogen niet vergeten dat de Kerk en de godsdienst, MEER zijn dan een cultureel en/of historisch fenomeen !
Zonder de eeuwenlange zorg door de kerkelijke bestuurderen voor de cartons en de glazen, was deze kunstschat niet in deze kwaliteit bewaard gebleven. Dat vraagt om respect vanuit de niet kerkelijke omgeving.
Veel geld is ook van buiten de kerkelijke gemeenschap vergaard voor zowel de kunstschatten als het gebouw. Dat vraagt om bescheidenheid van deze kerkelijke bestuurderen. De schatten zijn geen vanzelfsprekend "eigendom" van de huidige kerk.
Maar er is meer. Meer dan de helft van de glazen bevatten Bijbelse afbeeldingen, veelal vanuit de Roomse periode (voor 1572), terwijl juist na de reformatie veel meer wereldlijke taferelen zijn vereeuwigd.
Ook het gebouw is door de vele subsidies een beetje van ons allemaal. Toch moeten we natuurlijk niet zeuren over toegangsprijzen die helpen het gebouw in stand te houden.
Anders gezegd het is niet zo zwart-wit. En natuurlijk moet ons stadsbestuur wat trotser zijn op gebouw, glazen en cartons. Ik heb meer dan tien jaar bestuurslid mogen zijn, terwijl ik een "paapse broeder" was. Veel krachten van gemeentezijde om positief naar de kerk te (ver)wijzen heb ik niet gezien. Dat kan beter, een heel stuk beter!!!! En ik denk dat toeristen (vooral buitenlanders) graag betalen en de toegang juist niet te duur vinden. Na het rijksmuseum, noemde de guide Michelin onze kerk met de glazen als een van de belangrijkste culturele plekken in Nederland.
Hans Suijs
Een reactie posten