Zoals ieder jaar probeer ik tijdens de vakantie ideeën op te doen die nuttig zijn voor Gouda.
Vooral ons bezoek aan Genève leverde inspiratie op.
Gratis WIFI
In de eerste plaats viel het me op dat de bewegwijzering voor de toerist daar nagenoeg ontbreekt en je dus aangewezen bent op boekjes, kaartjes of....smartphone of iPad.
In het centrum van Genève is namelijk gratis WiFi beschikbaar en dat maakt het aantrekkelijk voor de toeristen om met hun smartphone of iPad mooie plekjes op te zoeken.
Wat mij betreft maakt dit een goede bewegwijzering niet overbodig (niet iedereen heeft een smartphone), maar gratis WiFi is wel een heel mooie aanvulling!
Tiel
In Nederland is inmiddels dit fenomeen ook ontdekt. In Tiel bijvoorbeeld wordt deze maand een glasvezelverbinding aangelegd en gratis WiFi beschikbaar gesteld om het koopcentrum van deze stad aantrekkelijker te maken voor de consumenten. Het netwerk wordt aangelegd door Bullseye Wifi die het als proef gebruikt en een plan heeft om gratis WiFi projecten uit te rollen in de 37 grootste winkelcentra van Nederland. Gouda valt daar helaas niet onder, maar dat moet ons wat mij betreft niet weerhouden om deze mogelijkheid nader te onderzoeken.
Augmented Reality
Als in Gouda gratis WiFi beschikbaar komt kunnen we ook actief gebruik gaan maken van de mogelijkheden die een smartphone en iPad bieden en heel interessant is dan de zgn. Augmented Reality.
Met behulp van deze technologie kan je direct informatie over een gebouw verkrijgen, maar ook op basis van criteria een restaurant selecteren of bijvoorbeeld op zoek gaan naar mogelijkheden voor een rondvaart of (sportieve) activiteit in het Groene Hart.
Met behulp van gratis WiFi en Augmented Reality kunnen we invulling geven aan de al jaren door de ChristenUnie geuite wens om een integraal aanbod te laten zien aan de toeristen van alle toeristische mogelijkheden in onze stad. Nu hebben we iedere keer discussie over het gefragmenteerde aanbod en wie er nu verantwoordelijk is voor wat. Ondernemers verwachten initiatieven van de gemeente en de gemeente heeft weer bepaalde verwachtingen van de ondernemers.
Het zou een goede zaak zijn als in de komende periode door de ondernemers, cultuur sector en de gemeente deze innovatieve mogelijkheid nader wordt onderzocht, zodat we een forse stap kunnen zetten in het promoten van onze stad! Deze mogelijkheid zal absoluut bijdragen in het streven naar 1 miljoen bezoekers per jaar!
5 opmerkingen:
Een gratis lunch bestaat niet Theo. Wat kost gratis wifi en wie gaat dat betalen? Wie is verantwoordelijk voor onderhoud, beheer etc? Op gratis wifi kan je makkelijk anoniem op internet, dus ideale omgeving voor online pesten etc.
Daarnaast; ik betaal gewoon netjes voor mobiel internet. Dat is een tientje per maand. Lijkt me dat er betere zaken zijn voor de overheid om zich mee bezig te houden dan dit soort luxe speeltjes.
Maar als ondernemers hierin willen investeren, prima natuurlijk. Maar zouden die hier niet al lang over hebben nagedacht?
Beste Michel,
Het ligt een stuk genuanceerder en mijn uitgangspunt is dat het de gemeente geen geld gaat kosten.
Wordt vervolgd!
Het verdienmodel in sommige andere (studenten-) steden (Groningen, Leiden etc.) is dat bedrijven daarmee hun klanten kunnen lokken met pushberichten (AR en QR technieken zijn ook prima en goedkoop).
In veel andere steden zie je dat juist de horeca open wifi aanbieden. een cafe zonder open WiFi is een cafe zonder klanten. (ref Utrecht)
Een andere beweging is dat bv. ziggo gastgebruik aanbied. Dit zal een grotere vlucht aannemen.
In de woorden van Michel: 'Een gratis lunch bestaat niet' ==> Een geadverteerde lunch wel!.
Als de ondernemers zelf de digitale handen ineenslaan kan er iets heel moois ontstaan. Of de gemeente daar een rol in heeft: Jullie zijn daar de aangewezen personen voor !
Goed initiatief maar wederom een stap te ver. Het kan veel simpeler om meer toeristen naar Gouda te trekken. Heb je bijvoorbeeld in Frankrijk en Zwitserland gezien hoe op en top alles eruit ziet. Als je dat eens met Gouda vergelijkt dan kan Gouda nog wel veel leren. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het terugkerend fenomeen dat er telkens tijdens de zomerperiode (het moment dat toeristen Gouda bezoeken) de wegen opengebroken erbij liggen en alles in drie maanden wordt gepropt. De Tiendewegbrug wat opengebroken bijligt en onnodig vertraging heeft, terwijl dit de mooiste entree moet zijn van de stad. Dan kan je nog zon mooi marketingplan hebben en goede ideeën zoals bijvoorbeeld Wifi maar toeristen zal het niet trekken.
Bedankt voor de reacties!
In mijn blog probeer ik duidelijk te maken dat gratis WiFi kansen biedt, maar dan vooral in combinatie met aanvullende app technologie. Dat gaat absoluut toeristen aanspreken!
Verder eens dat zaken als infrastructuur op orde moeten zijn. Maar dat lukt blijkbaar niet altijd....
Een reactie posten