maandag 31 december 2012

Wethouder toont meer initiatief!



Op oudejaarsdag wil ik met mijn collega Gerard Schotanus nog aandacht besteden aan het parkeerbeleid en de mogelijkheid voor bezitters van elektrische auto's om in de directe omgeving van hun woonhuis de auto te kunnen opladen.

Parkeerbalans


In 2011 hebben ChristenUnie en SGP aan wethouder Ruwhof gevraagd om een parkeerbalans. De fracties wilden zien of de sterke verhoging van de tarieven voor eerste en tweede vergunning terecht zijn geweest. De parkeerbalans geeft een goed overzicht van uitgaven en inkomsten. De vraag die zich aan ons opdringt is o.a. of de uitgaven niet verminderd kunnen worden . De wethouder heeft aangegeven dat medio 2013 het parkeerbeleid aan de orde komt.

Minder blik 

Voor de ChristenUnie is het vertrek van bedrijfsauto’s uit de verblikte wijken een item dat we graag terug willen zien bij het nieuwe parkeerbeleid. Verder willen zicht krijgen op de consequenties van het al dan niet vergroten van het gebied met een vergunningenbeleid. Andere opties zijn: goedkoper parkeren in parkeergarages en terreinen (vooral voor reizigers met OV, maar – indien haalbaar – ook voor bezoekers) e.d.

Denk mee! 

We stellen het prijs als u meedenkt! Heeft u suggesties of ideeën omtrent parkeren in Gouda, laat het ons weten! Stuur ons een mail (theo.krins@gouda.nl) of tweet.

Laadpunten 

Een ander actueel onderwerp m.b.t. het parkeren is het opladen van een elektrische auto. De ChristenUnie heeft hierover onlangs artikel 38 vragen gesteld aan het college.
In haar beantwoording geeft het college aan dat ze de ontwikkelingen rond het elektrisch rijden verwelkomt en dat ze dit graag willen faciliteren. Waar plaatsing van een oplaadpaal op eigen terrein niet mogelijk is wil het college medewerking verlenen aan plaatsing in de openbare ruimte. Hierbij bekijkt zij welke plek in de buurt het beste past; dit kan dus een andere plek zijn dan bij de aanvrager voor de deur. Het college neemt hiervoor een verkeersbesluit, markeren de plek en plaatsen hier een bord bij dat deze plek bestemd is voor het opladen van een elektrische auto. Daarnaast gaat het college er vanuit dat de aanvrager aanschaf, beheer en onderhoud van de palen regelt. Er zijn inmiddels marktpartijen, bijvoorbeeld dealers van elektrische auto’s, die dit voor particulieren en bedrijven kunnen organiseren.

Laadpalen

Verder werkt de gemeente Gouda eraan mee dat particulieren die via Stichting E-laad een laadpaal hebben aangevraagd, deze ook kunnen plaatsen. Plaatsing zal naar verwachting uiterlijk 1 juli 2013 gerealiseerd zijn.

Parkeergarage 

Er is meer goed nieuws: in de nieuwe parkeergarage op het Bolwerk zijn twee laadpunten voor elektrische auto’s aanwezig. Ook zal de gemeente komend jaar een openbaar laadpunt op het parkeerterrein van Klein Amerika realiseren.



Waterstof beter alternatief?

Sommigen - ook in de lokale politiek - vragen zich af in hoeverre we onze focus moeten hebben op elektrisch rijden en het faciliteren van oplaad cplekken. Er zijn inderdaad op experimentele basis alternatieven, zoals rijden op waterstof. Deze techniek slaat de milieu onvriendelijke cyclus van energiecentrale, laadpalen en stopcontacten over. Bij waterstof gaat het om een brandstofcel. Dit betreft een motor zonder bewegende delen die ervoor zorgt dat waterstof uit een tank zich chemisch vermengt met zuurstof uit de lucht.  Waterstof is een bijproduct uit de chemische industrie en dus goedkoop en milieuvriendelijk. Maar... als de brandstofcel grootschalig wordt ingevoerd is veel meer waterstof nodig en dan zullen er speciale fabrieken moeten worden gebouwd, waarin water in zuurstof en waterstof wordt gescheiden en dat kost veel energie. Ook distributie en opslag van waterstof leveren nog behoorlijke problemen op.

Conclusie

Met de huidige stand van zaken rond milieu vriendelijke alternatieven voor de conventionele motoren is het een goede zaak om extra aandacht te besteden aan elektrisch rijden en daarbij oplaad punten te faciliteren. De ChristenUnie is blij dat het college op dat terrein nu veel minder terughoudend is geworden en zelfs voortvarend aan de slag is gegaan.

6 opmerkingen:

Ineke zei

Het lijkt me hoog tijd om eens allerlei vormen van autodelen te onderzoeken. Wij profiteren al jaren van deze vorm van autogebruik op maat. Ook Greenwheels, Snappcar, Multirent en goede buren bieden mooie en kostenbesparende opties. Leuk, uitdagend, stimuleert bewust autogebruik, lichaamsbeweging, maar vooral erg leuk!

Ronald Verkuijl zei

Beste Theo en Ineke,

Goede aanvulling. Een auto met Diesel motor is, als twee mensen hem delen (Bv. Ford Focus wagon 1.6 TDCI uit 2007 1:19,8) nog altijd relatief zuiniger dan als beiden in de afgebeelde Opel Ampera (1:31,2) rijden.

Een "gereserveerde" parkeerplaats voor de zeer vermogende autorijder die een Ampera kan rijden lijkt me dan ook een stap te ver. Zo koop je dus feitelijk een eigen parkeerplek. Een hele slechte ontwikkeling. Zeker ook omdat over pakweg twee jaar de conventionele motoren vermoedelijk dezelfde verbruikscijfers scoren. Krijgen al deze auto's dan een "eigen" plekje?

Het loont meer om, zoals Ineke stelt, goed na te denken over maatregelen dan dat we voor de muziek uit lopen met ondoordachte ideeën.

Theo Krins zei

Dank voor jullie positief kritische reacties! We blijven zo scherp!

anton meul zei

anton meul

Ja Theo blijf jij maar kritische maar de inwoner betaald
zich scheel voor een plekkie
En de buiten stander die mag wel wat minder gaan betalen voor een plekkie dat is dan het plan

Theo Krins zei

Dag Anton, we willen de lasten zo eerlijk mogelijk verdelen, maar het is nu eenmaal zo dat als je bij het centrum woont, je daarvoor moet betalen.
We vinden het dan wel belangrijk dat die kosten noodzakelijk zijn.
Wellicht komen er nog betere ideeën op tafel.
We zijn benieuwd!

Gert Mallegrom zei

Dag Theo,

De redenering dat wanneer je bij het centrum woont je daarvoor moet betalen vind ik fundamenteel niet kloppen.
Ik vind dat de opbrengsten van parkeervergunningen bedoeld moeten zijn om parkeerplaatsen te creeren, te onderhouden en voor controle op het goed gebruik ervan. Vanuit die redenering maakt het geen bal uit of je in de binnenstad woont of in Goverwelle. Ook daar staat je auto (uitgezonderd natuurlijk de mensen die een plekje op eigen terrein hebben) op de openbare weg en heeft de gemeente de eerder genoemde kosten. Kortom, een eerlijk systeem is in mijn ogen dat alle autobezitters (zonder een parkeerplek op eigen terrein) een parkeervergunning moeten hebben, waarbij je zou kunnen overwegen om het hele zonesysteem af te schaffen. Dan heb je een betaalbaarder en eerlijker systeem en volgens mij levert het voor de gemeentekas net zoveel of meer op.

Groet
Gert