dinsdag 28 juli 2009

Genoeg gespuugd?

Bron: AD

Tsjonge, mijn weblog en het verhaal in het AD hebben wel heel wat losgemaakt deze week. Diverse (digitale) kranten, weblogs en Radio 3 hebben er aandacht aan besteed. Van verschillende kanten, zowel van politici als burgers, kreeg ik bijval, maar er waren ook heel wat kritische geluiden.
Het lijkt ook heel betuttelend misschien, maar zo is het zeker niet bedoeld. Het gaat erom dat we op een fatsoenlijke manier met elkaar omgaan en daar past een bepaald gedrag bij en zeker niet het door mij beschreven spuuggedrag.

Sommigen menen mij te moeten aansporen met meer zinnige zaken bezig te zijn. Wees gerust, ik houd me met heel wat (zinnige) zaken bezig in de Goudse politiek, maar dit (m.i. ook zinnige) punt stoort me gewoon en dat is de reden dat ik erover heb geschreven.

Maar goed, de komende tijd zullen we ons moeten bezinnen in hoeverre we op een gepaste wijze dit specifieke onderwerp en meer in het algemeen: het op een normale manier met elkaar omgaan, zichtbaar handen en voeten kunnen geven. Wellicht bieden de Goudse Stadsregels de nodige houvast. Laten we die - zoals o.a. al eens door GBG bepleit - maar weer eens uit het stof halen.

Een kleine impressie van de reacties uit de pers:



4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Theo

Voor de door jouw bepleitte nieuwe APV verboden te spugen, neem daar dan ook vooral het kauwgom uitspugen op straat in mee.
Minachtende kwarrels drogen op maar de uitgespuugde kauwgom blijft kleven, zowel aan de straat als onder schoenzolen.
Het verwijderen van de kauwgom op straten van de Binnenstad is een dure geschiedenis en kost de gemeenschap veel geld.
Met dat geld kunnen we de sociale Gouda Ontmoet Houtmansconcerten mee financieren.
Daar doen we dan gelijk goed werk mee, voor al die mensen die na 2 augustus op hun neus kijken op de juist zo stille eenzame zondagmiddagen vooral in de vakantie tijd.

Met opgeheven duim
Ria Jansen GBG

Anoniem zei

Gelukkig zijn voor deze mensen op de zo stille eenzame zondagmiddagen de kerken ook nog open en dat is al jaren zo. Iedereen is van harte welkom!!

Anoniem zei

Ik ben het spuugzat, ga nu eens over serieuse zaken praten.
Leuk zo'n bericht in de krant, maar ondanks al die krantenberichten blijven zaken liggen zoals veiligheid, vekeer ed.

Joop

Edward zei

dag Theo

Sommige mensen zijn zelfs te lui om te spugen en hebben het op mechanisatie van de verloedering gezet: je handtekening als graffiti. De mooiste oplossing ervoor vind ik blinde muren van een fraaie afbeelding te laten voorzien door werkelijke graffitikunstenaars, maargoed, is er nog wat te doen met het actieplan van de Tweede Kamerleden van Heemst/van Haersma Buma van enkele jaren geleden of heeft iemand in een Goudse wijk een leuke oplossing gevonden?