Betrokken

Betrokken

zaterdag 31 mei 2014

Gouda Kaasstad of Keramiekstad?


In het AD van 30 mei stond de kop "Keramiek moet de kaas voorbij". Bij de opening van de Goudse Keramiekdagen (29 en 30 mei) merkte voorzitter Rob van Schijndel op dat Keramiek in Gouda steviger op de kaart moet worden gezet en hij is ervan overtuigd dat het gaat lukken om met keramiek Gouda als "kaasstad" voorbij te stevenen.

"Wie langs Gouda rijdt moet niet aan de kaas denken, maar aan de keramiek. We gaan ervoor om de keramiek boven de kaas uit te laten stijgen."

Icoon

Het is te begrijpen dat een voorzitter enthousiast is over zijn eigen onderwerp, maar door deze uitspraken komt een issue naar boven dat me al vaker is opgevallen in Gouda. We doen heel veel om onze stad te promoten en dat is uitstekend. Maar er is echt maar één icoon, en dat is onze kaas.
Geen stad in de wereld is zo bekend als Gouda als het om kaas gaat en het is echt heel onverstandig om naar andere iconen te streven.
De uitdaging moet zijn om Gouda middels allerlei interessante activiteiten, zoals de Keramiekdagen, doorlopend op de kaart te zetten, maar tegelijkertijd het te verbinden aan onze icoon kaas.

Genieten

Het was overigens weer genieten van veel moois tijdens de Keramiekdagen en hieronder een foto impressie:

Jong geleerd....












Goudse pijpen mogen niet ontbreken







Wie maakt de breedste schaal?













3 opmerkingen:

Hans Wijnsema zei

THEO,je slaat de SPIJKER op z'n kop.
Veel meer organisaties zetten Gouda op de kaart rondom unieke Goudse ikonen, zoals Gouda Waterstad, dat ijvert voor publieksevenementen rondom het cultuur-historische waterstelsel van Gouda.

Ineke Verkaaik-Hogervorst zei

Het enthousiasme van Rob -in de functie van nieuwe voorzetter- geeft zijn bevlogenheid en passie voor keramiek weer.Laten we het samenwerken met elkaar in Gouda bevorderen! In die samenwerking de energie stoppen en daaruit krijgen we als cultuurhistorische organisaties veel energie terug. Dé doelstelling van het Historisch Platform Gouda.Met elkaar kunnen we evenementen breder promoten en bij de Gouwenaar en toerist veel uitgebreider onder de aandacht brengen.Geen eigen 'eilandjescultuur' meer, maar samenwerken en bundelen tot één identiteit. Gouda is een stad om te beleven...!

J. te G. zei

Zoals eerder gemeld: met kaas kom je er niet. Er zijn betere steden met een achte kaascultuur en langjarige promotie.
Kaas heeft nu voor Gouda een te veel adhoc karakter.Op zoek dus naar het voor dit moment typisch Goudse.Dat ligt zeker in het verbindende en karakteristieke van de waterwegen en de daaraan gekoppelde kansen en geschiedenis van werkend Gouda.Helemaal eens met Ineke: geen eilandjescultuur mee,alhoewel dat ook typisch Gouds is.Derhalve bijna te koesteren en te ontwikkelen in diversiteit.Evenementen moeten zich richten op alle bevolkingsgroepen en niet op de happyfew zoals blijkt uit de opzet van Gouda Stadsmarketing plannen en uitvoering.
J. te G