woensdag 21 oktober 2009

Mooie foto van Gouda

Stichting Atlas voor Gemeenten heeft onlangs een onderzoek gedaan naar de stad Gouda. Het rapport dat is gemaakt draagt de naam Stadsfoto Gouda. De Stadsfoto is Gouda cadeau gedaan door het ministerie van Volkshuisvesting, vanwege de gebeurtenissen vorig jaar in Oosterwei.

Zelf beschik ik helaas (nog) niet over de informatie uit dit rapport, maar het AD schrijft vandaag het een en ander over dit rapport en dat is bepaald positief:

"Gouda is een prachtige stad om in te wonen, er is volop werk en de historische binnenstad en de grachten zijn een pré. Dat geldt eveneens voor het winkelaanbod en grote steden in de buurt. Met Gouda is dus niet zoveel mis. Slechts de overlast van vooral Marokkaanse jongeren doet afbreuk aan dat positieve beeld."

Gouda wordt als een prima woon- en werkstad neergezet en telt relatief veel hoogopgeleide inwoners. De problemen in Gouda zijn voor een groot deel gerelasteerd aan een groep jongeren tussen de 10 en 19 jaar oud, veelal van Marokkaanse afkomst. De groep kenmerkt zich door hoger percentage jeugdwerkloosheid en het is bij hen ook langduriger.

Ik heb met veel interesse en herkenning het artikel in het AD over de Stadsfoto Gouda gelezen, omdat het rapport precies de spagaat van Gouda aangeeft: we zijn op zichzelf een prima stad om in te wonen, de meesten inwoners willen hier graag blijven, maar we hebben daarnaast behoorlijk veel last van een groep jongeren.


De uitdaging zal zijn om de komende jaren het positieve vast te houden en verder uit te bouwen en tegelijkertijd de jeugdoverlast en de (jeugd)werkloosheid goed aan te pakken.
Dat is een flinke klus, maar we zijn, zoals ik meerdere malen heb geschreven, op de goede weg.

Ik ben blij dat ik sinds deze week deel mag uitmaken van het onlangs opgerichte landelijke Veiligheidsberaad van de ChristenUnie. Binnen dit beraad gaan we ons met een aantal thema's bezighouden en we starten met de situatie in de wijken. Daarbij gaan we o.a. kijken hoe de aanpak in verschillende steden als Rotterdan, Ede en Gouda vorm wordt gegeven.
Mijn verwachting is dat ik de komende maanden handvatten meekrijg die het veiligheidsbeleid in Gouda ten goede zullen komen.

De uitdaging zal zijn om de komende periode het veiligheidsbeleid zodanig vorm te geven dat de burger het vertrouwen krijgt (of behoudt) dat onze stad steeds veiliger wordt en ook bereid is een ambassadeur van onze stad te zijn. Voorwaarde hiervoor is in ieder geval dat er vanuit de gemeente goed wordt gecommuniceerd en door de politie alert wordt omgegaan met meldingen.

Wordt vervolgd!

2 opmerkingen:

Hans Suijs zei

Goed dat er veel aandacht is voor de problemen, echter aandacht (en geld) voor de kansen zal meer opleveren. Investeer in je kansen en wees repressief tegen je bedreigingen. Ik heb nu de indruk dat et precies andersom gaat
Hans Suijs

Ben van Bommel zei

Nou heb ik toch de indruk dat repressiviteit ook geld kost.
Veiligheid staat in onze wijk bovenaan. En niet zo maar. Elke ....loog kan ons vertellen dat ontwikkeling pas mogelijk is als de een veilige basis is gecreeerd. Als investeren in kansen ook veiligheid schept ga ik helemaal mee!