maandag 21 september 2009

Eén jaar actief als weblogger en woede over rapport koopzondag



Het eerste jubileum is een feit: ik ben nu één jaar actief op mijn weblog.

Een jaar geleden besloot ik tijdens alle ophef over Gouda n.a.v. het steekincident bij de Wissel, een weblog te beginnen. Ik vond dat er een genuanceerd verhaal nodig was en ziedaar, het betekende de start van een eigen weblog.

Inmiddels zijn er talloze blogs geschreven en heb ik daar ook erg veel reacties op gehad, meestal positief, soms kritisch.
Volgens een Goudse journalist is mijn weblog erg braaf, maar daar wordt door de lezers soms toch anders over gedacht.
Laat ik in dezen Jan Hoekema (D66), burgemeester van Wassenaar, citeren: "Een weblog wordt pas echt interessant als je schrijft over dingen waarover je niet behoort te schrijven."
Op die manier ben ik niet bewust bezig geweest, maar het leek er wellicht soms wel een beetje op
Ik herken me meer in Leonard Geluk, ex wethouder (CDA), die zei: "Bij politiek hoort ook dat je nu en dan een steen in de vijver durft te gooien."
En dit heb ik soms inderdaad met mijn weblog gedaan, zoals bij het onderwerp (be)spugen en het deuren van winkels sluiten in de koude winterperiode.

In ieder geval wordt mijn weblog goed bezocht: in een jaar tijd heb ik 13.500 bezoekers gehad!

Het meest gelezen blog is die van de Europese Verkiezingen, waarin ik meldde dat de PVV fictief de grootste partij is Gouda was geworden (http://theokrins.blogspot.com/2009/06/pvv-de-grootste-in-gouda-fors-verlies.html).

De blog die de meeste ophef in de media heeft veroorzaakt ging over het (be)spugen
(http://theokrins.blogspot.com/2009/07/spugen-spuugzat.html).

De blog die de meeste reacties op de site zelf opleverde was een vrij recente bijdrage over de heaters (http://theokrins.blogspot.com/2009/08/heaters-op-terrassen-weer-hot-news.html). Hier reageerde 8 lezers op.

Het grootste compliment die ik kreeg over de weblog vond ik: "Door jouw weblog is de lokale politiek voor mij gaan leven".

Als je een jaar bezig bent geweest met je weblog en ruim 125 blogs hebt geschreven ga je ook terugblikken en vraag je je af hoeveel nut het heeft gehad voor de Goudse politiek en de ChristenUnie in het bijzonder.

Zelf ben ik van mening dat het een steentje bijdraagt aan het dichterbij brengen van de plaatselijke politiek in het algemeen en de activiteiten van de ChristenUnie in het bijzonder.
U denkt daar als lezer misschien net zo of juist heel anders over. Ik zou het leuk vinden als u een reactie mailt of op de weblog plaatst.

Bedankt dat u de moeite neemt om de blogs steeds te lezen, dat geeft mij een stimulans om steeds weer een nieuwe blog te schrijven, en ik hoop dat u dit nog lang zult blijven doen.

Tenslotte nog even een interessant berichtje dat ik maandag oppikte uit de pers:

Woede over CPB-rapport koopzondag
"Detailhandel Nederland verzet zich fel tegen de theorie van het Centraal Planbureau dat winkelopening op zondag leidt tot drank- en drugsmisbruik onder gelovigen. Het rapport meldt dat dit in bepaalde Amerikaanse staten is gebeurd. Dit leidde tot een terugloop van het kerkbezoek en legere collectezakjes. Detailhandel Nederland is woedend over deze vergelijking en vindt de aannames veel te vaag. Dinsdag debatteert de Tweede Kamer over dit onderwerp."

Nu vindt ik de koppeling tussen drank- en drugsmisbruik wel erg ver gezocht, al vind ik het goed dat we ons blijven bezinnen op het onderwerp koopzondag. De ChristenUnie streeft naar zo min mogelijk koopzondagen en is blij dat er in Gouda tot op heden slechts een heel beperkte openstelling geregeld is, waarbij zowel principiële als zakelijke argumenten een rol spelen, omdat de koopzondag de kleine zelfstandige vaak dupeert.

3 opmerkingen:

Antoon Slotboom zei

Gefeliciteerd Theo.
Antoon

Ineke zei

Beste Theo, gefeliciteerd met je mijlpaal, leuk dat je de moeite neemt om je gedachten te delen. En gelegenheid geeft tot reactie!

Nog ff over die koopzondagen. Laten we opkomen voor de rechten van de werknemers in deze sector. En ze een rustdag gunnen!

Met het leggen van de nadruk op het principiele van de zondag, roep je tegenreacties op. Tegenstanders van een rustdag zijn er niet veel.

En als je dan gezamenlijk met werkgevers in deze sector naar een oplossing kunt zoeken, dat lijkt me de basis voor een stevige oplossing.

Anoniem zei

Dag Theo,

Leuke blogs, en knap dat je het vol weet te houden. Heb je voor dat laatste een recept? De Grote Jongens En Meisjes In De Politiek hebben naar mijn idee een ghost-writer, mensen als jij en ik moeten dat zelf doen. En dan volhouden (naast baan en politiek) vraagt wat.
Kees van Kranenburg
grt,


Kees