vrijdag 22 april 2011

The Passion: missionair spektakelstuk?


Donderdagavond was het dan eindelijk zover: om 20.25 was de uitvoering van The Passion. De hele Markt in Gouda stond vol en op TV en internet volgden honderdduizenden mensen het spektakelstuk.

De bezoekers op de Markt kregen een keurig verzorgd programmaboekje. In het voorwoord staat o.a. "Vanavond zien we het eeuwenoude verhaal weer, in een heel eigentijds jasje. Want het verhaal van deze God die in vreugde en verdriet bij ons wil zijn, die de dood uiteindelijk overwon, is nog steeds actueel en bestemd voor jou! Het leven is sterker dan de dood!"

En eigentijds was het. Door te kiezen voor gelovige en ongelovige artiesten, het zingen van bestaande popliederen en publiek dat het kruis door Gouda draagt.

Op de Markt waren velen onder de indruk van dit stuk en vonden het enerzijds prachtig hoe Gouda zich nu kon profileren en anderzijds zagen ze (de christenen) het als een missionaire kans. Zeker ook omdat er in The AfterPassion meer diepgang zit, mensen getuigden van hun geloof in God en er veel gelegenheid was om verder te praten.

De thuiskijkers waren voor een deel aanmerkelijk kritischer, hadden meer focus op de boodschap en vonden dat er teveel concessies aan de boodschap zijn gedaan.

De missionaire boodschap tijdens The Passion was dan misschien "flinterdun", maar laten we het in een brede context zien: de bezoekers kregen een prachtig programmaboekje mee, met o.a. het paasevangelie (Marcus evangelie) en een oproep om eens naar de kerk te komen, er was de AfterPassion en laten we tenslotte niet vergeten dat het doel van The Passion was om jongeren en ouderen te laten zien en ervaren wat Pasen betekent, dat het meer is dan extra vrije dagen en paaseieren.

In die missie zijn ze in ieder geval geslaagd al toont ook The Passion aan dat het niet eenvoudig is om de Bijbelse boodschap op een eigentijdse manier verantwoord te brengen.

Er zal de komende tijd nog wel regelmatig worden gepraat over de wat men gezien en ervaren heeft en voor mij persoonlijk hoop en bid ik dat mensen die God nog niet kennen, naar Hem op zoek gaan en Hem ook mogen vinden.

Gezegende paasdagen gewenst!





Jakhals Erik Dijkstra als de verteller



Dominique Rijpma (D0) als Maria



Jezus (Syb van der Ploeg) staat bij Pilatus (Wilbert Gieske)


Wie moet worden vrijgelaten? Jezus of Barabbas (Dennis van der Geest)



Jezus wordt door het publiek veroordeeld en daarna afgevoerd om te worden gekruisigd


Pilatus wast zijn handen in onschuld en kijkt naar het kruis


Jezus is opgestaan uit de dood!

Petrus (Thomas Berge)



Judas (Frank Lammers)

Barabbas (Dennis van der Geest)

Het stadhuis was prachtig verlicht


The AfterPassion


Vincenza La Porta interviewt Wilbert Gieske



Oranje kleur van de PKN (Protestante Kerk in Nederland)



9 opmerkingen:

Berend zei

Theo, duidelijk en helder stuk op je blog

Christian zei

Laat ik ook maar een reactie geven. Op twitter werd dit door je gevraagd, dus bij deze!
Ik wil graag twee zaken loszien van elkaar enerzijds het bereiken van de boodschap van het evangelie van Christus en anderzijds beeldvorming van de stad Gouda.
Het Bijbelverhaal is meer dan 2000 jaar oud waarvan de boodschap duidelijk is de wederopstandig van Christus.
Of je de boodschap leest in de bijbel of via de passion. Wat mij betreft moet de manier waarop je het overbrengt altijd ondergeschikt zijn aan de boodschap. Dat betekent voor mij dat wanneer de boodschap helder is voor de andere het gewoon niet uitmaakt hoe je dat doet. Spreek je vanaf de kansel of maak je er een Passionfeest van? Dat klinkt misschien erg liberaal (al zal je dat van een PKNer en CDAér niet zeggen :)) maar ik vind dat de Passion juist de manier is/was om de boodschap duidelijk te maken aan mensen die weinig tot geen verwantschap hebben met het geloof.
Ik vind namelijk dat deze manier van communicatie goed past bij de geest van deze tijd. Veel kerkgangers zullen hier moeite mee hebben. Dat kan ik begrijpen. Echter moet je, je afvragen aan wie je het vertelt en dat is een brede groep mensen (variërend van mensen die gelovig zijn opgevoed tot mensen die ongelovig zijn en nooit van het verhaal hebben gehoord). Juist de mensen die weinig met het geloof te maken bereik je anders. De liederen die werden gezonden waren niet de bekende liederen uit de liedbundel maar songs die je regelmatig op de radio hoort (Nederland FM). Daarmee kreeg het een andere dimensie.
Dus met andere woorden: ipv dat je evangeliseert door de inhoud van de bijbel aan de huidige realiteit en actualiteit te koppelen en dus met de bijbel aan de hand vertelt hoe het zou moeten, doe je het nu andersom. En dat kwam aan.
Dat vind ik goed en was ook geslaagd. Dat merkte je ook aan het publiek. Wellicht dat veel mensen zeggen ik geloof niet maar het geloof geeft wel een bepaalde binding of misschien wil ik me oriënteren. Het zal misschien mensen aan het denken zetten. Zeker in de huidige tijd waar mensenin het algemeen zoekende zijn naar vastigheid omdat het leven (crisis, multimedia) weinig binding geeft.

Wat het imago van Gouda betreft.
Dit doet Gouda goed meer hoef ik niet te zeggen. Jammer alleen dat de media weer met artikelen komen over ondernemers die een kort geding willen aanspannen omdat ze, itst tot de andere horecaondernemers, niet kunnen profiteren van de Passion omdat het podium voor hun etablissement staat. Ja jammer maar is daar een kort geding voor nodig?
En tegen die ondernemers zal ik graag willen vragen om iets verder te denken dan een dag omzet. Want op langer termijn heb je er wel baat bij. Want veel mensen hebben Gouda bezocht of op TV gezien en zullen dan snel Gouda een keer bezoeken en wellicht ook drankje drinken bij u in het café!
En dit is wel een punt waar we met zijn allen wel wat flexibeler in kunnen zijn want de reactie op de spontane opname van de Passion op de Kleiweg en de uiteraard ongezouten mening van M. Peters hierop geven aan dat Gouda nog te star denkt. Als Gouda zichzelf op de kaart wilt zetten, zoals het huidige college wil, dan moeten we daar ook als inwoners, ondernemers, wijkteams flexibeler mee om kunnen gaan!

W.H. Kolkman zei

De kritiek en instemming zijn denk ik heel herkenbaar, maar ook onvermijdelijk bij missionair bezig zijn anno2011.

Brian McLaren ( Amerikaans theoloog bezig met denken over Christendom in een post-christelijke wereld) beschrijft de uitdaging voor Christenen anno2000 als het evenwicht vinden tussen ‘being right' en 'being relevant’.

Mijn vertaling daarvan is dat als je 100% right (correct-in-de-leer) wil zijn, je het risico loopt ge-isoleerd en dus niet relevant te zijn. Als je 100% relevant wil zijn, loop je het risico van je wortels en je achterban los te komen.

Je ziet dit m.i. ook nu vandaag op allerlei vlakken in Chr Nederland, bijv bij RO-EO-NCRV-VPRO in de media en bij SGP-CU-SGP in de politiek.

Daar komt denk ik nog bij dat, naarmate de wereld meer seculariseert, die spanning tussen ‘being right' en 'being relevant’ toeneemt. Als christenen dan 'relevant' proberen te zijn, zul je ook op de manier en in de taal van de ander moeten communiceren. De Passion is denk ik een goede poging daar toe. Maar die taal en manier zijn inmiddels echt anders! Dan wordt het dus ook lastiger om je eigen achterban aan boord te houden. Dat blijkt uit de reacties op de Passion,maar bijv ook uit de affaire rond de 40 dagen-zonder-seks-serie van Aria Boomsma, etc.

Net als in de politiek lijken ook hier de extremen en de simplificatie meer en meer te winnen, wellicht ook omdat het makkelijker en duidelijker lijkt om je in je eigen club terug te trekken, je identiteit te behouden (being right), maar hoe kun je dan nog missionair zijn (being relevant)?

Denk zelf dat we als Christenen altijd missionair moet proberen te zijn, en dus contact met de buitenwereld moet zoeken, en dus moet proberen hun taal te spreken. Maar dit kan alleen door ook op momenten te focussen op de eigen kring/being right (bijv kloosterweekenden, kerdiensten, etc.). Iedereen moet denk ik hier zijn eigen weg in vinden, met zijn eigen talenten.

Misschien dat het benoemen van het dilemma kan helpen om eea beter te begrijpen en met de achterban bespreekbaar te maken. Mijn idee zou zijn om deze spanning te (h)erkennen en duidelijk te benoemen. zodat je achterban hun eigen positie en instemming/onbehagen (h)erkent ziet, en dan te kijken of je tot creatieve oplossingen kan komen.

Dus svp geen pogingen/ruzie meer om de Passion te stoppen, maar proberen mee te doen op jouw manier, bijv in de afterPassion. Voorlopig lopen er nog meer (nog niet) gelovigen op de markt in Gouda dan in onze Goudse kerken op zondag morgen. Laten we erop vertrouwen dat de Passion er toe kan bijdragen dat dat verandert.

Theo Krins zei

Christian en Wilhelm, dank voor jullie uitgebreide reactie. Jullie voegen waardevolle elementen toe aan een goede bezinning op wat het betekent om in deze tijd een zoutend zout te zijn en ook een aantrekkelijke boodschap te hebben.

Gert Mallegrom zei

Hoi Theo,

Ik ben het voor een groot deel met je eens.

Twee dingen echter:
1. Een zin als 'we zijn tenslotte wel in f*cking Gouda' is mi onnodig smakeloos en misplaatst.
2. Iemand die verzint dat bezoekers na afloop een goodybag met spullen uit Gouda mee moeten krijgen verlaagd het verhaal tot plat entertainment en heeft duidelijk weinig van de inhoud begrepen.

Groet
Gert

Gert Mallegrom zei

verlaagd moet natuurlijk verlaagt zijn :-)

Anoniem zei

Wel o.a. gemist:
WAAROM en WAARTOE moest de HEERE Jezus lijden?
Is dat niet door onze schuld om weer een weg te banen to God de Vader?
"Brandofferen, noch offer voor de schuld,
Voldeden aan Uw eis,noch eer".
(Psalm 40 berijmd)
Geweldig dat het Pasen is geworden.

Anoniem zei

de producent van "anonieme"reactie is van Jan H.
Ook alle lezers Gezgende Paasdagen toegewenst. Dat het ECHT Pasen voort ons mag owrdne. Groet JH

Anoniem zei

Het hele spektakel is een slechte vertoning geweest.
Onvolledig verhaal verteld, de werkelijke betekenis van het kruis is totaal niet bekend gemaakt. Als je dat werkelijk gaat beseffen, ga je niet met "wereldse liederen" en met een kruis op je nek door de stad lopen, het paas evangelie vertellen.
Hier is weer eens duidelijk te zien geweest dat het woord zonodig moest worden aangepast naar deze tijd. Laat het woord zelf eens spreken in je hart dan zul je beseffen dat dit spektakel echt niet kon. Dat "echte christenen" zoals men zichzelf zo graag noemt, hier aan hebben meegewerkt.