Betrokken

Betrokken

donderdag 7 april 2011

Imago van Gouda moet natter en beter!


Gisteren hebben we onder andere gesproken over stadsmarketing in Gouda. In de strategie van stadsmarketing wordt de focus gelegd op de binnenstad, “omdat een historische binnenstad, met een gevarieerd aanbod van horeca en cultuur, een aanzuigende werking heeft op kansrijke bewoners en bedrijvigheid in heel Gouda.”
Er wordt daarbij ingezet op het stimuleren van winkelend en etend publiek in Gouda en een samenhangend programma, zowel in de zomer als de winter.

Allemaal heel mooi, maar wat mij erg opvalt is dat het thema “water” niet specifiek in de focus wordt meegenomen, terwijl in de positionering Gouda als ”historische stad in de 21e eeuw” wordt neergezet. Vanuit die positionering zou het water juist een heel nadrukkelijke rol moeten krijgen, aangezien zonder de waterwegen Gouda nooit die stad zou zijn geworden als het nu is! Een gemiste kans!

Daarnaast vind ik het ook heel “spannend” dat stadsmarketing zich bezighoudt met het imago in Gouda en hun inzet daarbij als volgt omschrijft: “samen met afdeling Communicatie en enkele ervaren en betrokken marketing/PR mensen uit het Goudse bedrijfsleven onderzoeken of er andere tactieken mogelijk zijn die de imagoschade kunnen beperken”. Ook zetten ze zich in voor het opzetten van een imagocampagne.

Het is een goede poging om vanuit deze discipline een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van positief imago van onze stad, maar ik vrees toch voor een gefragmenteerde en daardoor minder effectief beleid.

Om de effectiviteit te bevorderen heb ik bij de wethouder erop aangedrongen om alle betrokken partijen bij het onderwerp “imago” periodiek samen te brengen in een “Werkgroep Imago Gouda”, om zo op een zo effectief mogelijke wijze in te zetten op een positief imago van Gouda.
Dat is onze stad meer dan waard!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

De toeristische deskundigheid is in vergelijkbare en meer succesvolle steden gekoppeld aan de cultuurhistorie. Joy Ideler (stadsmarketing) is er nog nooit geweest. Hans van den Akker heeft alleen opdracht aan haar gegeven om voor bewoners en bedrijven een imago te maken. De toerist wordt overgeslagen. Dommer kan bijna niet.
Hans Suijs (vanuit vakantiebestemming)

Ben van Bommel zei

Het is onbegrijpelijk dat:
a. het imago aan Gouda voor de zoveelste keer wordt gekoppeld aan de waarde van het centrum
b. de cultuurhistorische kwaliteit wederom is onderbelicht
c. Het element water opnieuw wordt genegeerd.
Imago kan alleen worden verbeterd als de kwaliteiten van de stad worden uitgebaat. Dat doe je niet alleen et bewoners en bedrijven, die komen in elke stad voor.
Ben van Bommel

Gert Mallegrom zei

Als de insteek is om 'de imagoschade te beperken' getuigd dat sowieso niet echt van visie.