donderdag 3 maart 2011

Verkiezingskater


Na een lange werkdag reed ik dinsdagavond 2 maart naar het Provinciehuis in Den-Haag om de verkiezingsuitslagen van de provincie Zuid-Holland te volgen en een feestje te kunnen vieren als Gerard Schotanus verkozen zou worden.

Het werd echter een avond met een bittere smaak. Al snel bleek in de peilingen dat de trend van de Tweede Kamer verkiezingen in 2010 zich voor de ChristenUnie doorzette en dat betekende flinke verliezen t.o.v. de Provinciale Statenverkiezingen in 2007.
De verliezen waren vaak zo'n 40% en dat beloofde weinig goeds. Rond 22.00 uur stonden we nog op 3 zetels (van de huidige 4) en de SGP op 1 zetel (van de huidige 2). Maar al snel daarna verloren we nog een zetel (en daarmee de plek van Gerard, die op 3 staat) en kwam de SGP op 2 zetels.

De hele avond bleef dit zo en het is ronduit teleurstellend om te moeten constateren dat alle inzet van de ChristenUnie niet werd beloond in een mooie verkiezingsuitslag.



Over de hele linie hebben de christelijke partijen het overigens slecht gedaan en daardoor is het christelijk geluid in ieder geval getalsmatig danig verzwakt.

Het CDA kreeg gisteren de hardste klappen. Ten opzichte van de Provinciale Statenverkiezingen van 2007 verloor de partij ruim 428.000 stemmen en daalde het aantal CDA’ers in de Staten van 151 naar 86.
De ChristenUnie haalde ten opzichte van de Statenverkiezingen van 2007 bijna 79.000 stemmen minder. Het aantal CU-Statenleden daalde daardoor van 37 naar 23.
De SGP kreeg ook een gevoelige tik. De partij won in vergelijking met de Statenverkiezingen van 2007 weliswaar circa 17.000 stemmen, maar het aantal SGP’ers in de Staten daalt van 15 naar 12.

Door al deze verliezen hebben de christelijke partijen nog maar 21% van het aantal zetels en dat was in 2007 nog 36%!
De komende tijd zullen de christelijke partijen zich moeten gaan bezinnen hoe ze de (potentiële) kiezer meer kunnen aanspreken.

Wat mij betreft zal dat betekenen dat de ChristenUnie veel meer focus gaat krijgen voor het versterken van de lokale kiesverenigingen en het inzetten van de leden als ambassadeur voor de partij.

In Gouda gaan we weer verder als fractie. Het is jammer voor Sieds Elze Sennema dat hij nog wat langer geduld moet hebben.
Gerard Schotanus heeft echter gelukkig nog genoeg motivatie om verder te gaan als raadslid.
Hij schrijft op zijn blog: "Alhoewel ik teleurgesteld ben in de uitslag, zal ik mij met nieuwe inzet geven voor de stad Gouda. Daar valt genoeg te doen. Wat denkt u van de infrastructuur (Joubertstraat , Burgemeester Jamessingel), ontwikkeling rond het station, parkeergarages aan beide kanten van het spoor , bouw van Westergouwe, groen houden van Oostpolder, fairtrade gemeente Gouda enz.enz. Er valt nog veel te doen.
Mijn weblogs krijgen dan ook een andere kleur, van provincie naar de stad Gouda. Gouda is nog niet van mij af!"

3 opmerkingen:

ton zei

Ik heb niet om deze berichten gevraagd, m aar zolang ze vooral de gang van zaken in Gouda betreffen heb ik er geen bezwaar tegen ze te ontvangen. In de CU ben ik volstrekt niet geïnteresseerd, sterker elk verlies van christelijke partijen begroet ik met tevredenheid. is het mogelijk twee verzendgroepen te maken, zo niet haal me er dan maar vanaf.

Ton Kooijman

blindganger zei

Ton, je volgt het blog van een Christelijk politicus, en daarmee volgt je dus zijn gedachtengoed. En ik ben blij dat hij voor zijn Christen zijn uitkomt. Een gesplitste verzendlijst is mijns inziens zoiets als een gespleten persoon. Theo is iemand uit een stuk. Als jij dat niet aankunt, kun je jezelf afmelden. Daar heb je de afzender niet voor nodig!

Theo Krins zei

Beste Ton, ik denk dat "blindganger" het mooi heeft verwoord. Ik kan mezelf niet splitsen en probeer als christen me te inzetten voor alle Gouwenaars.
Je adres is inmiddels uit mijn verzendbestand verwijderd.
Het ga je goed