woensdag 4 mei 2016

Mijn opa droeg een gele ster

Dodenherdenking 2016
Een mens is pas vergeten als zijn naam is vergeten

Mijn opa droeg een gele ster
en mocht plotseling niet meer
met zijn moeder naar het park
Mijn oma woonde in een kamp
en moest buigen voor Japanners
in de felle rode zon
Mijn opa deelde zijn kamer
met een Duitse soldaat
het pistool ligt nog op zolder
Mijn oma werd pas na de oorlog
geboren op een boerderij
precies een jaar na de bevrijding
Op haar twaalfde hoorde ze
hoe haar ouders in de oorlog
Joden en piloten verstopten in de schuur
En in deze twee minuten
vraag ik me af
wat er gebeurd zou zijn
als die Duitser die nacht
bij een ander van die vier was ondergebracht
was ik er dan geweest?
(Sterre Wolthers, 4 mei dodenherdenking op de Dam in Amsterdam)
Samen met Paul Abels bij het Metaheerhuis
















1 opmerking: