dinsdag 4 mei 2010

Paniek en.....rust bij dodenherdenking



Vanavond was ik bij de dodenherdenking in Gouda en ik was van plan alleen een foto rapportage op mijn weblog te plaatsen, omdat woorden er niet zoveel aan toevoegen, misschien wel eerder er afbreuk aan doen.
Het was in Gouda een waardige herdenking, die juist door haar soberheid mij altijd weer aanspreekt. De korte herdenking bij het voormalig Metaheerhuis vind ik iedere keer weer heel bijzonder en ook aangrijpend. Het was wel even wennen nu voor het eerst ds. van Itterson daar niet meer het woord voerde. Hij is onlangs overleden. Mooi dat zijn zoon en zijn vrouw er vanavond bij waren.

Thuis gekomen werden mijn indrukken wreed verstoord door het bericht dat er in Amsterdam tijdens de herdenking paniek was uitgebroken toen een man begon te schreeuwen, schijnbaar met de bedoeling om de bijeenkomst te verstoren en er mogelijk ook nog eens een koffer viel. Eén aanhouding en tientallen mensen die (licht) gewond zijn geraakt is het trieste resultaat.

Nog maar een jaar geleden die vreselijk gebeurtenis op 30 april in Apeldoorn en nu weer dit incident. Jammer en heel moeilijk voor het koningshuis. Fantastisch overigens dat de ceremonie uiteindelijk na korte tijd in Amsterdam werd voortgezet.
Deze herdenking zal nog wel vaak gememoreerd worden....

Het voormalig Metaheerhuis





Effect van lange schaduw





Kranslegging bij het joodse poortje (Raoul Wallenbergplantsoen)





Burgemeester Cornelis legt met de heer Van der Ploeg, directeur van de gemeente Gouda (binnenkort vertrekt hij naar Nijmegen) een krans namens de gemeente




Hilde Niezen (GL) en Bas Driessen (Trots) leggen een krans namens de gemeenteraad






2 opmerkingen:

Anoniem zei

Theo,

Bedankt voor de mooie foto's. Het is goed om te herdenken en ik ben blij dat we dat zo in vrijheid kunnen doen. Wat triest dat iemand dat in Amsterdam (en daarmee in heel Nederland) wilde verstoren.
Herdenken is een geschenk. Ik ben er dankbaar voor!
Wat ben ik ook trots op onze Koningin en alle mensen rondom haar. Het is moedig om terug te gaan het dam plein op en daar midden tussen de mensen het Wilhemus te zingen. Ik ben blij dat we weet wie haar 'schild en de betrouwen' zijn.

Dank je!

Felix Bots zei

Bedankt Theo, vooral voor de foto's en zeker die van mkGLT die elk jaar deze bijeenkomst opluistert.