zaterdag 1 juni 2013

Opgeruimd staat netjes; aanscherping hondenbeleid in Gouda


Van bruin naar groen

Het college komt met een wijziging van hondenbeleid waarin een aantal concrete punten aan de orde zijn:
1. Het merendeel van de hondenuitlaatplaatsen worden opgeheven;
 er blijven 6 locaties over: de Groene Wal; het Noorderhout; het Groenhovenpark;, de dijk langs het Stroomkanaal; het Baden Powellplantsoen en het Steinse Groen (gedeeltelijk)2.
2. Overal in Gouda geldt de opruimplicht voor houders en eigenaren van honden
3. Er worden 75 extra zwerfafvalbakken voor hondenpoep geplaatst

Doel van dit voorstel is om de overlast van hondenpoep goed aan te pakken en ervoor te zorgen dat dit issue niet langer in de top-3 van ergernissen voor komt. Daarnaast zal op basis van dit voorstel 180.000 m2 groen vrij zijn van hondenpoep.

Knelpunten


Gouda is een stedelijke gemeente met relatief weinig openbaar groen. Om de huidige 60 honden uitlaatplaatsen te kunnen aanwijzen, was het destijds noodzakelijk om een groot aantal relatief kleine zones midden in of aan de rand van woonbuurten te situeren. 

In de praktijk signaleert het college de volgende knelpunten:

- de zones liggen zo dichtbij woningen dat daar geregeld overlast optreedt;

- de zones liggen direct naast wegen of fietspaden waardoor loslopende honden gevaar kunnen opleveren 
of

- de zones zijn zo smal of beperkt van omvang dat er van een echte uitlaatzone eigenlijk geen sprake is. 


De knelpunten ontstaan volgens het college met name omdat daar geen opruim- en aanlijnplicht geldt en er veel stankoverlast op deze plaatsen is. 
Ook is de aanblik vaak ronduit smerig omdat deze locaties niet worden gereinigd. 
Er wordt in de zomermaanden wel regelmatig gemaaid, maar dat neemt de stank niet weg.
Om de overlast terug te dringen en gevaarlijke situaties te voorkomen wordt nu een wijziging van het beleid voorgesteld.

Surveillance in burger

Het aantal boetes voor overtreding van het hondenbeleid is erg beperkt. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door de beperkte capaciteit maar ook door het feit dat boetes alleen kunnen worden opgelegd als de dader op heterdaad wordt betrapt. Op heterdaad betrappen blijkt onder meer lastig als bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente door hun uniform makkelijk herkenbaar zijn. Er zal daarom in burgerkleding worden gewerkt, zodat de pakkans wordt vergroot.

Handhaving  en opruimplicht
Vanuit de ChristenUnie heb ik me  jarenlang ingezet voor een betere handhaving bij hondenpoep overlast. Daarbij is steeds nadrukkelijk gevraagd om meer te handhaven en dat ook in burger te doen. Dat laatste was eerder echter steeds een struikelblok i.v.m. de veiligheid voor de medewerkers van Stadstoezicht.
Ook hebben we steeds aangedrongen op het plaatsen van extra bakken en onlangs hebben we gepleit om overal opruimplicht te gaan doorvoeren.
We zijn daarom tevreden dat de wethouder de opmerkingen van onze fractie en het groeiend aantal klachten van de bewoners heeft vertaald in aanscherping van het beleid.

Het handhaven is nu wel cruciaal! 
Het succes van het verscherpte beleid staat of valt met een goed en consequent handhavingsbeleid, vooral ook bij de start, en door het creĆ«ren van draagvlak bij de hondenbezitters. Het gewenste gedrag moet goed worden neergezet en let daarbij goed op de geregistreerde hotspots.

Daarbij is het goed om het nieuwe beleid schriftelijk aan alle hondenbezitters te laten weten en hen daarbij op te roepen zich te houden aan de aangescherpte regels. 
Laten de uitwerpselen van de hond geen bron van ergernis meer hoeven te zijn

Uitlaatplaatsen

Het is een prima voornemen om in de stad de meeste uitlaatplaatsen af te schaffen op basis van de eerder genoemde knelpunten en de wens om een einde te maken aan de hondenpoep overlast.

Inmiddels bereiken ons wel wat geluiden om toch meer plaatsen aan te wijzen voor het vrij kunnen rondlopen van honden. Dat doorkruist het voorgenomen beleid om aan de overlast en onveiligheid een einde te maken, maar als u die mening bent toegedaan verneem ik graag concrete locaties.

Extra bakken met zakjes

75 extra bakken zijn zeer welkom, waarbij goed gekeken moet worden waar deze worden geplaatst. Overlast plekken verdienen prioriteit. Doe er ook zakjes aan vast en vul deze steeds aan als de bakken worden geleegd. Als er voortdurend misbruik van deze zakjes wordt gemaakt kan altijd nog worden beslist om dit af te schaffen, maar zet nu alles in.

Maak de bakken ook herkenbaar voor deponeren van poepzakjes


Verder is het goed om aan te geven dat burgers via Meldpunt Openbaar Gebied kunnen aangeven als er nog extra bakken op specifieke locaties moeten worden bijgeplaatst.

Bordjes


Vervang de huidige "vriendelijke" bordjes, want die maken niet veel indruk.

Zet op "hotspots" bordjes neer die duidelijk aangeven wat er van de hondenbezitters wordt verwacht en vermeldt daarop ook concreet (de bandbreedte van) de boetes
·      Poepen:  130 euro
·      Loslopen op speelplaats:  130
·      Geen deugdelijk opruimmiddel: 90 euro
·      Niet aangelijnd (niet op speelplaats):  90 euro

woensdag 29 mei 2013

Gouda scoort stabiel slecht op veiligheid



Vorige week is de nieuwe AD Misdaadmeter weer verschenen en Gouda scoort in 2012 opnieuw niet best! We zijn op plek 17 blijven staan, terwijl we in 2010 nog op plek 41 stonden.
Gouda zet zich enorm in om de veiligheid in Gouda te verbeteren en onlangs is de Top60-aanpak gelanceerd, maar in 2012 heeft het veiligheidsbeleid voor de monitor nog niets opgeleverd voor de ranking.

Voor de duidelijkheid, bij dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van geregistreerde aangiftes bij de politie. Daarbij wordt alleen gekeken naar voltooide delicten en niet "poging tot".
De focus ligt op delicten die een hoge impact op het veiligheidsgevoel van de burger hebben.

Laten we meer specifiek kijken hoe Gouda het heeft gedaan t.o.v. de vorige misdaadmeter

Woninginbraken

Gouda staat op de 19e plek. Dat is een lichte verbetering ten opzichte van 2011 toen we op de 15e plek stonden. Maar nog altijd geen beste plek, temeer daar we in 2010 op de 125e plek stonden!
Het is te hopen dat de inbraak preventie acties en de Top60-aanpak hier voor de komende monitor resultaten gaan laten zien.

Waar werd er vooral inbroken?
Korte Akkeren Noord: 37 meldingen
Oosterwei: 34 meldingen
Omgeving Groen van Prinsterersingel: 28 meldingen
Windrooskwartier: 27 meldingen
Lustenbuurt / Steinenbuurt: 26 meldingen
Korte Akkeren Zuid: 26 meldingen
Molenbuurt: 22 meldingen

Bedreigingen

In 2011 stond we met bedreigingen op een erg hoge 8e plaats. In 2012 is dat iets verbeterd, maar staat Gouda nog altijd op de 15e plek. Dit onderwerp is echt een issue waar Gouda mee worstelt. In 2010 was het een "gunstig" jaar met een 33e plek, maar in 2009 stonden we op de 5e plek en in 2008 zelfs op de 4e plek!

Waar vonden de bedreigingen in 2012 vooral plaats?
Markt / Nieuwe Markt:  51 meldingen
Korte Akkeren noord: 18 meldingen
Stationsplein: 18 meldingen
Omgeving Groen van Prinsterersingel: 17 meldingen
Oosterwei: 12 meldingen

Vernielingen

Gouda staat bij vernielingen op 11e plek en scoort ook hier niet best. In 2011 stonden we op 6e plek, dus er is wel een verbetering bij dit issue.
Korte Akkeren scoort hier weliswaar niet best met 108 meldingen, maar het is wel een stuk beter dan in 2011, toen er maar liefst 179 meldingen waren.

Waar vonden vernielingen verder vooral plaats?
De binnenstad: 138 meldingen
Omgeving Groen van Prinsterersingel: 79 meldingen
Kort Haarlem: 49 meldingen
Molenbuurt Goverwelle: 43 meldingen
Windrooskwartier: 35 meldingen

Diefstal uit voertuigen

Bij dit issue staan we in 2012 op 18e plek. Dat is een verslechtering t.o.v. 2011, toen we op 20e plek stonden. In 2010 was het nog de 30e plek.

De "hotspots" waren:
Goudse Poort: 49 meldingen
Korte Akkeren: 45 meldingen
Windrooskwartier: 34 meldingen
Kort Haarlem: 32 meldingen

Conclusie

Er is in Gouda nog veel te doen. De cijfers geven aan dat er hier en daar wel wat verbetering is gerealiseerd, maar we zijn er nog lang niet.
We zullen ons daarbij niet moeten laten verleiden om iedere keer weer een project te lanceren, maar moeten wat mij betreft kiezen voor een bepaalde aanpak (bijvoorbeeld de Top60-aanpak) en die nauwgezet, langjarig gaan oppakken. Alleen dan heb je (blijvend) resultaat.

zaterdag 25 mei 2013

Ik word hier strontziek van....


Afgelopen week ben ik opnieuw geconfronteerd met klachten van inwoners over hondenpoep en ik ben het nu echt zat. Het probleem blijft maar voortduren en er wordt te weinig aan gedaan. Het roer moet echt om in Gouda en dit meurende onderwerp moet worden aangepakt. Zeker als we ons realiseren dat het onderwerp al jaren in de top-3 van ergernissen in Gouda staat.

Bruinboek

Ik roep iedereen op die (over)last heeft van hondenpoep zijn verhaal naar mij te mailen en als ik voldoende respons krijg maak ik een Bruinboek en zal die met de nodige aanbevelingen aan de wethouder overhandigen.
De bewoners van de binnenstad zijn erg blij met de nieuwe aankleding van het Wallenbergplantsoen. Het ligt er fraai bij en het is een mooi bewijs dat bewonersinitiatieven succesvol kunnen zijn. Wel een bron van ergernis is de overlast door hondenpoep, overigens geldt dat voor meer plaatsen in de binnenstad. Het wijkteam vraagt om bakken en zakjes en verder ook om actieve handhaving.
Financieel

Samen met Trots hebben we onlangs wat vragen gesteld over dit onderwerp en daarbij ook financiƫle vragen gesteld.
In 2012 is € 294.842,- aan hondenbelasting ontvangen en volgens opgave is daarvan zo’n € 80.000,- besteed aan hondenuitlaat zones, onderhoud vuilnisbakken, vervanging materiaal, buurtinitiatieven en communicatie.
Ik ben reuze benieuwd wie in Gouda hier iets van herkend en of het resultaat heeft gehad. 

Daarnaast wordt ons gemeld dat er voor € 79.000,- aan handhavingskosten is uitgegeven. Afdeling Stadstoezicht heeft in 2012 in totaal 160 uur besteed aan specifieke controle op overlast van honden. 
De inzet heeft uiteindelijk geleid tot 6 processen-verbaal. Overigens is er wel vooruitgang geboekt want in 2010 is geen enkele bekeuring uitgeschreven…

Als je de inzet voor handhaving afzet tegen het aantal bekeuringen, is het een dure business, ruim € 13.000,- per bekeuring.
De Houtmansplantsoen (parallel aan de Fluwelensingel) bevat een uitlaatplek die er bijzonder smerig uitziet. Wie verzint het nu weer om een uitlaatplek voor honden te creĆ«ren langs een toeristische wandelroute… Je gaat er bijna van over je nek, zo smerig ziet het eruit. 
Overlast en handhaving

De processen-verbaal zijn uitgeschreven op de volgende locaties: Markt, Park Atlantis, Statensingel, Stationsplein, Wijdstraat en Zoutmanplein.
De meeste overlast was in 2012 in de volgende wijken: Achterwillens,
Binnenstad, Bloemendaal, Goverwelle, Kort Haarlem en Korte Akkeren. 
In totaal gaat over heel Gouda om 131 meldingen in 2012.

Hoe nu verder?

Wat op korte termijn wat mij betreft dient te gebeuren is dat je altijd verplicht bent om de uitwerpselen op te ruimen, ook op de uitlaatplekken. Daarnaast moeten er meer bakken komen inclusief zakjes. 
Je kunt beter bezuinigen op handhaving en meer bakken plaatsen, dat heeft waarschijnlijk meer effect.
Verder wacht ik de input van de bewoners af, zodat ik wellicht meer nuttige aanbevelingen kan formuleren. Wordt vervolgd!

zaterdag 18 mei 2013

Goudse criminelen stevig aanpakken

ChristenUnie pleit voor herinvoering van de Goudse Stadsregels



Gouda heeft al heel wat jaren een integraal veiligheidsbeleid dat heel veel maatregelen bevat. Centraal staat het Veiligheidshuis voor de coƶrdinatie van verschillende betrokken instanties, maar denk ook aan cameratoezicht, groepsaanpak, straatcoaches en de stadsmarinier.

De veiligheidspartners (politie, Openbaar Ministerie, reclassering, jeugdzorg, verslavingszorg, jongerenwerk, woningcorporaties, scholen enz.) en de gemeente hebben de laatste jaren hard gewerkt om de criminaliteitscijfers te laten dalen en dat is op veel terreinen ook gelukt.


Zorgen zijn er echter vooral over het aantal woninginbraken en de jeugdoverlast.

Om daar ook een trendbreuk te realiseren is de Top60 aanpak bedacht. Hierbij wordt een lijst opgesteld met criminelen die de "harde kern" vormen en daar komt de focus op te staan.
Het idee is afgeleid van de succesvolle Top600 aanpak in Amsterdam, waar dat echter met een grote politie inzet en flinke budgetten wordt uitgevoerd...

Lik op stuk


Menigeen zal het toejuichen als de harde kern stevig wordt aangepakt en de term "lik op stuk" zal veel Gouwenaars als muziek in de oren klinken.

Regelmatig krijg ik mailtjes om te pleiten voor een keiharde aanpak en dat begrijp ik goed.
Toch ben ik blij dat de harde aanpak gepaard gaat met perspectief bieden. Want met alleen opsluiten wordt een jongere geen beter mens en zal er vaak ook geen gedragsverandering tot stand worden gebracht. 
Door o.a. te investeren in de leefomgeving (gezin) van die jongeren en proberen te voorkomen dat gezinsleden ook het criminele op gaan pak je het probleem bij de wortel aan en gaan we hopelijk op termijn voorkomen dat er iedere keer weer een nieuwe Top60 ontstaat.

De ChristenUnie vindt de Top60 aanpak overigens niet vernieuwend, eerder een accentverschuiving van het bestaande beleid. Als het echter bijdraagt aan de verlaging van de criminaliteit vinden we het prima.


Geen plan op papier


Het lastige aan het voorstel vinden we dat het nog geen concreet plan is en dat die ook niet nader wordt uitgeschreven. Men gaat nu binnenkort aan de slag en bij de evaluatie moeten we maar zien in hoeverre het succesvol is geweest. De oproep van de ChristenUnie om het concreet uitgewerkte plan met de raad te bespreken gaat dus helaas niet lukken en daarmee voel ik me toch wel belemmert in mijn kader stellende taak. Uitgangspunt voor de kaderstelling blijft het Integraal Veiligheids Beleid. 

We hebben aan de burgemeester gevraagd om in de evaluatie dan aan te geven wat er met de suggesties vanuit de gemeenteraad is gedaan en hierin wil hij ons tegemoet komen.

Marokkaanse gemeenschap


De inbraakgolf gaat niemand voorbij en ook de Nederlands Marokkaanse gemeenschap is het dupe. Er wordt getracht om samen met deze gemeenschap te zoeken naar rolmodellen en ook aan hen wordt gevraagd om de daders te melden. Dit proces gaat nog moeizaam en we hebben gevraagd op welke wijze hier nu op wordt ingezet, aangezien het om een belangrijke pijler van de aanpak gaat. Helaas hebben we daar geen antwoord op gekregen en we moeten dus afwachten in hoeverre dit wordt aangepakt.


Lange adem


Een succesvolle aanpak is een kwestie van lange adem en we hebben erbij de burgemeester op aangedrongen hier ook geen kort project van te maken. Als deze methode aanslaat zullen we er langdurig mee moeten doorgaan om het echt succesvol te laten zijn, dat hebben de ervaringen in Amsterdam aangetoond.

Een succesvolle aanpak vraag om "bestuurlijke vastberadenheid, de inzet van bijzondere professionals, onorthodoxe methoden en een inzet met een lange adem, die met chirurgische precisie in praktijk wordt gebracht".
Onderwijs

Om jongeren op het rechte pad te houden zijn de opvoeding thuis Ʃn het onderwijs heel belangrijk. Op dit moment wordt vooral gelet op schooluitval bij het veiligheidsbeleid, maar de ChristenUnie pleit ervoor dat er ook meer preventief wordt ingezet bij de scholen en dus bewustwording wordt bijgebracht. We zullen er van alles aan moeten doen om te voorkomen dat jongeren op het criminele pad gaan.


Goudse Stadsregels




Om de (aangescherpte) veiligheidsaanpak visueel te maken en de bewoners er meer bij te betrekken hebben wij gepleit voor herinvoering van de Goudse Stadsregels. Wel met nieuwe slogans en een andere aanpak, maar het zal dan veel meer gaan leven in onze stad. De burgemeester heeft toegezegd hier naar te gaan kijken en we zijn benieuwd of het daadwerkelijk wordt opgepakt.


De ChristenUnie staat achter het veiligheidsbeleid en de Top60 aanpak, maar heeft dus wel een aantal belangrijke aandachtspunten meegegeven en we vertrouwen erop dat deze worden meegenomen in de verdere uitwerking van het veiligheidsbeleid in Gouda.