zaterdag 2 februari 2013

Paars of groen?



Naar aanleiding van diverse klachten en opmerkingen uit de Goudse samenleving over het functioneren van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR), ben ik namens fractie van de ChristenUnie in 2011 nagegaan in hoeverre er iets structureel mis is bij de BSGR of dat er sprake is van een aantal incidenten.
Nadat dit initiatief naar buiten kwam via mijn weblog, het AD en de Goudse Post, zijn er een flink aantal reacties bij gekomen en dat heeft ertoe geresulteerd er na een Groenboek en een Witboek ook een Paarsboek is gemaakt.

Bij het overhandigen van het Paarsboek (eind 2011) heeft de wethouder Financiën beloofd om in 2012 een evaluatie te laten uitvoeren n.a.v. de aanbevelingen en deze evaluatie heeft inmiddels inderdaad plaatsgevonden:


Kwaliteit dienstverlening op orde

"Het is van belang dat er SLA's worden gehanteerd met de BSGR over de kwaliteit van de dienstverlening. Dat betekent onder andere een eis op het debiteurensaldo (goed inningspercentage is van belang en het uitgangspunt is dat het goede resultaat van Gouda behouden zou blijven), alsmede op de terechte bezwaarschriften (immers dat had voorkomen kunnen worden).

Door op beide punten goed te scoren wordt geld bespaard en daar is het allemaal om te doen geweest."

Er is een DVO (dienstverleningsovereenkomst) opgesteld. In deze DVO zijn de specifieke afspraken vastgelegd die met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden zijn gemaakt. Het betreft hier afspraken over kwaliteitsvereisten, onderlinge communicatie en invulling van de onderlinge afhankelijkheden. Voorts is in de DVO aangegeven op welke wijze de verdere ontwikkeling en evaluatie van de afgesproken dienstverlening plaats vindt. De DVO is inmiddels in (vrijwel) alle dagelijks besturen van de deelnemers besproken en zal binnenkort worden getekend door de deelnemers en de BSGR.

"Bij klachten en bezwaren wordt niet alleen traag gereageerd, er wordt ook een ruime periode gehanteerd voor het afhandelen van klachten (het hele belastingjaar is uitgangspunt, uiterlijk tot 31 december van betreffend belastingjaar). Dit is conform de reguliere regelgeving, maar meer expliciete duidelijkheid over de tijd van afhandeling zou veel onvrede wegnemen, temeer daar door de veelheid aan werkzaamheden de klachtenafhandeling relatief lang duurt. Daarnaast is het storend dat er enerzijds niet altijd adequaat wordt gecommuniceerd en het kwam zelfs voor dat de eerste reactie een dwangbevel was... Toon op dit punt meer ambitie." 


Er is door de BSGR intern een klachtencoördinator aangesteld die zeer voortvarend omgaat met klachten die de BSGR bereiken.
Tot op heden zijn in 2012 11 formele Goudse klachten ontvangen, waarvan er 3 te maken hadden met de hoogte van de tarieven, 2 de parkeerbelasting betroffen, 1 de automatische incasso, 1 met het later opleggen van de aanslag, 1 met de hondenbelasting, 1 met de invordering en 2 over de woz-waarde. Alle klachten zijn door de klachtencoördinator per direct opgepakt en naar tevredenheid afgehandeld.
Voor wat betreft de afhandeling van de reguliere bezwaarschriften is het verloop voorspoediger dan in 2011. 


"Het is meerdere keren gebeurd dat medewerkers aan de desk niet adequaat en klantvriendelijk zijn opgetreden. Klantvriendelijkheid, vooral aan de telefoon, kan beslist beter."

 
Op dit vlak heeft de BSGR geen geluiden meer ontvangen dat dit aan de orde zou zijn. Doordat de enorme druk op de telefoon is afgenomen en de mensen er uitdrukkelijk op gestuurd worden, kan ook gezegd worden dat de BSGR klantgerichter is dan er voor. 


"Aanslag voor een eenmanszaak behoeft toelichting: eenmanszaken worden als privé gezien en niet als zakelijk. Dit geeft verwarring."


Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en wordt dus behandeld als natuurlijk persoon gelijk aan privé personen. Dit is in het verleden niet altijd consequent gehanteerd, waardoor er bij de burger misverstanden kunnen zijn ontstaan. De rechtspersoon en/of de natuurlijk persoon wordt aangemerkt als belastingplichtige. Bij een eenmanszaak is de privépersoon de natuurlijke persoon en wordt als zodanig als belastingplichtige aangemerkt. Een aanslag waarbij een eenmanszaak als privépersoon wordt gezien, is derhalve correct. 


"In meerdere gevallen wordt een belastingbetaler met woonhuis en extra ruimte aangeslagen voor een bedrijf, terwijl dit feitelijk niet zo is. Onduidelijk is waar de fout ligt, maar het levert nogal wat irritaties op."


Door de korte implementatieperiode voor de start van de BSGR zijn de aan de BSGR overgedragen bestanden van tevoren onvoldoende geschoond en verrijkt. Dit betekent dat deze activiteit momenteel binnen de BSGR plaats moet vinden. Het merendeel van de bestanden is inmiddels geschoond en naar verwachting zal de gehele exercitie eind 2013, overeenkomend met de beschikbaar gestelde budgetten, zijn afgerond. 


"Complexe aanslagen (diverse klachten over onjuistheid van gegevens) leveren regelmatig problemen op en dit moet in het proces meer aandacht krijgen.
Bij conversie naar nieuwe administratie lijkt het erop dat niet alle mutaties en standaardgegevens (zoals rekeningnummers, bedrag belastingaanslag, waardebepaling [na een bezwaar in voorgaand jaar]) van de verschillende belastingsoorten goed zijn verwerkt. Een goede check lijkt geboden."

 
Een en ander is het gevolg van conversiekeuzes, waarbij in het conversieproces sommige recente bestanden zijn overschreven met oudere data. Ook hier zijn herstelslagen uitgevoerd en is het merendeel van de problematiek reeds opgelost. 


Boekhoudproblemen

Op basis van de evaluatie kan worden geconcludeerd dat de processen grotendeels op orde zijn en wat mij betreft kan daarvoor het licht van paars op groen.
Er is echter nu een nieuw probleem naar voren gekomen, waarvan de consequenties nog niet te zijn overzien: 
De BSGR kampt namelijk met boekhoudkundige problemen.

De accountant van de BSGR heeft het dagelijks bestuur via een zgn. Managementletter geïnformeerd over risico's ten aanzien van de 'getrouwheid' en 'rechtmatigheid' van de bedrijfsvoering.
Er is inmiddels een intensieve controle van de financiële gegevens op poten gezet en als er fouten zijn gemaakt, dan zullen die worden gecorrigeerd.
Het is nog afwachten of dit voor Gouda financiële consequenties heeft.

vrijdag 25 januari 2013

Verdwalen hoeft niet meer



In Gouda wordt al heel lang geroepen om een goede bewegwijzering voor de toeristen in de binnenstad, maar het wil maar niet lukken om dit voor elkaar te krijgen.

Hoog tijd om wat politiek druk te zetten en de ChristenUnie heeft daarom in december artikel 38 vragen gesteld over de bewegwijzering met de bedoeling om een concrete toezegging te krijgen.

Inmiddels hebben we antwoord gekregen op de gestelde vragen en we zijn redelijk tevreden over het feit dat de wethouder er alles aan gaat doen om uiterlijk 1 april 2013 de bewegwijzering te hebben gerealiseerd.

Hierbij de vragen en de antwoorden:

1.  Wat zijn de concrete plannen t.a.v. de bewegwijzering voor de toeristen in de binnenstad?

Het project bewegwijzering is gestart in december 2012. Voor alle duidelijkheid het gaat hier om toeristische bewegwijzering en dus niet om het parkeer verwijs systeem of de blauwe ANWB-borden.
Doel van het project is een eenduidig, hoogwaardig bewegwijzeringssysteem voor voetgangers te realiseren. Eerste stap is het opstellen van een beoordelingsplan; stap2 is uitvoering van dat plan.
Alles is er op gericht om de nieuwe bewegwijzering vóór 1 april 2013 te realiseren.

2. Welke organisaties / instellingen worden betrokken bij dit plan?

Het toeristisch werkveld en de culturele instellingen worden betrokken bij het project.

3. Is het college bereid toe te zeggen dat per 1 april 2013 de bewegwijzering is gerealiseerd?

Het collège doet haar uiterste best om het bewegwijzeringssysteem vóór 1 april gerealiseerd te hebben. Het systeem zal dan in elk geval in uitvoering zijn, maar het college kan niet toezeggen dat het op die datum ook helemaal klaar is. Bij het plaatsen van palen en borden kan het college praktische bezwaren tegenkomen die ze nu niet kan voorzien.


donderdag 17 januari 2013

Glijden of rijden?



Aanleiding

Ruim 2 jaar geleden werd o.a. Gouda getroffen door langdurige sneeuwval. Tot verbazing van veel Gouwenaars gebeurde er nauwelijks iets aan het bestrijden van de ontstane situatie en vervolgens waren vele (doorgaande) wegen dagenlang zeer slecht berijdbaar.


Voor de ChristenUnie was dit aanleiding om een Witboek te gaan samenstellen, waarin de reacties van burgers zijn verzameld en totaal 20 aanbevelingen zijn gedaan.
Dit Witboek heeft ertoe geleid dat de gladheidsbestrijding aanmerkelijk is verbeterd. In de winter van 2011-2012 was dit al zichtbaar, maar vooral deze winter heb ik diverse reacties van inwoners gehad dat het over het algemeen goed is geregeld dit jaar.

Strooi criteria

Natuurlijk zijn er straten waar niet is gestrooid is en waar het mogelijk behoorlijk glad is, maar dat komt omdat er een specifieke strooi route is vastgesteld en daarbij gelden een aantal criteria:

1. Alle straten moeten binnen een straal van 350 meter van een weg liggen die is opgenomen in het strooiplan. Dus u hoeft maximaal 350 meter te glibberen...
2. In woonstraten met een lage verkeersdruk (bijv. de Cornelis Ketelstraat) en op woonerven (bijv. Boschpolderstraat) wordt niet gestrooid en niet geruimd. De bewoners van deze gebieden kunnen wel gebruik maken van de bewonersondersteuning om zelf de gladheid te bestrijden. Er worden gratis zakjes zout ter beschikking gesteld op het afvalbrengstation op de Goudkade.
3. Bewonersondersteuning bij gebouwen met een minicontainer (ook bij scholen) komt voor rekening van beheerders. Cyclus sluit met deze beheerders een contract. Dat gebeurt ook met bewoners die een groot terrein bestrijden.
4. Voor bruggen is er een speciale route om op- en afritten en brugdekken te strooien. Dit gebeurt steeds als de situatie daar aanleiding toe geeft.

Daarbij is het ook van belang wat er nu gestrooid moet worden: het gaat om doorgaande wegen en woonstraten, vrijliggende fietspaden en bruggen. Vervolgens is op een specifieke kaart te zien welke wegen en fietspaden dat dan betreft.

Spieringstraat

Toch is het goed mogelijk dat er straten niet gestrooid worden die eigenlijk ook op de strooiroute moeten komen te staan.
Een concreet voorbeeld is de Jeruzalemstraat en de Spieringstraat.


Dit zijn belangrijke straten, omdat er mensen door heen gaan op weg naar de St.-Janskerk, de Aloysiusschool staat er, (tot in ieder geval begin 2014) de bibliotheek en je hebt hier Moskee El Fath. Deze straten kunnen eenvoudig worden meegenomen, aangezien parallel en dwars op de deze straten al wordt gestrooid. De ChristenUnie zal de wethouder verzoeken de Jeruzalemstraat en de Spieringstraat voortaan ook mee te nemen.

Uw ervaringen zijn welkom!


Mocht u ook op situaties zijn gestuit waarvan u vindt dat deze straten of fietspaden ook moeten worden gestrooid dan verneem ik die graag. Houdt u daarbij wel rekening met de criteria die gelden en zet er ook uw argumentatie bij. U kunt reageren door een reactie op deze blog te plaatsen of mij te mailen: theo.krins@gouda.nl
Ook vind ik het leuk als u alleen uw ervaringen deelt. Het is belangrijk dat we met elkaar een goed beeld krijgen over de gladheidsbestrijding deze winter.




vrijdag 11 januari 2013

Samenwerken in Gouda


Op 11 januari was het Nieuwjaarsfeest van de gemeente Gouda en vele honderden Gouwenaars kwamen naar het Huis van de Stad om elkaar te ontmoeten en om de nieuwe burgemeester Milo Schoenmaker een hand te geven en soms zelfs met hem op de foto te gaan.

Er was op de begane grond, 1e en 2e etage van alles te beleven en wat mij betreft was het een geslaagde bijeenkomst.
Het ROC ID College zorgde voor culinaire hapjes, Juuls was aanwezig met gezonde sappen, er was een spetterend optreden van Café Latte en Nona, Gouda's Liedertafel gaf weer haar visitekaartje af enz.

Er leuk was de mogelijkheid om tegen betaling met de burgemeester op de foto te gaan, waarbij de opbrengst naar Warchild gaat.

In zijn nieuwjaarstoespraak gaf de burgemeester een aan wat zijn eerste indrukken zijn van Gouda en die zijn positief. Vooral de evenementen werden uiteraard genoemd, maar ook de vele contacten. Zijn wens om in de avonduren bij mensen stamppot te eten is gehoord en voorlopig is hij onder de pannen.

Veiligheid en Regio

Belangrijk is volgens onze nieuwe burgemeester dat we samenwerken op allerlei terreinen, zowel t.a.v. bijvoorbeeld de veiligheid, zodat er o.a. een einde komt aan de vele inbraken, maar ook regionale samenwerking vindt hij van belang.
Dat laatste is inderdaad belangrijk, maar dan zullen de gemeenten in het Groene Hart wel bereid moeten zijn niet steeds hun eigen belang of positie zo centraal te stellen...

Toerisme

De burgemeester steunt het streven om in 2017 één miljoen (unieke) bezoekers in Gouda te hebben en daarbij vindt hij het ook belangrijk dat de bewegwijzering in de stad op orde is. Dat laatste klinkt de ChristenUnie als muziek in de oren, aangezien we al enige tijd hiervoor aandacht vragen.
Het college moet nu op dit punt echt eens gaan doorpakken en wat ons betreft moet uiterlijk 1 april 2013 die bewegwijzering op orde zijn!

Financiën


Ook Milo Schoenmaker ontkwam er niet aan als burgemeester iets over de lokale financiën te zeggen. De situatie in Gouda is zorgelijk en dit dossier vindt hij hij gelukkig erg belangrijk. De komende jaren zien er somber uit en we zullen in Gouda stevig de boekriem moeten aantrekken. Ook de provincie volgt de financiële van Gouda op de voet.
Het is te hopen dat we in staat zijn om het weerstandsvermogen boven de "0" te houden, maar dat wordt nog een grote klus.

Het jaar 2013 is bestuurlijk gezien nu echt begonnen en het wordt absoluut een spannend jaar!


Met de burgemeester op de foto
Klassieke muziek op de begane grond
De grootste kerstkaart van Nederland

Gezonde sappen van Juuls
Goudse Popschool

Jeugdkoor Out of the blue

Gouda's Liedertafel