zaterdag 11 april 2009

Piet van der Sluijs wethouder in Utrecht


Het Utrechtse college van Burgemeester en Wethouders is weer compleet. Op 10 april werd bekend wie de drie vrijgekomen plekken gaan opvullen.

Voor de ChristenUnie is dat Piet van der Sluijs. Hij neemt het stokje over van Tymon de Weger die vorige maand struikelde over het dossier luchtkwaliteit. Piete van der Sluijs was eerder wethouder in onze stad Gouda. In Utrecht gaat hij zich onder andere richten op Welzijn.

Na een langdurig debat tijdens de raadsvergadering van donderdag 26 maart jl. over de procedure rond het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU) diende Leefbaar Utrecht een motie van wantrouwen in tegen wethouder De Weger. In de motie werd uitgesproken dat door meerdere schendingen van de vertrouwensbasis tussen de wethouder en de raad in de afgelopen periode er geen vruchtbare samenwerking meer mogelijk was. De motie werd aangenomen; hierop diende de wethouder zijn ontslag in.

Piet van der Sluijs presenteert zijn portefeuille:
http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/1dcbc562.mp3

Voor de VVD neemt Floris de Gelder de portefeuilles Economische Zaken en Cultuur op zich.
VVD-fractievoorzitter De Bondt wordt de tweede VVD-wethouder, zij gaat zich bezighouden met bereikbaarheid en verkeer.

Speerpunten voor het nieuwe college zijn onder meer een lagere belastingen, bestrijding van armoede, meer sport en een harde aanpak van krakers. Ook zijn er maatregelen genomen om de economische crisis het hoofd te kunnen bieden.

Verder staan de zogenaamde 'knips' weer ter discussie. Die beoogde wegafsluitingen moesten autoverkeer via de ring van één deel van de stad naar een ander leiden. Het aantal koopzondagen blijft voorlopig ongemoeid.

De wethouders moeten nog officieel benoemd worden door de gemeenteraad. Dat gebeurt naar verwachting volgende week donderdag.

Piet alvast van harte gefeliciteerd met de voorgenomen benoeming. Fantastisch dat je tot aan de verkiezingen in 2010 deze mooie baan in de 4e stad van Nederland mag gaan vervullen.

vrijdag 10 april 2009

Is iedereen een journalist?

Het lijkt er regelmatig op dat journalisten steeds minder belangrijk worden.
De bekendste foto van de dode Theo van Gogh werd genomen door een amateur.
Twitteraars behoorden tot de eersten die een paar weken terug, melding maakten van de Schipholramp.
Theo Krins schreef een verslag van een bijeenkomst van het Ondernemersfonds op zijn weblog, waardoor het verslag enkele dagen later in de krant een beetje mosterd na de maaltijd was.

Is elke burger dus ook journalist?
‘Nee, burgerjournalistiek is dépassé’, zegt Hans Berkhout, ‘baas’ en initiatiefnemer van ‘Dorpspleinen’ (Twentsche Courant Tubantia). ‘Om het nieuws te checken, uit te werken en te analyseren, heb je professionals nodig.’
Ludo de Boo (Reed Business, ex-Veronica), gaat nog verder: ‘Burgerjournalistiek bestaat niet!’
‘Nou en of’, vindt Irene Costera Meijer, hoogleraar journalistiek aan de VU, ‘Burgerjournalistiek of participerende journalistiek is een aanvulling op de ‘gewone’ journalistiek’

De Journalist organiseert op 20 april samen met het Parool binnenkort een debat, dat ongetwijfeld een levendig debat zal worden.
Ik verwacht echter op die avond geen opzienbarende conclusies, maar het is goed dat dit onderwerp eens op deze wijze aan de orde komt.
Ik vind dat zowel de "burgerjournalist" als de professional nuttig zijn: ze vullen elkaar aan en houden elkaar ook scherp.

Overigens aardig om nog te vermelden dat het verschijnsel "weblog" helemaal niet nieuw is!
Francisco van Jole (columnist van De leugen regeert) is de eerste bekende weblogger van Nederland. Hij publiceerde al in 1994 (!) De Internet Sensatie, een verslag van zijn reizen door cyberspace. Zijn nieuwsbrief de Daily Planet, was in de jaren negentig de populairste Nederlandse online publicatie.

dinsdag 7 april 2009

Kloppend hart van Gouda in gevaar?


Deze week bezocht ik de AutoRai en als autoliefhebber heb ik me weer kunnen vergapen aan veel mooie auto’s.
Bij sommigen is wellicht het beeld naar voren gekomen dat dit jaar de AutoRai vooral gedomineerd zou worden met ecologisch verantwoorde modellen. Maar er staan ook nog heel wat luxe, sportieve en snelle auto’s te pronken. Je moet dan even niet op het naast deze auto’s neergezet bord letten, waarop de aanduiding staat dat deze wagen een zgn. ‘G’ –label heeft.
Schoonheid kent zijn prijs en de emotie van een Ferrari, hoe vervuilend of dorstig ook, is voor velen onvergelijkbaar met die van een veel schonere Toyota Prius.

Toch is het dit jaar opvallend hoeveel aandacht er (terecht!) is voor de CO2 uitstoot en het verbruik van de auto’s. Ook de vooral kleinere auto’s winnen duidelijk terrein.















Het is duidelijk dat milieu voor auto’s inmiddels een hot item is en dat is een heuglijke ontwikkeling.
Het blijkt heel goed mogelijk te zijn om ook grote auto’s milieu vriendelijk zich door het verkeer te laten bewegen. Daarnaast is de elektrische auto behoorlijk in opkomst.


Waarom deze persoonlijke ontboezemingen? Dat heeft te maken met het feit dat we deze week in de Raad spreken over de lang verwachte Nota grote voertuigen.

Het is de bedoeling om het vrachtverkeer in en rond de binnenstad meer te gaan reguleren, om zo de overlast te verkleinen.
Er zal bijvoorbeeld voor enkele straten een nachtelijk rijverbod gaan gelden, lange vrachtwagens (meer dan 12 meter) worden hier en daar geweerd en er wordt nagedacht over bestemmingstransport, waarbij bij een distributiecentrum wordt overgeladen naar kleinere en meer milieu vriendelijke transportmiddelen.

Het college wil deze oplossingen niet “afdwingen”, maar trachten op termijn te realiseren in samenwerking met betrokken partijen. Dit klinkt nogal soft en het zou beter zijn als er een concreet plan – samen met de betrokken partijen - wordt opgesteld, zeker ook omdat de gemeente wil gaan voldoen aan het 'het convenant stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering'.

Volgens de definitie van 'het convenant stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering' is een Milieuzone een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente. In die gemeente wordt om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder.

Daarnaast zou het ook een goede overweging zijn om de beperkte parkeerfaciliteiten in de binnenstad te gaan combineren met milieu vriendelijke auto’s. Bijvoorbeeld alleen auto’s met een A of B label krijgen toegang tot de binnenstad en mogen daar parkeren.
Deze gedachte vergt nog wel de nodige doordenking, omdat milieu vriendelijke auto’s makkelijk herkenbaar moeten zijn – bijvoorbeeld door een stikker op de nummerplaat - en de toegang bij parkeerlocaties dan een visuele controle moet kennen.

Ook kan worden gedacht aan parkeren aan de randen van de stad en vervoer met een milieuvriendelijke bus. Er bestaat momenteel al een elektrische aangedreven lage-vloer stadsbus ZEUS, wat staat voor Zero Emission Urban System. Een aanvullende vorm van stil, schoon en zuinig openbaar vervoer in binnenstedelijke gebieden.


De nota bleek woensdagavond een hot item bij de Raadsvergadering, want er waren maar liefst 10 insprekers (aanvankelijk zelfs 26!). Eén zei treffend ten aanzien van de beperkende maatregelen voor vrachtvervoer: Gouda heeft een kloppend hart, maar dat kan je niet dotteren, terwijl je met deze maatregelen wel een infarct veroorzaakt. Het aanvaarden van deze nota betekent dat de stad vanzelf dood gaat.
Deze boodschap ging erin als koek, maar er is beslist meer te zeggen over dit onderwerp.
Binnenkort volgt er nu een extra bijeenkomst om met de insprekers in gesprek te gaan.

We zullen met elkaar op korte termijn moet overwegen of we voor het vrachtvervoer een aantal verkeersmaatregelen nemen, maar op de wat langere termijn zullen we ook aanvullende keuzes moeten gaan maken en dan vooral op het gebied van milieu.
Dat vraagt om veel ambitie, waarbij alle betrokken partners een duit in het zakje zullen moeten doen.

vrijdag 3 april 2009

Spectaculaire burgemeestersbenoeming in zusterstad Gloucester (GB)

"nieuwe burgemeester" van Gloucester

Met een flinke delegatie zijn we van dinsdagavond t/m donderdag op bezoek geweest in onze zusterstad Gloucester.














We vertrokken met ruim een uur vertraging vanuit Rotterdam, omdat het luchtruim werd afgesloten vanwege het vertrek van president Karzai. Een spectaculaire optocht met limousines bracht hem en zijn gevolg naar het vliegtuig en dat vergoedde veel en ik kon wat unieke plaatjes schieten.


In Gloucester werden we woensdag rondgeleid door The Docks. Een prachtige herontwikkeling van een binnenhavengebied met mooie pakhuizen en nieuwe woningen. De panden worden voor allerlei activiteiten gebruikt en ook de gemeente is erin gehuisvest.

Er wordt enorm geïnvesteerd in het centrum van Gloucester. Ze hebben de zgn. “The Magnificent Seven” Zeven grote projecten die de stad op een hoger plan moeten tillen.

Onverwachte opsteker voor CDA en ChristenUnie: alcoholverbod


Ook Gloucester heeft te maken met aandachtswijken

Interessante uitdaging daarbij is dat ze alle deze gebieden met elkaar willen verbinden en daarbij ook proberen de toeristen voor meerdere dagen te laten blijven, waarbij Gloucester als uitvalsbasis dient voor uitstapjes in de regio.
We kunnen bij dit “dossier” van elkaar leren, omdat veel ambities vergelijkbaar zijn.



















De tarieven kunnen in Gouda nog best wat stijgen

‘s- Middags hebben we met Gloslinks (Gloucester Overseas Links Association) nagedacht hoe we de samenwerking, die tot nu niet erg helder is ingevuld en wat lauw is, op een goede manier kunnen uitbouwen, waarbij meer aandacht dient te komen voor het betrekken van de Goudse burgers en het bedrijfsleven. Het is mooi dat we met diverse zustersteden samenwerken, maar het gebeurt nog veel te onzichtbaar. We zullen daarin echt verandering moeten brengen, zij het met beperkte budgetten, want we moeten wel - zeker in deze tijd - zorgvuldig met ons geld omgaan.

We hebben ook een uitvoerige presentatie gekregen over de grote overstroming op 20 juli 2007, waarbij het water zo enorm snel steeg door langdurige regen, dat o.a. de riolen het water niet konden verwerken. Interessant was dat de aanpak daarna tweeledig is: het aanbrengen van verbeteringen en het bevorderen van zelfredzaamheid van de burgers in deze omstandigheden.

Aan het einde van de middag hadden we even wat vrije tijd en ik heb toen de schitterende Kathedraal bekeken en met enkele anderen de Evenprayer bijgewoond.



















's-Avonds was er een “Civic Reception”, waarbij o.a. diverse raadsleden van Gloucester, the Mayor (burgemeester) en zijn vrouw en de Sheriff (plaatsvervangend-burgemeester) en zijn vrouw aanwezig waren. Er werden diverse toespraken gehouden en er werd meerdere malen de intentie uitgesproken om de samenwerking te gaan intensiveren.


Op donderdag kregen we een tamelijk gedetailleerde presentatie over het “Docks Regeneration Programme” en waren er twee vertegenwoordigers van de Engelse variant van Vluchtelingenwerk. Ze vertelden ons hoe het daar is gesteld met de integratie van diverse bevolkingsgroepen en dat naar hun beleving het probleem vooral bij de Engelsen zelf ligt. Een nogal eenzijdige benadering, maar dat zie je wel vaker bij Vluchtelingenwerk.


Na de lunch hebben we nog een korte vaartocht gemaakt en toen was het al weer tijd voor de terugreis. Met de bus naar London Luton Airport en dan vliegen naar Rotterdam Airport. Rond middernacht was ik weer thuis, met veel nieuwe ervaringen en huiswerk voor de toekomst. Daarnaast nog een aantal interessante contacten opgedaan.


Jammer dat Jan van Dijk (Gouda’s 50+ Partij) heeft besloten dat zijn fractie vanwege de kredietcrisis niet mee mocht gaan en dat ook nadrukkelijk naar buiten toe ventileert. Het was een verantwoord en leerzaam werkbezoek en het eventueel annuleren vanwege de kredietcrisis was wegsmijten van geld, daar alles al was geboekt en betaald.