Betrokken

Betrokken

dinsdag 19 augustus 2014

ChristenUnie Gouda kritisch over parkeerbeleid


In Gouda wachten we al behoorlijk lang op een evaluatie van het huidige parkeerbeleid. Het vorige college had deze al beloofd, maar tot op heden hebben we nog steeds niets gezien. Het nieuwe college heeft nu de uitdaging om hier voortvarend mee aan de slag te gaan.
De fractie van de ChristenUnie vindt dat die evaluatie er nu snel moet komen, zodat we het beleid daarop kunnen gaan ijken en waar nodig verbeteren.

Zaken die aandacht behoeven zijn o.a.
- Winkelcentrum Bloemendaal heeft een sterke aantrekkingskracht vanwege de veelheid en diversiteit aan winkels, gecombineerd met gratis parkeren.
- De tarieven voor betaald parkeren zijn gedifferentieerd en onlogisch.
- Een beperkt deel van de Gouwenaars betaald voor een parkeervergunning, waarbij de opbrengsten deels worden gebruikt voor parkeervoorzieningen waar een veel grotere groep van profiteert.
- Betaald parkeren op zondag stuit op veel weerstand en vraagt daarom om een zorgvuldige aanpak. Wat de ChristenUnie betreft wordt betaald parkeren op zondag in Gouda niet ingevoerd.

Er zijn nog meer zaken die ons zijn opgevallen. Christiaan Quik zal namens de ChristenUnie dit dossier nauwlettend volgen en het college waar nodig blijven bevragen over dit onderwerp.

Artikel-38 vragen

Vorige week hebben we de volgende vragen aan het college gesteld middels zgn. artikel-38 vragen:

1.            Wanneer kunnen we de – reeds door het vorige college beloofde - evaluatie van het bestaande parkeerbeleid tegemoet zien?
2.            Welke elementen van het huidige parkeerbeleid worden geĆ«valueerd ?
3.            Wat is de reden dat er in Gouda zo’n gedifferentieerde tariefstelsel voor parkeren wordt gevoerd?
-       Waarom heeft het college ervoor gekozen om voor de parkeergarage bij het station de huidige tarieven te voeren, die afwijken van Bolwerk?
-       In hoeverre is het college bereid zich in te zetten om samen met de exploitanten te komen tot een betere stroomlijning van de tarieven?
4.            In hoeverre is het college bereid een vernieuwende aanpak voor de tariefheffing voor parkeren te introduceren en waar mogen we dan aan denken?
5.            In hoeverre is het college daarbij bereid om samen met de winkeliers de mogelijkheid te onderzoeken naar meer concurrerende parkeertarieven t.o.v. Winkelcentrum Bloemendaal door bijvoorbeeld 1e uur gratis parkeren of korting op de tarieven bij aankopen?
6.            Op dit moment wordt door campers nog regelmatig buiten Klein Amerika een parkeerplaats gebruikt. In hoeverre is het college bereid rond het centrum een parkeerverbod in te stellen?
7.            Op welke wijze wordt het mogelijk invoeren van betaald parkeren op zondag beleidsmatig opgezet en hoe worden de (mogelijk negatieve) effecten in kaart gebracht?

8.            Wanneer is de nieuwe bewegwijzering naar de parkeerplaatsen gereed en in hoeverre wordt hierin ook de camperparkeerplaats op Klein Amerika meegenomen?

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Het parkeerbeleid is zeker een aandachtspunt. Laat echter Het winkelcentrum Bloemendaal erbuiten. De aantrekkingskracht hiervan zit zeker niet alleen in het gratis parkeren, maar meer in de diversiteit en kwaliteit van de winkels. Wij hebben een huis gekocht in het centrum, een parkeerplaats moeten kopen en doen t.z.t. de 2e auto weg omdat een 2e parkeerplaats niet te betalen is in sector 2.
Heike

Theo Krins zei

Dag Heike, we zijn het eens, want ik noem in deze blog net als jij ook de diversiteit. Jij voegt daar terecht ook de kwaliteit aan toe.

HW zei

Ja, naar de binnenstad moet je maar op de fiets en als je toch wil met de auto moet je betalen voor de Parkeerplaats, anders verstopt de binnenstad.
Dus dan verdwijnen supermarkten automatisch naar buitenwijken. NIet onlogisch dat je daar ook iets betaald voor parkeren, hoewel minder als de binnenstad, die moet leefbaar blijven en meer exclusief.
Ik ben blij dat we nog geen weidewinkels hebben zoals Aldi in Reeuwijk.
Als je moet betalen voor parkeren neem je eerder de fiets, dat is beter voor milieu en voor je gezondheid
Een hele boel mensen hebben aan betaald Parkeren zinvol werk en een boterham, dus dat drukt de werkloosheid. Leefbaarheid mag wat kosten. En wellicht ook iets meer toezicht.

autodidact zei

Altijd maar zoeken naar hoe we zoveel mogelijk auto's die binnenstad in krijgen, zo vorige eeuw denken!
Wees eens creatiever, maak een goede, buiten het centrum en gratis parkeer locatie met super shuttle de binnenstad in. Vestig bij de locatie en super-supermarkt als trekker en organiseer iets als "parkeer hier, gebruik de shuttle en profiteer van extra korting in uw winkel-binnenstad".Het is zo simpel!
Wat verder absoluut ontbreekt: een goede fiets parkeer locatie op meerdere plaatsen in de binnenstad.Het eerste wat bezoekers van de binnenstad,die met de trein gekomen zijn,zien, is een overvolle en chaotische fietsenmassa aan het begin van de Kleyweg. Kom je vanaf Klein Amerika, dan moet je de fiets ergens zien neer te poten bij de bibliotheek, lekker service gericht.Tenslotte, wanneer je het waagt om met je fiets de binnenstad in te gaan, dan is het al snel de fiets aan het handje, zie je een leuke winkel, fiets tegen de gevel, of aan een boom, en zo verder door de stad.
Zelf was ik een binnenstad bewoner, maar na twee jaar had ik het wel gezien, koffieshop gedonder, Houtmansgracht race-baan circuit en altijd maar rondjes rijden met je duur betaalde parkeer vergunning om een plekje te vinden.
Bert

Theo Krins zei

Bedankt voor je nuttige opmerkingen "autodidact"!

klaas roorda zei

Beste Theo,

Betaald parkeren in de binnenstad kost onze detailhandel daar veel omzet en de leegstand is schrikbarend. Eerdere berichten van jou spraken over meer dan 60 lege winkelpanden.
Dit is in tegenstelling tot de beide wijken Bloemendaal en Goverwelle, in die centra staan geen panden leeg vanwege gratis parkeren denk ik, in ieder geval moet dat zo blijven.
Ander punt is dat onze grootste Super de Lidl in de Korte Akkeren voor eigen parkeer gelegenheid zorgt, ook gratis.

Feit is dat in de lande bij grote winkelcentra b.v. een AH bij aankoop in hun vestiging bij een x bedrag besteding jouw parkeerkaartje reduceert met EUR 0,50 (parkeertarief 0,50 per uur).

Probleem 1.
Gouda heeft een dure parkeergarage in de binnenstad die nooit winstgevend wordt.
Probleem 2.
een peleton dure parkeerhandhavers die nog niet eens van de opbrengst die de automaten inclusief bekeuringen (heet anders tegenwoordig maar is dik geld)bekostigt kan worden.
probleem 3. etcetcetc

Dus wat gaan wij doen in Gouda?
optie 1
optie 2
optie 3
Er zijn genoeg creatieve geesten in de gemeente raad denk ik om Gouda voor niet allen de getail handel aantrekkelijk te maken.

Uitbreiding belanghebbende parkeren lijkt mij iets wat zeker niet op zijn plaats zou zijn.

Groet,
Klaas

een duidelijk parkeerverbod voor campers buiten Klein Amerika is zeker op z'n plaats.Ps vw

Chris zei

Goed punt alleen heeft de gemeenteraad inclusief de CU niet lang genoeg gesproken over het parkeerbeleid. Vorige collegeperiode is nog het veel lovende mixed parkeren ingesteld en is er akkoord gegeven voor de parkeergarage bij het spoor wat de komende tijd, totdat de bioscoop haar deuren zal openen, een exploitatietekort zal hebben.

Daarnaast betaalt men in Gouda betaalt geen Toeristenbelasting terwijl de politiek aan de andere kant veel ambities heeft op het toerismebeleid maar ook het parkeerbeleid (bewegwijzering en voorzieningen voor campers).
In het buitenland is het normaal dat je toeristenbelasting betaalt (ook in een aantal grote steden in Nederland). Daar kan je als bezoeker ook kwaliteit voor terugvragen. Zo is het ook met parkeren. Je kan mensen wel lokken door bijvoorbeeld het eerste uur vrij te laten parkeren maar voor niks gaat de zon op. Ook kan een laag tarief ook averechts gaan werken want een broodjeszaak met abnormale lage tarieven laat je vrijwel ook links liggen denk ik.

Daarnaast heb je er als gemeente weinig invloed op want de grote parkeerplekken (veelal de garages) zijn van Q-park.

Het enige wat je als gemeente kan doen is de randvoorwaarden sturen. Zorgen dat er meer toeristen en bezoekers naar Gouda komen door te investeren.

Ingrid zei

Ik vind het parkeerbeleid in Gouda slecht te noemen.Wij wonen in de binnenstad en hebben geen eigen auto, wij lenen vaak een auto maar voor ons is het niet mogelijk een vergunning te krijgen die niet aan een kenteken gebonden is. Zeer flauw vind ik dit. Voor is dit een milieubewuste en een financiele keuze. Daarnaast vind ik het nog steeds jammer dat wij als binnenstadbewoner geen strippenkaart voor bezoekers kunnen krijgen zoals in Rotterdam en vele andere steden wel het geval is.
Ik ben ook tegen het betaald parkeren op zondag, de tarieven zijn nu al erg duur en veel gestegen de laatste jaren.
Wij hebben kantoor aan huis en het parkeren vraagt nog steeds om uitleg bij bezoekers.

Theo Krins zei

Dank voor alle aanvullende opmerkingen!
Parkeerbeleid moet je voor een deel inderdaad zien in het groter geheel als het gaat om toerisme. Dat doen we ook en we denken in Gouda momenteel na in hoeverre het invoeren van toeristenbelasting wenselijk is. Er zijn namelijk ook nadelen aan verbonden.
Die strippenkaart is een goed idee. Nemen we mee.

Nienke zei

Dat je woonachtig bent in het centrum oke, maar dat je dan moet betalen voor een parkeerplek? Denk dat we blij mogen zijn dat de woningen gewoon verkocht worden en niet leeg komen te staan.

Ruud Montagne zei

Denk bij het formuleren van een nieuw parkeerbeleid ook eens aan de bewoners die net buiten de betaald parkeerzone wonen, zoals Burgemeester Martenssingel, Krugerlaan en Joubertsraat met tussenliggende straten.
Deze straten worden 24/7 volgeparkeerd met auto' s van mensen die geen parkeervergunning willen/kunnen betalen en bezoekers van de binnenstad. Dit wordt door alle nominaties van beste binnenstad etc, met de dag erger, tot grote ergernis van de bewoners van deze straten.