woensdag 3 oktober 2012

Ga de confrontatie aan!



Op zaterdag 29 september was er in de St.-Janskerk in Gouda een duurzaamheidsmarkt.
In de kerk presenteerden zich de gemeente Gouda, maar ook meer dan 50 bedrijven zich op het gebied van duurzaamheid. Er stonden zelfs twee auto's in de St.-Janskerk...!

Het was een boeiende ervaring om op allerlei manieren kennis te maken met duurzaamheid en hoe eenvoudig het soms is om daaraan een bijdrage te leveren.

Warmtescan

Zelf vond ik heel interessant om te kijken in hoeverre mijn huis goed is geïsoleerd. U kunt dat vaststellen op de website: http://thermal.aerodata-shop.nl/Gouda.

Op de foto van mijn blog kunt u goed zien dat er bij de St.-Janskerk, maar ook bij de omliggende woningen, heel veel warmte verloren gaat.
In de wijk Bloemendaal loopt nu vanuit de gemeente een pilot, waarbij bewoners tegen een gereduceerd tarief een maatwerkadvies krijgen voor hun woning. Het is te hopen dat deze pilot verder wordt uitgerold en gaat slagen, want in het kader van Gouda Duurzaam, is dit een mooi initiatief. Iedere inwoner van Gouda kan dan heel gericht een bijdrage leveren aan een duurzaam Gouda.
Overigens hoeft u niet te wachten op deze pilot. Ga gewoon de confrontatie aan en lever uw bijdrage!

Energietips

Tot slot  nog 10 energietips:

1. Thermostaat een graadje lager
2. Radiatorfolie achter alle radiatoren
3. Tochtstrips bij ramen en deuren
4. Waterbesparende douchekop en let op tijd dat u onder de douche staat
5. Apparatuur niet op stand-by, maar helemaal uit zetten
6. Was op lage temperatuur
7. Gebruik spaarlampen en ledlampen
8. Droog de was aan een waslijn
9. Koop A-label apparaten
10. Gebruik duurzame energie

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Op de foto op je blog zag ik ook mijn huis.
Ook hier was duielijk te zien dat het warmteverlies enorm was.
Helaas is dit niet altijd te wijten aan de eigenaren, maar ook in zeer sterke mate aan de opstelling van o.a. instanties als Monumentenzorg / Bouw & Woningtoezicht.

Iedere vorm van dubbele beglazing is streng verboden.

Ik zou graag e.e.a. toepassen, maar wordt hier simpelweg in tegengewerkt.

Anoniem zei

Ik vind dat de kerk in dezen het goede voorbeeld moet geven. By far het grootste rode oppervlak in heel Gouda. Dus, isoleren dat dak ! Ik ga ervan uit dat hiervoor komende zondag een extra collecte gehouden zal worden waarbij ruimhartig wordt gedoneerd.