maandag 20 december 2010

Glibberen in Gouda


Door de overvloedige sneeuwval in Nederland was het niet eenvoudig om wegen bereidbaar te houden en ook in Gouda moesten er prioriteiten gesteld worden, omdat het blijkbaar anders onbegonnen werk was. De Goudse burgers hebben echter niet veel begrip voor deze prioriteiten omdat veel wegen en fietspaden nauwelijks berijdbaar waren of nog zijn. Teveel wegen, denk bijvoorbeeld aan de Goverwellesingel/Goudse Houtsingel, waren het weekend slecht te berijden.

Er wordt mij al enige tijd gevraagd om na het Groenboek, nu ook maar een witboek te gaan beginnen. Ik zal het overwegen, maar heb daarvoor wel meer input nodig.

Opvallend was dat in naburige plaatsen de kwaliteit van de wegen vaak veel beter was en de vraag komt dan gelijk weer boven: doen we echt alles wat we kunnen en doen we het efficiënt en goed genoeg. Natuurlijk houdt het met bijna 30 centimer sneeuw in een paar dagen een keer op, maar door goed schuiven en strooien lukt andere plaatsen het blijkbaar wel om de wegen veilig en berijdbaar te houden. Cylcus heeft wat mij betreft nog huiswerk te maken!

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe het toch komt dat er overal tekort aan strooizout is. Er zou toch zout genoeg moeten zijn. Heeft het te maken met de snel stijgende prijzen?

Daarnaast is het belangrijk dat er meer bekendheid wordt gegeven aan het Gladheidsbestrijdingsplan. Dan weet iedereen tenminste welke wegen er normaal gesproken worden gestrooid: http://bit.ly/i21rDP

Maar goed, genoeg gemopperd. De vele sneeuw betekent voor velen ook volop genieten. De natuur is prachtig, zeker met het zonnetje erbij. Een kleine foto impressie:


11 opmerkingen:

Ruud Bruijniks zei

Beste Theo,

Bij mij is sterk de indruk aanwezig dat er in de gemeente Gouda totaal niets aan de gladheidsbestrijding gedaan is. Zelfs crusiale tunnels heeft men verzuimd om ijsvrij c.q. sneeuwvrij te maken. Zelf moet ik er niet aan denken dat nu hulpdiensten snel in Goverwelle zouden moeten zijn. Zo als het bestuur in Gouda onder andere met dit soort zaken ( Denk ook aan onkruidbestrijding,schoonmaken straten etc.)omgaat bekruipt mij het gevoel om ter zijner tijd Gouda te gaan verlaten. Helaas in deze tijd van de huizenmarkt geen makkelijke zaak.


Met vriendelijke groet,

Ruud

Unknown zei

Hallo Theo,
Allereerst complimenten voor de PRACHTIGE FOTO'S. maar Gouda komt met deze gladheidsbestrijding WEER negatief in het nieuws ten opzichte van andere steden in Nederland. Ik hoorde het vorige week al op de radio en de kranten schrijven er ook al weer over. Waarom andere steden wel en Gouda niet dat is een mooie klus om eens uit te zoeken.

Anoniem zei

Zelfs na een rustige (geen sneeuwval) zondag is Cyclus kennelijk niet in staat om ook maar een deel van de hoofdwegen (en fietsroutes) te vegen.
Stooien zonder zout ala, maar schuiven zou toch gemakkelijk gekund hebben.

Overigens willen de dames en heren autmoblisten (in hun verwarmde koetsen en die het zo moeilijk hebben, al dan niet met winterbanden) ook eens wat meer rekening houden met fietsers. Die balanceren wel op twee bandjes door de sneeuw.

John

WH Kolkman zei

Kongsberg we have problem...

Laten we niet het wiel opnieuw gaan uitvinden, Dus ik stel voor dat we onze jongste ereburger (Burgemeester van Kongsberg)benaderen om een van zijn ambtenaren die met sneeuwruimen belast is voor een weekje uit te lenen. Hij kan dan samen met de gemeente, Cyclus, etc. door de Goudse plan, do, review cyclus gaan en aanbevelingen maken.
Je zou dit eventueel samen kunnen doen met andere gemeenten in de regio. Sharing best practices..

Als ik NL vergelijk met sneeuwruimen in Zweden valet het volgende op:
- veel meer sneeuw van de weg af schuiven en met grint strooien (zout werkt niet goed als er veel sneeuw ligt en het erg koud is).
- meeste autos op winterbanden.
- mensen maken zelf hun straten en stoepen goed schoon
- creatief gebruik van middelen, bijv boeren gebruiken hun materieel om afgelegen wegen schoon te houden, tegen een vergoeding van de gemeenschap / buurt.
- maar het typische NL weer van dooien, vriezen en nieuwe sneew blijft erg lastig....

Gert zei

Om een concreet voorbeeld te noemen: Als er met de beperkte middelen dan toch een keuze gemaakt moet worden voor een straat door de binnenstad, dan lijkt het me dat de singels toch wel prioriteit hebben. Maar zelfs die waren nauwelijks fatsoenlijk bereidbaar.

Cyclus heeft totaal niet het goede materiaal om sneeuw te ruimen. Zo zag ik op de Julianasluis een totaal vastgelopen bezemautootje, wat hopeloos probeerde het fietspad sneeuwvrij te maken. De banden onder het autootje waren kleiner dan mijn autobanden en het geheel had dus geen enkele kans van slagen.

De oplossing is volgens mij vrij simpel. Laat na de sneeuwbij, bijv zondagmorgen vroeg, een paar grote sneeuwschuivers over de hoofdwegen rijden en klaar is kees. Evt nog een strooiwagen er achteraan.

Groet
Gert

Gert zei

bereidbaar moet natuurlijk berijdbaar zijn :-)

Jan Hafkamp zei

Hallo Theo

Prima analyse, nu nog daden.
Terecht wordt door inzenders oppgemerkt dat er meer is dan alleen strooien.
Hoe is het met het Goudse materiaal voor sneeuwschuiven en sneeuwborstels? Kunnen er niet meer mensen worden ingezet, ook aantal bijstandsgerechtigden?
Overigens ben ik van opvatting dat de doorgaande wegen en fietspaden goed begaanbaar moeten zijn.
Dus gemeentebesturu Gouda: Toon daadkracht!

Jan Hafkamp

Eric Pols zei

Beste Theo,

Ik was niet verbaasd bij het bericht dat Cyclus met een andere prioriteit de wegen in Gouda sneeuwvrij zou maken. Logisch dat je bij dit soort hoeveelheden sneeuw begint met de hoofdwegen, enz. Maar over de wijze waarop en het tempo waarin dit gebeurt is volgens mij iedereen ondersteboven gegleden.
Op vrijdag 17-12 valt veel, nee heel veel sneeuw en in de nacht van zaterdag op zondag komt daar nog eens een flink pak bij. Ik woon vlak bij de Ghandiweg; een weg die in het veegschema zit maar (en terecht) met een lage prioriteit. Van vrijdag t/m zondag is er echter geen wagen van Cyclus voorbij gekomen. Waarom niet?
Zondagochtend genieten velen van het sprookjesachtige landschap; jij ook getuige de foto’s. Ik doe dat met hardloopschoenen aan en kies bewust voor het niet betrede pad. Via Steinse Groen ploeg ik onder het spoor door en kom op een keurig geruimde Willenskade. Het contrast is groot, want in Goverwelle is op dat moment nog niets gebeurd. Na wat omzwervingen door Reeuwijk / Goudse Hout kom ik weer thuis en sluit me aan bij buren die sneeuwruimen. Vele handen maken een boel schoon, maar niet alle / complete straten. ’s Middags durf ik het aan een vriend in Waddinxveen te bezoeken. Met de auto heb ik alle moeite de wijk uit te komen. Op de Goverwelle- en Van Reenensingel is het opletten geblazen en zodra je Gouda verlaat, zijn de straten schoon. Weer die verbazing. Waarom is het verschil zo groot? In Waddinxveen kom ik als eerste een veegploeg tegen. Het zegt veel, want ik stuur probleemloos de woonwijk in. Al pratende komt het verschil in de aanpak van sneeuwruimen ter sprake. Eén van de aanwezigen komt regelmatig in Helsinki. Het is daar net zo’n verkeerschaos als in Nederland als in één keer zo veel sneeuw valt. Maar het wordt daar wel direct aangepakt én met z’n allen. Groot materieel doet de wegen en de bevolking ontfermt zich over de stoepjes. Kan ook in Gouda zomaar werken.
Maandagochtend ga ik naar mijn werk. Er is nog niets veranderd en dus ploeg ik met mijn fiets naar het station waar de trappen en perrons keurig zijn geveegd. ’s Avonds terugweg: de Voorwillenseweg is geveegd, hulde. Maar bij de afslag richting Ghadiweg / Haastrecht slaat het genoegen om in irritatie. De veegploeg kan alleen rechtuit rijden.
Mijn verhaal is slechts een voorbeeld en het is zeker mijn en niet ieders irritatie. Ik hoop dat je met vele reacties op deze blog een beeld krijgt van de sneeuwbestrijding en daarmee bereikbaarheid in Gouda.
Nog even dit:
Er wordt regelmatig en soms ongenuanceerd gemopperd over Cyclus. Cyclus krijgt daarbij zelden de gelegenheid zich met woord (en daad) te verweren. Dat vind ik niet terecht, want met Cyclus zijn prima afspraken te maken. Dat weet ik, omdat ik als voorzitter van AV Gouda zie hoe Cyclus opereert bij het onderhoud van ons grasveld. AV Gouda heeft hiervoor zelf een contract met Cyclus afgesloten. Waar het sneeuwbestrijding betreft is het m.i. daarom vooral de vraag: “Welke afspraken zijn er gemaakt?”, “Hoe wordt naleving gecontroleerd / beoordeeld?”.

Vriendelijke groet,
Eric Pols

Anoniem zei

Beste Theo,
volledig met je eens dat het ook dit jaar weer niet gaat zoals het zou moeten gaan. Overigens zag ik gisteren wel een voorbeeld van hoe het moet: in Korte Akkeren reed een wagen van Cyclus die de sneeuw wegschoof en daar achter een tractor die de losliggende resten van de weg bortelde. Zou moet het en kan het in heel Gouda!!
M.vr.gr. Arjan Versteeg

Willem-Jan van Ham zei

Beste Theo,

Ik wil niet meehuilen met de wolven. Ik ben vaak ook buiten Gouda geweest en als ik moet vergelijken met Den Haag, Utrecht en Eindhoven dan heeft Gouda prima gestrooid op de hoofd wegen. Terwijl er in Den Haag in de wijken helemaal niets wordt gedaan is van der Pool in Gouda met de sneeuwschuiver door de wijk gereden. Gouda heeft het zeker niet slechter gedaan dan diverse andere gemeentes.

Willem-Jan

Esther Klijn zei

Hallo Theo,
Als ik mijn moeder(63) vanmorgen hoor vertellen dat ze met gevaar voor eigen leven boodschappen gedaan heeft afgelopen week... Want het loopbruggetje bij hun achter, richting winkelcentrum en al de looppadden daar rond om heen zijn niet schoon gemaakt. Heen ging nog wel maar al glibberend kwam ze met haar boodschappen karretje aan de andere kant van de brug. Terug ging moeilijker (stijler) gelukkig kwam er een iets jongere buurman aan om haar te helpen. andere buren die slecht terbeen zijn moesten verplicht een andere route lopen (2x zo lang) na melding bij de gemeente kreeg ze te horen dat er niks met de melding zal worden gedaan! op voetpaden ligt geen prioriteit was het antwoord. Mijn vader is zelf maar met emmers zand gaan sjouwen om het weer een beetje begaanbaar te maken.

Waar de prioriteit dan wel lag???