Deze week is op de raadsbijeenkomst onder andere het Activiteitenpan Stadsmarketing 2013 besproken.
Prijzen
Het is mooi dat er in Gouda de laatste jaren veel (aansprekende) activiteiten zijn georganiseerd en dat dit ook niet onopgemerkt is gebleven.
In 2012 wonnen we maar liefst 3 prijzen:
- The Passion - 1e prijs Beste Stadspromotie evenement
- Winterprogramma - 2e prijs Beste Culturele Regio evenement
- Goudse evenementen - 4e plaats Evenementenstad
Het jaar 2013 is ook goed begonnen want we zijn nu genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee. Wellicht zit er nog meer in het verschiet want er staan weer veel activiteiten op stapel in 2013.
Gouda Cheese
Om Gouda goed op de kaart te zetten wordt er gekozen voor: kaas, cultuurhistorie en de ligging (in het Groene Hart). Op zichzelf is dat prima, want over de hele wereld weet men dat er vanuit Gouda kaas komt (althans in naam).
Het is wel vreemd dat het onderwerp "kaas" in het actieplan niet veel aandacht krijgt. Met dit wereldberoemde merk moet je toch heel veel kunnen doen!
Water
Maar het is minder logisch dat naast de trits: kaas, kaars en stroopwafel en de activiteiten rond Erasmus het onderwerp water wederom onderbelicht is gebleven
Ooit ontsprong de Gouwe als zijriviertje van de Hollandse IJssel. Op de zandbult die daar werd afgezet, ontstond de stad Gouda. Haar geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met het water dat door de eeuwen heen zorgde voor bedrijvigheid en welvaart. Het belang van water is nog steeds te zien in de opbouw van de historische stad. Water en historie bepalen de Goudse binnenstad.
Diverse organisaties zien het bijzondere karakter van van Gouda als waterstad.
Zo zet het Gouds Watergilde zich al heel wat jaren in om Gouda als waterstad op de kaart te zetten.
Ook is er de initiatiefgroep "Gouda sterk aan de IJssel" die zich sterk maakt voor alles wat in en rond Gouda met water te maken heeft en o.a. heel concreet streeft naar het openen van de Havensluis bij de Nieuwe Veerstal. Op dit moment ontbreekt daarvoor het benodigde geld, maar een aantal mensen is actief aan de slag om dit hopelijk toch voor elkaar te krijgen.
Toerisme
Het is onbegrijpelijk dat wethouder Van den Akker en stadsmarketing blijven verdedigen dat water niet onderscheidend genoeg is om als een belangrijk thema mee te nemen voor het activiteitenplan. Naar hun mening is het minder belangrijk, omdat vele steden met water te maken hebben. Ofschoon dat laatste uiteraard waar is gaat het voorbij aan het unieke, historische karakter van het Goudse water.
Daarnaast wijst Hans Suijs van het Watergilde er terecht op dat water een katalysator is voor het toerisme. Levendigheid op het water geeft een goede impuls aan het toerisme in de stad.
Tenslotte is het ook niet verstandig om water zo weinig aandacht te geven als er een breed gedragen ambitie is om de Havensluis op termijn weer te openen en de vaarroute door de stad (wat de oorspronkelijke vaarroute was!) weer bevaarbaar te maken.
Bewegwijzering
Er wordt hard gewerkt aan de bewegwijzering in de binnenstad en we zijn blij dat de inzet van de ChristenUnie hiervoor resultaat gaat opleveren. Als het goed is moeten we in mei de nieuwe bewegwijzering gaan zien.
Gouda Ticket
Op dit moment is er nog altijd geen Gouda Ticket. Wel zijn er initiatieven vanuit Best Western Hotel en tussen Museum GoudA en de St.-Janskerk. We begrepen dat er vanuit de VVV nu serieus aan een Gouda Ticket wordt gewerkt en het zou mooi zijn als die er vanaf 2014 is. Dan is er nog een ambitie van de ChristenUnie t.a.v. het toerisme in Gouda gerealiseerd.
1 miljoen bezoekers
Tenslotte wil ik nog aandacht vragen voor één onderwerp: 1 miljoen bezoekers.
Gouda had in 2012 zo'n 700.000 bezoekers, maar wil in een paar jaar tijd doorgroeien naar jaarlijks 1 miljoen bezoekers.
Om dit te kunnen realiseren hebben we jaarlijks een "steractiviteit" nodig en wat dat voor activiteit moet worden is onduidelijk.
Sterker, er wordt meer ingezet op het uitbouwen en professionaliseren van de bestaande activiteiten. Op zich een verdedigbare keuze, maar naar mijn inschatting gaat het dan wel heel lang duren voordat we jaarlijks 1 miljoen bezoekers zullen hebben.....
Als dit aantal bezoekers werkelijk de ambitie van Gouda is zullen we toch echt een steractiviteit moeten realiseren.