Op verzoek van Gouda Positief en GBG, gesteund
door ChristenUnie, Trots en SGP, was er op 18 juli een extra
raadsvergadering over de financiën in Gouda.
Op deze vergadering wilden deze fracties de wethouder
Financiën (Hans van den Akker) confronteren met het proces rond de
aangekondigde extra maatregelen en de inhoud van die maatregelen.
De college partijen (PvdA, VVD, CDA, D66 en Groen
Links) kozen ervoor om zich niet af te melden voor de vergadering (dan was
vergadering niet doorgegaan door ontbreken van het quorum [helft aantal
raadsleden + 1]), maar om tijdens de vergadering zich niet akkoord te verklaren
met de agenda en tegen behandeling van het agendapunt te stemmen, waardoor de
vergadering na 15 minuten alweer beëindigd was.
Ofschoon dit allemaal volgens de regels is
gegaan, kan je wel vraagtekens zetten bij het democratisch gehalte van deze
opstelling. In een goede democratie is er toch ook ruimte voor de mening van de
minderheid, maar deze werd nu doelbewust de mond gesnoerd. Was dit van belang om
de wethouder in bescherming te nemen? Het heeft er op z’n minst de schijn van.
Het had de college partijen gesierd als er met
elkaar was gesproken over hoe het proces is verlopen en ook enige toelichting door
de wethouder was gegeven bij de voorgenomen maatregelen.
Door hier niet voor te kiezen zijn de
verhoudingen in de raad weer verstoord en het is afwachten wat dit voor de
gevolgen heeft gedurende de resterende raadsperiode tot aan de verkiezingen in
maart 2014.
Daarnaast hebben we met elkaar niet de
gelegenheid gekregen om te praten over specifieke maatregelen voor 2013. Dit wordt nu pas in november gedaan als het jaar al bijna ten einde is....
Al met al een avond die geen bevredigend gevoel
geeft, maar we hebben nu wel definitief reces. Even geen verkenningen en
debatten, maar genieten van de vakantie.
Iedereen een fijne vakantie gewenst!
Achtergrond informatie (memo wethouder):
Naar aanleiding van de uitkomsten van de meicirculaire 2013 – waarover u onlangs per
memo bent geïnformeerd – heeft het College gesproken over mogelijkheden tot
bijsturing in de tweede helft van 2013.
Met voorliggend memo beoogt het College de gemeenteraad te informeren over de
uitkomsten van deze bespreking.
2013: Operatie DOS
Het geprognosticeerde resultaat voor het lopende begrotingsjaar is met de meicirculaire
2013 opgelopen naar zo’n - € 4,2 miljoen. Dit is een combinatie van het tekort van € 2,4
miljoen zoals vermeld in het 1e ijkmoment 2013, met een additionele terugloop in de
Algemene Uitkering op grond van de circulaire van € 1,8 miljoen.
Gezien de reservepositie kan de gemeente Gouda zich een oplopend tekort niet
permitteren en is tussentijdse bijsturing noodzakelijk. Bijsturing is in de visie van het
College alleen mogelijk met een noodmaatregelenpakket, dat zo snel mogelijk wordt
ingezet om nog voldoende effect te kunnen sorteren in 2013. Deze maatregelen worden
uitgevoerd onder de noemer Operatie DOS, waarbij DOS staat voor Doorgaan Of
Stoppen. Dit vanuit de gedachte dat bij elke uitgave die nog in 2013 wordt gedaan,
ongeacht de omvang van het bedrag, eerst de afweging wordt gemaakt ‘doorgaan of
stoppen?’. Dus ook als het gaat om reeds toegekende budgetten.
Het College heeft een tweetal sporen benoemd bij het inzetten van operatie DOS. Beide
sporen worden hieronder toegelicht.
Spoor 1: onmiddellijke vacaturestop
Op een punt is de vraag ‘doorgaan of stoppen?’ reeds beantwoord. College en directie
zijn namelijk voornemens te besluiten tot een onmiddellijke vacaturestop. Dat betekent
dat in principe de instroom van buiten volledig wordt stop gezet. In geval er
vacatureruimte ontstaat door uitstroom, zal eerst heel kritisch bekeken worden of
invulling überhaupt noodzakelijk is (hetgeen in het bestaande regime overigens ook al
gebeurde) en zo ja, of er interne kandidaten zijn die daarvoor geschikt zijn. Daarbij is
een kwaliteitsverlies op de bestaande vacature, dan wel op de plaats die vrij komt
vanwege interne mobiliteit, acceptabel.
Het College is zich bewust van de nadelige consequenties van een onmiddellijke
vacaturestop, omdat een dergelijke maatregel de benodigde kwaliteitsimpuls in het
personeelsbestand, alsmede de instroom van jonger personeel volledig blokkeert.
Daarmee komen de ambities op het gebied van strategisch personeelsbeleid onder druk.
Tegelijkertijd laat de huidige financiële situatie geen keuze, en is een dergelijke
maatregel op korte termijn en voor een tijdelijke periode helaas wel noodzakelijk.
Het voornemen is om deze maatregel in elk geval voor de periode van 1 jaar af te
kondigen, en in de zomer van 2014 te bezien of verlenging van de looptijd nodig is.
Spoor 2: aanvullende budgettaire maatregelen
Daarnaast wordt op korte termijn onderzocht welke aanvullende budgettaire maatregelen
ingezet kunnen worden en wat de consequenties daarvan zijn. Daarbij worden in elk
geval de volgende opties overwogen:
-
Aanscherping randvoorwaarden voor inzet externe inhuur
-
Bevriezen budgetten sfeerbevordering en opleiding
-
Kritisch bezien invulling taakmutaties waarvoor nog geen bestedingsbesluiten zijn
genomen
-
Een gekwantificeerde budgetstop op specifieke geldstromen (bijv. er mag maar
maximaal 80% van het toegekende budget uitgegeven worden)
-
Het stoppen of uitstellen van projecten (bijv. gerelateerd aan PP of MIVOP)
-
Zero-based budgetting inzetten voor alle bestemmingsreserves
Het College is voornemens de raad zo snel mogelijk na het reces te informeren over de
uitkomsten van dit onderzoek.
Randvoorwaarde
Operatie DOS moet ten minste € 1,8 miljoen opleveren in 2013, maar bij voorkeur nog
meer.