Betrokken

Betrokken

maandag 15 juni 2015

Succes voor ChristenUnie Gouda!

Gouda krijgt Kaas Experience!
Foto: AD

Vorig jaar heb ik namens de ChristenUnie bij een debat voor de gemeenteraadsverkiezingen het idee gelanceerd om een Cheese Experience Center te gaan realiseren om Gouda zo stevig op de (inter)nationale kaart te zetten. Ook wordt hiermee het streven naar 1 miljoen unieke bezoekers per jaar naar onze mening een stevige impuls gegeven.
Wereldberoemd
Gouda is door onze kaas internationaal een wereldberoemd merk en na Amsterdam is Gouda de meest bekende stad in het buitenland.
In bijna ieder land is "Gouda Cheese" bekend en als je vertelt dat je uit Gouda komt wordt al snel de koppeling gelegd met kaas.
Veel buitenlanders komen naar Gouda juist vanwege onze kaas en dan is het goed om naast onze wekelijkse kaasmarkt in voorjaar en zomer veel meer een totaal beleving rond kaas te realiseren. In zo’n Experience Center kunnen de bezoekers kennis maken met de geur en smaak van kaas, kaas maken, allerlei achtergronden over kaas zien, etc. 

Kaaspakhuis
Aan de Wachtelstraat staat het 100 jaar oude pakhuis De Producent. Dit pakhuis ondergaat een complete verandering en wordt een woongebouw met 50 appartementen en een Kaas Experience.
We waarderen het dat het huidige college het idee ten uitvoer gaat brengen en op deze manier Gouda als kaasstad nog meer zichtbaar wordt.
In het AD merkt de ontwikkelaar van White House Development, de heer Maurits Kortleven, het volgende op over die Kaas Experience: "Bij de entree krijgen we een informatiecentrum waar bezoekers kunnen leren over het procédé van het kaasmaken. Ook is er een expositie ruimte voor wisselende en permanente tentoonstellingen en er is ruimschoots aandacht voor het rijpingsproces van kazen, dat zich bijna een eeuw lang in het kaaspakhuis afspeelde. Daarnaast komt er een kleine kaaswinkel waar bezoekers een stukje kaas kunnen kopen en waar proeverijen worden gehouden."
Kaas maken
Wel is het jammer dat ons idee om er ook kaas te gaan maken niet is overgenomen al dan niet in combinatie met workshops kaasmaken. Wellicht dat dit nu of later alsnog meegenomen kan worden, zodat het hele proces van kaasmaken van begin tot eind voor de toeristen zichtbaar wordt gemaakt. 
Verder hoop ik ook dat de inrichting aansprekender wordt dan de impressie nu aangeeft..
Maar goed, het positieve overheerst en ik zie uit naar de opening van dit mooie initiatief!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed idee, Theo. Ik zou als toerist ook iets meer verwachten over de Goudse kaas.
En eh, een workshop kaasmaken. Weet jij hoe lang die zou moeten duren?

Carina

Arjen zei

Ha Theo, ik ken het programma van Gouda Marketing niet, maar is het wellicht een geste om tijdens de doortocht door Gouda een grote groep inwoners van Gouda (nabij Stolwijkersluis in het weiland) en/of op de Markt meerdere mega grote (kaaskleur) gele cirkels van doek o.i.d vast te laten houden, waarop de tekst Gouda (say) Cheese! er vliegen immers genoeg helicopters van de Tour rond die daarop kunnen inzoomen. Dat komt de PR wel ten goede. Arjen.

Anoniem zei

Toch wel heel triest als je het als politicus moet hebben van het op deze manier claimen van successen. Succes daarmee :-)

Anoniem zei

Beste Theo,

Het pand op de foto staat aan Onder de Boompjes.. Het is niet het pand aan de Wachtelstraat waar je over schrijft.

Anoniem zei

Wat is er mis met de inrichting op de impressie? Eindelijk eens een keer iets dat niet truttig en oubollig is, maar gewoon trouw aan de uitstraling van het pand!

Theo Krins zei

Foto is aangepast!
Over smaak kan je twisten en ik pleit zeker niet voor "truttig en oubollig", maar een toerist heeft een bepaald beeld bij Gouda en kaas en het is slim om vanuit dat beeld het pand in te richten.

J. te Gouda zei

Theo, een leuk idee wat de kaas promotie betreft. Kaas daar maken zal niet lukken.
Je mag daar nl, geen mensen bij laten vanuit hygiënisch oogpunt.
Wat wel leuk is, om daar een film te draaien over de bereiding van kaas.
Heel veel mensen hebben geen idee hoe kaas gemaakt wordt.

Marien Z zei

He wat leuk. Echter @J. hierboven: in Frankijk was bij zo'n soort centrum waar wél kaas gemaakt werd, maar dan wel achter glas... Ik bedoel, het zou moeten kunnen.

J. te Water zei

CU,

Het is mooi dat eindelijk de gebouwen van de Producent een herbestemming krijgen. Zo ook de veevoederfabriek aan de Onder den Boompjes als ook het gebouwencomplex aan de Wachtelstraat in de Wijk de Korte Akkeren. Reeds in de 80er jaren waren deze gebouwen(witte prijzenhal)onderdeel van ideevorming over hergebruik na aankoop gemeente in kader van stadsvernieuwing. Aankoop door een belegger zoals nu Hr Kortlever is een extra stimulans. Jammer dat een eerdere kans om hier het Huis van de Stad aan het Water te vestigen mislukt is....Een stadhuis aan het water voor Gouda is een echte stimulans voor de Stad. Maar goed nu kaas: Er is een mooie reclame van een kaasmerk op de tv. Echter de dame heeft kaas als bril. Wellicht verblind door kaas en niet ziende waar je in deze stad met een onrealistische blik(!) 1 miljoen bezoekers via KaasMarketing vandaan gaat halen. Op het huidige Stadhuis hebben ze geen boter oo het hoofd doch kaas er op en voor de ogen. Jammer is dat. Overigens Amsterdam met de beroemdheid van Gouda als merk vergelijken gaat niet op.Indien de 50 appartementen en de lucht van kaas, het bewaren van de vele unieke van kaaslucht doortrokken planken, een Kaasexperience op die plaats lukken, dan is aanvoer van kaas per schip, inclusief toeristen , handel en wandel goed mogelijk. Past bij Gouda Water/Handelsstad en 10 jarig bestaan van de Waterconferentie, sluizen en Stolwijkerschutsluis en Binnenhavenmuseum in 2015, 25 jarig bestaan. Extra attractief en levert wellicht.... meer toeristen op. En passant kan de doorvaart bij de Industriestraat hersteld worden en heeft de vaartoerist en het water er baat bij.
J. te Water