vrijdag 24 augustus 2012

Websites voor toerist moeten beter!

De afgelopen weken heb ik stil gestaan bij de situatie in Gouda voor de toeristen en aangegeven dat goede informatie heel belangrijk is.
Daarbij is het van groot belang dat er een goede website aanwezig is met heldere informatie en meertalig: Nederlands, Engels, Duits en Frans.
Ik heb daarom eens kritisch  naar de kwaliteit van de websites over Gouda gekeken en er blijkt nog een hoop werk aan de winkel te zijn:

Meerdere websites

Nu is het opvallend dat er twee websites aanwezig zijn met algemene informatie over Gouda:
Welkom in Gouda en
Gouda Groene Hart



Meerdere talen

Welkom in Gouda heeft een prachtige start pagina: aantrekkelijk vorm gegeven en leuke foto's
Het is echter vreemd dat er een logo van de VVV op staat, die al enige tijd failliet is en je kunt er ook niet op klikken. Verwarrend!
Verder kan je naast het Nederlands alleen voor Engelstalig kiezen.

Klik je (per ongeluk) tweemaal op Engelstalig, dan kom je terecht op een pagina met o.a. touroperator informatie in het Nederlands (!)... Ook wordt er verwezen naar het Informatiepunt in de Waag, maar d.m.v. van een vage omschrijving en geen concreet adres...
Je moet overigens op Start klikken om weer op de centrale pagina te komen, waar je begonnen was om een andere taal te kiezen....


Maar goed, we kiezen weer voor Nederlands en gaan op zoek naar leuke dingen om te gaan bekijken en ik wil graag iets vinden over de St.-Janskerk.

Lange zoektocht

Ik klik op Highlights en krijg dan een wat algemeen verhaal te lezen:

Wandelen, varen of fietsen, de mooie historische binnenstad van Gouda kan op diverse manieren ontdekt worden.

Laat u meevoeren langs alle leuke plekjes van Gouda en ontdek de sfeervolle grachtjes, de welbekende kaasmarkt, siroopwafels, gezellige kroegjes, kaarsen makerijen, pijpen, het jaarlijkse evenement Gouda bij Kaarslicht (voorheen Kaarsjesavond), te veel om op te noemen! Kijk voor meer informatie links in de kolom en download hier de plattegrond van de binnenstad met alle highlights


Ik weet nog altijd niet goed wat ik kan doen in Gouda, maar ik kan wel een plattegrond downloaden waarop heel veel zaken staan die ik kan bekijken. Maar waarom iets een bezienswaardigheid is.....?


Dan maar kijken bij Cultuur & Historie



Tot mijn verbazing tref ik daar ongeveer dezelfde informatie aan, maar na goed lezen en kijken kan ik links op de website op bepaalde woorden klikken.
Ik klik op Kerken en ja hoor, ik zie nu verschillende kerken genoemd worden met hyperlinks en zo kan ik dan eindelijk iets over de St.-Janskerk vinden...
Teleurstellend is dat er bij deze en andere bezienswaardigheden totaal geen afbeeldingen staan, alleen tekst. Dat is anno 2012 toch niet meer acceptabel. Je moet de toeristen prikkelen met leuke foto's en relevante informatie.

Verwarrend

Verwarrend is ook dat je verschillende selectie criteria hebt die uiteindelijk bij dezelfde kerk uitkomen en dus overbodig zijn.


Alles overziend stel ik vast dat de benodigde informatie weliswaar op de website te vinden is, maar op een heel omslachtige en onduidelijke wijze.
Na een blij begin (de welkomst pagina ziet er goed uit) is de verdere opbouw ronduit teleurstellend.

Iedereen die ook maar iets van marketing en websites weet, moet zich realiseren dat je de de belangrijkste informatie maximaal na één klik moet kunnen vinden en dat je veelvuldig met beeld materiaal moet werken. Huiswerk dus!!

Dan de andere site: Gouda Groene Hart (via Google: VVV Gouda | Home.....)

De eerste vraag die bij me opkomt is waarom deze site er überhaupt is.
Het is geen fraai vorm gegeven site en het is toch veel beter om één site over Gouda te hebben?!

St.-Janskerk

De site bevat veel interessante informatie over Gouda (en daarbuiten), maar het is heel lastig om concreet iets te vinden en je vindt bijvoorbeeld niets over de St.-Janskerk.
O ja, toch wel, als ik op de start pagina bij Zoek op kaart: 'Sint Janskerk'  in tik, krijg ik een weblink te zien bij het kopje Activiteit en door op die weblink te klikken krijg ik toch wat informatie en zowaar een (kleine) foto....
Als toerist was ik al lang afgehaakt.....

Beetje meertalig

O ja, ik vergeet nog wat positiefs te vermelden.... deze website kan wel in het Engels, Duits en Frans.
Prima! Maar als je dan bijvoorbeeld voor Frans kiest heb je nog wel een probleem...., want de kopjes op de website blijven gewoon in het Nederlands. Dat is toch wel lastig zoeken voor een toerist....
En als de toerist dan toch willekeurig op een andere term klikt zal hij merken dat  behalve de pagina die tevoorschijn komt als je op de taalbutton klikt verder alles gewoon in het Nederlands blijft....



Conclusie

Kort en goed: als we de (buitenlandse) toerist goed willen informeren en activiteiten, monumenten enz. willen laten bezoeken, is er aan de websites nog flink wat werk te verrichten. 
En nogmaals: streef ernaar om zoveel mogelijk alles op één website te vermelden.

3 opmerkingen:

Arjan Vink zei

Ik heb weer met zeer veel belangstelling je blog gelezen. En ben het volledig met je eens. Voordat ik Gouda promotieartikelen begon te verkopen op de wekelijkse kaas en ambachtenmarkt heb ik ook een onderzoekje gedaan. Ik kwam er achter dat er een wirwar is van informatie over Gouda. Voordat ik hier mee begon heb ik eerst bij de gemeente geïnformeerd welk logo gebruikt mocht worden. Dat was al een hele zoektocht. Via het reclameburo heb ik eindelijk het logo van “Gouda hart in het Groen hart” gebruikt. Nog bij de gem geïnformeerd of dit werkelijk gebruikt mocht worden. Ja was het antwoord. Dus ik heb verschillende promoartikelen laten maken met dit logo erop. Zoals tasjes, caps, t shirts, polo,s Key cords, klompopeners. (komende donderdag 30 aug. Voor de laatste keer te zien op de Markt) Echter na een aantal jaren kwamen er verschillende logo’s en websites op de markt die een heel ander logo introduceerden. “See you soon” in Gouda, “Gouda stad” Ik vraag mij dus af waarom dit toegelaten is en waarom er niet gewoon, ook uit kostenoogpunt de slogan Gouda hart in het Groene hart gebruikt met de daaraan gekoppelde website. Hier is volgens mij een heleboel geld voor betaald om dit te laten ontwikkelen door een reclame buro) En deze slogan komt ook het dichts bij de waarheid. Kortom wat is het marketingbeleid van de gem Gouda in deze als het gaat om slagans, logo, websites? Van toeristen die wij op de markt spreken horen wij ook wel eens dat de info over Gouda lastig te vinden is en verwarrend is. Kortom inderdaad werk aan de winkel om dit te verbeteren. Een mooie uitdaging voor studenten om hier op af te studeren. En verder te onderzoeken zou ik zeggen.
een hartelijke groet van Arjan Vink

Ronald verkuijl zei

Beste Theo,

Goed verhaal weer, en helemaal waar! Dit kan zo echt niet. Wie is de beheerder en wanneer pakken we dit probleem eens aan?

Gert Mallegrom zei

Goed gedaan Theo, en nu de volgende stap.