Betrokken

Betrokken

woensdag 26 augustus 2009

Gouda moet meer op de kaart komen!

Vorige week werd op de Markt het eerste grootschalige Hollands Kaasfonduefestijn gehouden. Iedereen mocht proeven van allerlei bijzondere fonduecombinaties. Topkok Pierre Wind verzorgde de gerechten en is een groot voorstander van het promoten van streekproducten, zoals de Goudse kaas. Hij is van mening dat authenticiteit weer terug op de kaart moet en hij vindt dat Gouda best wat trotser op zijn kaas mag zijn.

In mijn vorige bijdrage over Toscane vroeg ik ook al meer aandacht voor ons handelsmerk.
Het festival en de Goudse Kaasmarkt zijn stappen in de goede richting, maar er zou nog veel meer kunnen. Waarom vermelden we op al onze officiële uitingen bijvoorbeeld niet naast ons wapen ook een afbeelding van onze kaas? Breder geformuleerd: we zouden ons nog veel meer moeten inzetten voor het op de kaart zetten van onze stad! Onder andere onze Goudse kaas is daarbij een uitstekend middel en niet persé oubollig. Het is maar net op welke wijze je dit promotioneel inzet.


Afgelopen vrijdag was ik op de Ballonfiësta in Barneveld. Een enorme meerdaagse happening dat duizenden - betalende! - bezoekers per jaar trekt. Bijna 35 (soms heel bijzondere) ballonnen gaan de lucht in, er is een lasershow en een "nightglow". Wat mij opviel is dat er vanuit heel Nederland mensen op af komen, er veel catering aanwezig is, allerlei speelvoorzieningen voor kinderen en dat je de hele avond iets te zien hebt. Het is een duidelijk herkenbare en uitstekend georganiseerde activiteit, die ook nog eens geld in het laatje brengt.

Nightglow

Onze havendagen hebben hier ook wel iets van weg, maar bij Gouda bij Kunstlicht bijvoorbeeld mis ik wel dat totaalaanbod. Ofschoon het afgelopen jaar het stadhuis weer prachtig was verlicht, zou het meer aantrekkingskracht hebben als er op en rond de markt meer aantrekkelijke activiteiten en sfeer zou zijn, waarbij sfeer en inhoud (de St.-Janskerk staat er vlakbij en de uitgelichte ramen zijn een geweldige publiekstrekker om naar binnen te gaan) meer integraal een plek krijgt. Dat kan betekenen dat bijvoorbeeld naast kaarsjesavond ook op andere avonden een duidelijk herkenbaar programma wordt aangeboden, waar mensen van buitenaf graag op afkomen. Te vaak zag ik bij Gouda bij Kunstlicht groepjes mensen wat rondkijken en weer weggaan.

We zouden ook na kunnen denken over een geheel nieuwe activiteit, waarbij Gouda centraal staat, bijvoorbeeld het nationaal kampioenschap kaastillen. Laat Stichting Marketing Gouda (SMG) ook eens overwegen om bij bepaalde (nieuwe) activiteiten geld te vragen. Dat geeft weer extra mogelijkheden!

Mensen als Pierre Wind inspireren mij en hopelijk ook SMG om creatief na te blijven denken over het aantrekkelijk maken van onze stad voor de toeristen.
We moeten onze prachtige stad nog veel meer op de kaart zetten en laten we er dan ook gelijk werk van maken dat er in informatieboekjes over Nederland er meer aandacht voor Gouda komt.

Gouda is goud en niet alleen vanwege de kleur van de Goudse kaas!

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/augustus/27/theo_krins_nk_kaastillen_in_gouda

5 opmerkingen:

M. Klijmij zei

De discussie over kaas hebben we bij de stadsmarketingvisie gehad:

"De heer Klijmij vindt dat het besluit helderder moet worden geformuleerd. Gouda wil drie imago’s uitstralen, maar zijn fractie vindt het beter om te kiezen voor één ondubbelzinnig imago. Het historische aspect, het Groene Hart en de kaas ziet hij graag terug in de positionering van Gouda."

"Wethouder Keulen antwoordt dat er keuzes zijn gemaakt en dan kun je niet iedereen tevreden stellen. Hij betwijfelt of buitenlandse toeristen speciaal voor de kaas naar Gouda komen. Het is wel een deel van het plaatje, maar er is veel meer dan kaas alleen. Van promotie van kaas in de stad zelf is hij wel een groot voorstander. Hij wil de suggestie over de Waag wel onderzoeken, maar dan in het kader van de brede discussie over de Waag. Het is een lastig gebouw."

Hans Suijs zei

Wanneer komt er eens een City Marketingplan. De voorganger van de voorganger van de voorganger zou er al gaan werken in opdracht van het college van B&W. Zijn opvolgers beloofden allemaal het te gaan doen en ook Siebe heeft het 2 jaar geleden nog eens in een persoonlijk gesprek herhaald.
Zitten raadsleden te slapen of willen ze zulk een plan niet afdwingen. Maak het smart: In bijv 5 jaar twee keer zoveel bezoekers aan de stad. Dat is goed voor de stadseconomie en daarna zal blijken dat nog veel meer kan.

Léon van der Meij zei

We hebben nu toch de bijzonder krachtige en superunieke kreet "historisch hart in het Groene Hart"?

Wie heeft deze verschrikkelijke stadsmarketing-slogan verzonnen? En nog erger: wie heeft hem goedgekeurd?

M. Klijmij zei

Guilty as charged, Leon. Maar het is gelukkig geen kreet, het is een van de drie manieren waarop Gouda zich profileert. Er kan best een leukere kreet komen, gelukkig.

Het plan an sich was trouwens zo slecht nog niet, dus hebben we niet tegengestemd. Maar niet iedereen besefte zich helaas het belang van het stuk, waardoor het niet echt een spannend debat was. De VVD was zelfs compleet vergeten dat ze ooit hadden ingestemd met de kaders uit dit stuk, terwijl toch duidelijk was dat dit invloed zou hebben op vrijwel al ons beleid - stadsmarketing doe je immers vooral voor je eigen bewoners.

Edward zei

Gouda lijkt me voor binnenlandse consumptie vooral als hoofdstad van het Groene Hart een lokeend. Dan woon ik óók eens in een hoofdstad! Die lokeenden moeten ook in allerlei slimme locaties staan, bijvoorbeeld folders in restaurantketens die een barrangementje-Gouda aanbieden met wat leuks eromheen. Gebruik multipliers, dat kost ook minder! Met mijn vriendin ben ik even in de VVV wezen neuzen (we gaan niet alleen naar Ballonfiësta's zoals Barneveld), haar suggestie is om ook meer met combikaarten van musea te doen en zo.
Maar is er genoeg accomodatie voor meerdaags struinpluimvee? Anders moeten we qua toerisme op een houtje in de vorm van een lokeend bijten...