woensdag 23 december 2015

Hallucineren in Gouda

"Tekeningen" (Leslie Nagel)

In Gouda is het in deze tijd volop genieten van diverse activiteiten rond het thema licht. Op zaterdag 19 december was er Candlelight Shopping, waarbij de winkels tot 21.00 open waren en er ook nog wat kramen op de markt waren blijven staan. Ook waren er een aantal activiteiten georganiseerd.
Er was van de "candles" echter niet zo veel te zien, maar het was wel gezellig in de stad, al had het in mijn ogen wel wat drukker gemogen. Je miste ook iets "groots" om mensen aan te trekken Het was meer een extra koopavond.

"Lumokinese" (Mike Rijnierse en Willem Marijs)

Halencinaties

Daarnaast presenteert De Firma van Drie tot 27 december (dagelijks van 17.00 -21.00 uur, uitgezonderd 25 december) in het o.a. het Weeshuis fraaie lichtkunst. Het is echt de moeite waard om hier heen te gaan en even te genieten van deze kunst.
Meer informatie vind je op: www.firmavandrie.nl/lichtkunstgouda



Uitgelicht en aangelicht

Uiteraard zijn de Goudse Glazen (St.-Janskerk) weer uitgelicht en is het stadhuis op de Markt weer aangelicht. Ik moet zeggen dat ik het aanlichten dit jaar weer erg fraai vind en met de muziek erbij - die helaas regelmatig wordt overstemd door de geluidsinstallatie van de ijsbaan - maakt het helemaal af.
De belangstelling voor dit fenomeen is minimaal en wat dat betreft snap ik dat het college hiermee gaat stoppen. Toch zal ik het gaan missen, maar goed, blijkbaar vinden de meeste mensen er weinig bijzonders meer aan.

Als u al dit fraais nog niet hebt bewonderd, dan adviseer ik u dat om dit nog wel te gaan doen. Het is echt de moeite waard en dan wordt het gelijk wat drukker in de avonduren in onze stad :-)


Bruisen

Het blijft jammer dat er zoveel goede initiatieven in de stad worden genomen, maar dat de drukte in de binnenstad in de avonduren beperkt blijft tot de ijsbaan. Ik denk dat we echt ons licht moeten opsteken bij andere steden om na Kaarsjesavond wat langer de toeristen in onze stad te kunnen boeien rond de kerstdagen. Wat mij betreft moet het op en rond de markt in de avonduren wat meer gaan bruisen en het echt een kerstsfeer gaan uitstralen. Dat trekt toeristen en is goed voor de lokale economie! Ik heb begrepen dat de kerststallen - die nu op het terrein bij het station stonden - volgend jaar naar de Markt gaan. Als dit inderdaad zo is, is dat beslist een stap in de goede richting en als de ijsbaan rond het stadhuis kan worden gerealiseerd zal dat ook absoluut als een magneet gaan werken.

Voor nu wens ik u gezegende kerstdagen toe!

"Uhuh" (Mieke de Haan)

"Cube" (Mike Rijnierse en Rob Bothof)

"Cercles" (Ruby Horstman)

"Moeder en zoon"

"Gezin"

"Skizo Faces" (Ruby Horstman)

"Lightseqfences" (Panagiotis Tomaras)

"Silencio Profundo"  (Anna Lange)




CANDLELIGHT SHOPPING










De lekkerste oliebol van 2015?







Fraai zicht op de Zeugstraat


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Bij deze wens ik, als Gouwenaar, iedereen Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.

Ik hoop dat Gouda in 2016 tot realistische oplossingen komt voor zijn uitdagingen!

www.telegraaf.nl/binnenland/24915115/__Het_gesprek_van_de_dag__.html

Peter zei

Hele mooie editie, dank!

Anoniem zei

Het is mij rond Kerstmis in de media opgevallen dat het Bijbelse begrip "de vreemdeling" nog wel eens is gebruikt i.v.m. de vluchtelingen/asielzoekers/migranten die in deze tijd Europa binnen komen. Die vergelijking gaat m.i. lang niet altijd op !

De Kerst-gedachte dat we goed voor elkaar dienen te zorgen, en ook voor vreemdelingen, vind ik prachtig, maar het het begrip "de vreemdeling" mag niet te worden misbruikt door politici en bestuurders om hun beslissingen te legitimeren.

Anoniem zei

Al het moois krijgt ongetwijfeld weer veel bekijks als de Gouwenaar zich veilig voelt op straat!

Anoniem zei

Het is natuurlijk raar om te zeggen zo'n kerstgedachte. Terwijl er voor Jezus geen plaats zou zijn geweest als je de vertalingen geloofd.

Het gaat in de Bijbel overigens over de vreemdeling die binnen de poorten is, niet over wie onderweg is. Als er dan toch over wettelijke zaken wordt gesproken dan moeten de wetten ook wel goed zijn omschreven en toegepast.