zaterdag 6 juli 2019

“Ik voel me belazerd”




Al enige tijd volgt de ChristenUnie - samen met D66 en CDA - kritisch de verkooppraktijken van de aanbieders van glasvezelkabels in Gouda (Rekam en Delta).
Inmiddels hebben we voor de tweede keer vragen gesteld aan het college en hebben we ons in de media kritisch uitgelaten over de gedragingen van de kabelbaanbieders.

Omdat ik niet uit eerste hand een concreet geval had heb ik me namens de ChristenUnie tot nu in voorzichtige bewoordingen geuit.

Nu heb ik onlangs meerdere concrete casuïstieken in handen gekregen en ik heb daarom besloten - na overleg met degenen die mij mailden - de reacties te delen, zodat u als inwoner gewaarschuwd bent.
Ik heb overigens deze casus ook voorgelegd aan de betrokken wethouder Hilde Niezen en aan REKAM.


Namens de gemeente Gouda

Een bewoonster uit Gouda mailde mij het volgende:
“Ook in onze wijk, de Wervenbuurt/Plaswijck kwam ongeveer twee weken geleden iemand langs van Rekam die aangaf dat Rekam samenwerkte met de gemeente Gouda en dat hij van mij moest horen waar wij onze glasvezelaansluiting wilden hebben. Ik wist het niet zo, en vroeg nog een beetje hoe het nou zat omdat we steeds maar brieven blijven krijgen van allerlei aanbieders, maar aangezien de meterkast me logisch leek en dat een optie was, heeft hij daar foto's van gemaakt. Eigenlijk begreep ik van hem zoiets als 'Rekam is het bedrijf dat namens de gemeente Gouda het netwerk aanlegt, en andere partijen exploiteren dat dan'. Ik heb er verder geen weet van en dacht: o ja, zoiets gebeurt met energiemaatschappijen ook geloof ik, dus dan zal het wel goed zijn.

Ik voel me belazerd

Nu ik in het AD het artikel hierover heb gelezen, voel ik me toch belazerd: zijn verhaal was dus gewoon niet waar. Dat voelt oneerlijk, en eigenlijk ook onveilig. Het leek me goed om dit bij u te melden, al is het maar om aan te geven dat het ook in onze wijk aan de orde is. Ook mijn buren hadden hun vraagtekens.”

Rol gemeente Gouda

Deze reactie onderbouwt onze kritische opstelling en maakt duidelijk dat er echt wat moet veranderen, zowel in de opstelling door de kabelaanbieders als ook in de rol vanuit de gemeente Gouda. 

De gemeente moet zorgen voor goede afspraken met de aanbieders en ze aanspreken op hun verkooppraktijken. Daarnaast is het wenselijk dat de gemeente er ook voor gaat zorgen dat er zo min mogelijk overlast gaat ontstaan en de straat niet meerdere keren open hoeft te worden gemaakt voor het aanleggen van glasvezelkabels door de verschillende aanbieders.




Direct tekenen

Ook Caiway laat zich niet onbetuigd en is via het bedrijf APK Group nu handtekeningen aan het verzamelen om daarna de glasvezelkabel te gaan aanleggen. Ze kwamen ook bij ons langs in Goverwelle en ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek was het niet mogelijk om eerst het contract te ontvangen alvorens het te tekenen. Het moest gelijk aan de deur via een iPad. Ik heb dat geweigerd en bij ons komt er dus nu geen kabel van Caiway.

Kosteloos

Een andere inwoner uit de wijk Goverwelle heeft zijn ervaring met Caiway gedeeld met het college en hij mailde het volgende:

"Zojuist heb ik namens Caiway iemand die huisaansluiting schouwt aan de deur gehad en in de gang voor het schouwen van de buitenaansluiting en de meterkast voor het kunnen aanleggen van glasvezelkabel. Ik heb Caiwaytoestemming gegeven om t.z.t. de glasvezel van Caiway het huis binnen te doen brengen tot in de meterkast, inclusief montage van een aansluitkastje. De betrokken Caiway-vertegenwoordiger verklaarde ons mondeling dat deze aansluiting voor ons kosteloos was en ook niet verplichtte tot het afnemen van enig abonnement van Caiway of een vanhaar samenwerkingspartners. 

Deze afspraak heb ik aan Caiway bevestigd, schriftelijk, om iedere juridische onduidelijkheid uit te sluiten.


Verspilde kosten

Waarom meld ik u dit, een ogenschijnlijke trivialiteit? Ik spreek er tegenover het College mijn treurnis over uit dat het glasvezelnet van Caiway in de wijk Goverwelle niet in samenwerking met Rekam wordt uitgerold. Dit zijn verspilde kosten, zowel maatschappelijk als voor beide initiatiefnemers. Zo gaat hier in de wijk binnenkort de straat een keer open, en over een tijdje nog een keer. Bovendien creëert Caiway een oligopolie en belemmert de marktwerking. Het aanbod qua abonnementen opde binnenkort te leggen glasvezel is zeer beperkt omdat Caiway slechts drie providers gaat toelaten. Dat had natuurlijk een veel breder spectrum moeten zijn.

Meer regie

Ik ben van mening dat het College van B&W een veel betere regie had moeten voeren. Daarin is het college naar mijn mening tekort geschoten.Als B&W druk op zowel Caiway als Rekam had uitgeoefend om de krachten te bundelen en geen dubbele bekabeling aan te leggen, dan had iedere Gouwenaar hiervan vroegtijdig geprofiteerd. Via uw vergunningverlening heeft u nota bene de sturingsinstrumenten in handen. Ik verzoek u, nu het nog niet te laat is, alsnog coördinatie tussen die twee af te dwingen. (..)"


Ik kan me vinden in de oproep van deze inwoner richting het college: neem de regie en zorg voor een gezamenlijke aanpak vanuit Caiway en Rekam. Voor zover ik weet is er nog geen vergunning aan deze partijen gegeven. Alle rede dus om de nu de regie te pakken en verder gedoe zoveel mogelijk te voorkomen.

5 opmerkingen:

Garro zei

Hi Theo,

We zouden toch blij moeten zijn dat Gouda eindelijk glasvezel krijgt.
Het lijkt mij lastig zo niet onmogelijk om de planning van twee verschillende bedrijven op elkaar te leggen en dan tegelijk in dezelfde straat aan het werk te gaan.

Als dat zo eenvoudig zou kunnen waarom is dat in het verleden dan nooit gebeurd bij de nieuwbouw of verbouw van woningen bijvoorbeeld. Nu komt de elektra, water en gas toch ook apart langs en gaat de straat zeker 5 keer open (want de riool en de (glasvezel)kabel moeten ook nog). Wel vreemd dat ik de CU en D66 nooit hierover heb gehoord.

Anoniem zei

Beste heer Krins,

Ik waardeer uw acties zeer. Echte, vragen stellen, je niet goed voelen, kritisch zijn: het is wel goed , maar niet goed genoeg. Je ziet dat steeds op bestuursniveau, zowel stedelijk als landelijk. Signaleren, verontwaardigd zijn, "schande roepen".

Wanneer hebben foute daden eens echte consequenties in Gouda, in Nederland? "We gaan het onderzoeken" et cetera is niet goed genoeg. Ik wil daden zien, want daar komt het op aan!!!

Ik heb een beetje genoeg van die eeuwige vrijblijvendheid. Wellicht kunt u met de CU op dit vlak een goede rol spelen. Sterkte.

Ruud zei

De gemeente die de regie moet nemen bij wat marktpartijen doen in Gouda als het om het aanbod van snel internet gaat? Vreemde gedachtengang Theo. Moet de gemeente ook de regie nemen bij het aanbod van produkten in de supermarkten in een wijk? Gaat ze in winkels langs of de Goudse kaas die er wordt verkocht wel echte Goudse kaas is? Of aan het einde van het jaar de regie voeren rond de pakketten en prijzen die de verschillende ziektekostenverzekeraars Gouwenaars aanbieden?
Al leggen tien kabelboeren los van elkaar hun eigen glasvezelnet aan. Zo werkt dat. Dat zoiets kostenverhogend werkt, is iets voor die bedrijven, absoluut niet voor de gemeente. De enige regierol voor de gemeente is regelen dat de glasvezelkabelaars niet die tien keer achter elkaar de straat openbreken. En vooral dat ze de straat na afloop van de werkzaamheden ook weer onberispelijk achterlaten. Maar gelet op de aanblik van de Korte en de Lange Tiendeweg na de maandenlange werkzaamheden heb ik daar geen enkel vertrouwen in.

Sjaak zei


Goed dat je je hiervoor inzet.
Ik woon in Goverwelle en heb aanbiedingen van:
* www.gavoorglasvezel.nl
* Rekam / Glasdraad
* Caiway / www.buitengewoonglasvezel.nl
* Delta Fiber Nederland / www.deltaglasvezel.nl
* Online.nl
* Kliksafe / www.gavoorglasvezel.nl
De verschillen en kosten zijn onduidelijk.

Terwijl ik nu internet heb via KPN en dat gewoon zo wil houden, natuurlijk wel via glasvezel.


Anoniem zei

@Sjaak
Is het wettelijk verboden dan om aan u die aanbiedingen te doen? Dat heeft toch niks met belazeren te maken.