Op de dag voor Koningsdag was de binnenstad rond de Zeugstraat onbereikbaar voor (vracht)auto's. De zakpalen waren namelijk die dag niet tot 9.30 uur in de ochtend naar beneden. Dit leverde (met name voor leveranciers) de nodige overlast op en bij het zoeken naar een oplossing blonk Stadstoezicht bepaald niet uit in klantvriendelijkheid...
De eigenaar van Woonhuys (gevestigd aan de Zeugstraat) meldt het volgende:
Drie mondelinge waarschuwingen
"Vanmorgen zijn er om 10.30 uur bij mij op de Zeugstraat goederen afgeleverd. Deze chauffeur stond vanmorgen al om 9 uur (zie naschrift!) voor de zakpalen die niet naar beneden waren. Hij is door stadstoezicht aangesproken met het verzoek om weg te gaan omdat de palen niet naar beneden zouden gaan. Daarna heeft hij geprobeerd om zo dicht mogelijk bij de Zeugstraat te komen. Dit heeft hem in totaal 3 mondelinge waarschuwingen van Stadtoezicht opgeleverd. Hij heeft diverse malen gevraagd waar hij wel naar toe kon gaan om in de buurt van de Zeugstraat te komen. Het enige antwoord dat hij daarop te horen kreeg was dat hem dringend verzocht werd de binnenstad te verlaten en ergens te gaan bellen.
Zoek het zelf maar uit
Uiteindelijk heeft hij bij het tankstation bij het Albert Plesmanplein gebeld en heb ik de chauffeur gewezen op de laad- en losplaats aan het begin van de Tiendeweg.
Daar aangekomen bleken de plaatsen echter bezet te zijn door particuliere auto's.
Daar aangekomen bleken de plaatsen echter bezet te zijn door particuliere auto's.
Ook daar kwam Stadstoezicht naar de chauffeur toe. Hij heeft voorgesteld om samen met hen te zoeken naar de eigenaren van de geparkeerde auto’s. Daarop kwam het antwoord dat men dat niet ging doen en hij het zelf moest uitzoeken.
Uiteindelijk is het de chauffeur gelukt om een plek te vinden. Hij moest vervolgens een rol vinyl van 4 meter lang en 128 kilo lopend op een karretje bij mij in de winkel zien te krijgen.
Uiteindelijk is het de chauffeur gelukt om een plek te vinden. Hij moest vervolgens een rol vinyl van 4 meter lang en 128 kilo lopend op een karretje bij mij in de winkel zien te krijgen.
Vragen
De ondernemer stelt bij de handelwijze van Stadstoezicht terecht de nodige vraagtekens en heeft inmiddels bij de gemeente de volgende zaken aan de orde gesteld:
- Wij zijn als ondernemers niet op de hoogte gebracht van het feit dat de palen omhoog bleven op donderdag 26-4;
- De bejegening van de chauffeur door Stadstoezicht is beneden alle fatsoensnormen en is in de ogen van de ondernemer ronduit stuitend;
- Zo’n chauffeur zal privé nooit meer naar Gouda komen en zal alleen maar negatief spreken over de stad;
- Op deze manier is Stadstoezicht geen visitekaartje voor de stad en daar schaamt de ondernemer zich voor.
Klantvriendelijk
Duidelijk is dat het optreden van Stadstoezicht nader onder de loep moet worden genomen. Er zijn meer verhalen bekend over niet klantvriendelijk optreden.
Dat is jammer en het doet afbreuk aan onze gezamenlijke inzet om Gouda positief op de kaart te zetten.
Laat het de inzet van Stadstoezicht zijn dat ze door klantvriendelijk optreden actief bijdragen aan een positieve beeldvorming over onze stad.
Naschrift
Naar aanleiding van reacties is gebleken dat de chauffeur niet de waarheid heeft gesproken over het tijdstip waarop hij in de binnenstad arriveerde. Dat nuanceert een deel van de de aanklacht.
Naschrift
Naar aanleiding van reacties is gebleken dat de chauffeur niet de waarheid heeft gesproken over het tijdstip waarop hij in de binnenstad arriveerde. Dat nuanceert een deel van de de aanklacht.
11 opmerkingen:
Oh, oh, hoor en wederhoor Theo. Tijdens het kaasseizoen (lees kaasmarkten) de zakpalen op donderdagmorgen omhoog. Dat is sinds vorig jaar en duidelijk door SOG gecommuniceerd met de ondernemers. Ook heeft het breeduit in de media gestaan. Kaasmarkt, Koningsdag of niet, gedurende 21 weken blijven de zakpalen omhoog op donderdag. Punt! Dat had Arjan ook kunnen weten
Waarde Marianka, mooi dat jij het dan klaarblijkelijk wel wist en dat de ondernemers het hadden kunnen weten (ik heb altijd behoorlijk veel vertrouwen in wat ondernemers menen dat ze kunnen weten overigens...), maar dat laat onverlet dat Stadstoezicht constructief dienen om te gaan met problemen! Dat is Theo's hoofdpunt en dat blijft ook na jouw kanttekeningetjes staan!
Cor Verkade
... en hoor en wederhoor is een juridisch principe dat niet meteen voor columnisten geldt. Ik heb de stellige indruk aan jouw stukjes, waarde Marianka, opgemerkt te moeten hebben dat jij die juridische rechtsregel ook niet altijd toepast...
Laten we blij zijn met Theo's wekelijkse opmerkzaamheid
Ter info Marianka:
Tijden laden en lossen
Onderstaande straten zijn op de volgende venstertijden, bereikbaar voor laden en lossen:
maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag: van 6.00 tot 12.00 uur en van 18.00 tot 19.00 uur;
donderdagen van 1 april tot en met 15 oktober: van 5.00 tot 9.30 uur en van 21.00 tot 22 uur;
donderdagen van 16 oktober tot en met 31 maart: van 5.00 tot 12.00 uur en van 21.00 tot 22.00 uur;
zaterdag: van 5.00 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur;
koopzondag: van 17.00 tot 18.00 uur.
Duidelijk dat op de donderdagen tussen 1-4 en 15-10 de palen tot 9.30 uur naar beneden zijn. bron: website gemeente Gouda
Eens met je Cor, dat hoor en wederhoor bij columns niet van toepassing is. Waar ik wat moeite mee heb is dat het wel heel politiek wordt gemaakt. Komen er straks ook nog art.38 vragen en een motie met gedragsregels voor Stadstoezicht?
Zou Theo zo'n blog schrijven voor iedere willekeurige ondernemer?
Je hebt een punt Arjan dat de zakpalen tot 9.30 uur op donderdag naar beneden moeten. Ik meende op te maken dat jouw chauffeur later kwam. Maarre... je weet toch wie er in het Huis vd Stad achter de knoppen zit. Een belletje....
Beste Marianka, ik sta volgens mij bekend als "waakhond van Gouda" en ik neem ieders inbreng en belang serieus!
Het gaat hier om een heel concrete casus en het feit staat niet op zichzelf.
Fijne zondag allemaal!
Politiek correct antwoord. Laten we's praten over de keerzijde. Niet als journalist, maar uit ervaring als binnenstadbewoner. Je zult verrast zijn. Fujne zondag verder.
Het algemeen belang botst soms met het individuele belang. Ik vind het niet netjes om medewerkers Stadstoezicht op deze manier weg te zetten. Spreek dan de burgemeester aan op het beleid, waarom de paaltjes omhoog staan etc., voor zover je daar een punt hebt, en of hij/B&W vindt dat hier correct gehandeld is.
Het is in principe aan Stadstoezicht om te handhaven, ook als je leverancier van een prominente SGP'er bent.
Hoe staat t trouwens met de vorming van het nieuwe college? Benieuwd naar wat het samenspel van linkse partijen voor Gouda gaat betekenen. Ik dacht dat het op de 7e verdieping al lang beklonken was, ongeacht de verkiezingsuitslag moest PvdA met zijn makkers blijven zitten...
Geachte heer Krins,
Ik maak er geen gewoonte van om op uw blogs te reageren of openbaar te communiceren over klachten met betrekking tot het functioneren van Stadstoezicht (STZ). Toch maak ik daar in dit geval een uitzondering op.
Het werk voor de medewerkers van STZ is altijd balanceren tussen klantvriendelijkheid enerzijds en duidelijkheid bieden anderzijds. In dit geval is er besloten om de zakpalen op donderdagochtend omhoog te zetten in verband met het seizoen van de kaasmarkt, die in de zomer op donderdagochtend wordt gehouden (behalve op de betreffende donderdag 26 april en op Hemelvaartsdag). De medewerkers van STZ moeten toezien op de naleving daarvan.
Maar bij het houden van toezicht kan wel eens iets misgaan. Er kan technisch iets misgaan (hadden de zakpalen niet pas om 9:30 omhoog moeten gaan) of er kan in de bejegening iets misgaan (vanuit de medewerkers van STZ richting de klant, of vanuit de klant in de richting van de medewerkers).
Hoe het in dit geval is gelopen, is mij op dit moment niet bekend. Ik was er zelf niet bij. Daarom hanteren we binnen de gemeente Gouda altijd het principe van hoor en wederhoor, indien er klachten over medewerkers zijn. Tijdens een gesprek kunnen de feiten en verschillende kanten van het verhaal aan bod komen.
Ik beschouw uw blog als een klacht tegen een aantal medewerkers van STZ. Klachten kunnen bekend gemaakt worden via het klachtenformulier. Maar nu u ervoor gekozen heeft om dit via uw blog te doen, wil ik u via deze weg uitnodigen voor een hoor en wederhoor gesprek. Tijdens dat gesprek kan besproken worden hoe e.e.a. verlopen is en hoe de communicatie over en weer ervaren is. Op die manier kunnen we als organisatie het meest van leren van een klacht.
Ik laat het aan u om ook de ondernemer en/of betreffende chauffeur bij dit gesprek uit te nodigen, aangezien zij immers de gedupeerden zijn.
Ik hoop dat u ingaat op mijn uitnodiging voor het gesprek over uw klacht.
Met vriendelijke groet,
R. Scheele, hoofd Veiligheid en Wijken, gemeente Gouda
Iedereen wenst elkaar hier "fijne Zondag" en "vriendelijke groeten". Wat een vrienden allemaal! Drs J.
Beste Rik, we maken graag gebruik van je aanbod voor een gesprek.
Een reactie posten