vrijdag 3 april 2020

Er dreigt een financieel drama in Gouda

Digitaal vergaderen met Theo Krins (voorzitter) en griffie in de raadszaal

Dinsdagavond 31 maart jl. maakte het kabinet bekend hoe de corona maatregelen eruit gaan zien na volgende week maandag, 6 april. Burgemeester Verhoeve heeft vervolgens een reactie gegeven op de verlenging van de maatregelen.

Bron: AD Groene Hart
Burgemeester Pieter Verhoeve: “Om kwetsbare mensen in onze samenleving te beschermen en zieke mensen de beste zorg te kunnen geven, is het van belang om de maatregelen langer door te trekken. Het kabinet heeft daartoe vandaag het besluit genomen. Dat is natuurlijk geen leuk nieuws. Maar het is helaas wel noodzakelijk. De afgelopen weken hebben we alvast kunnen wennen aan de nieuwe situatie en tot en met 28 april zal dit onze nieuwe werkelijkheid zijn. Dat geeft duidelijkheid en daarmee hopelijk ook berusting. Natuurlijk heeft deze verlenging een grote impact, zeker op mensen die alleen zijn of ouder zijn. Ik zou iedereen willen oproepen naar elkaar om te kijken, juist nu de tijd langer gaat duren. Steun elkaar, alleen samen kunnen we corona aan.”

Vervolgens heeft het college op 3 april weer een nieuwe memo met de stand van zaken over Corona in Gouda naar buiten gebracht.

Gouds Dagblad

Speciale raadsvergadering
Op woensdag 1 april stond de eerste virtuele Goudse raadsvergadering - met 12 woordvoerders en 10 insprekers (!) - volledig in het teken van Corona. Hier was de raad in de gelegenheid aan diverse partijen uit de stad (onderwijs, ondernemers en zorg) specifieke vragen te stellen. Uit de bijdragen van de insprekers werd heel duidelijk dat het crisis rond het Coronavirus grote impact heeft en enorme consequenties heeft.

Verlenging van de maatregelen en handhaving
Het kabinet heeft dinsdagavond 31 maart aangekondigd dat de maatregelen die tot 6 april zouden duren, verlengd zijn tot en met dinsdag 28 april. De eerdere afgekondigde maatregel rondom evenementen die tot 1 juni geen doorgang mogen hebben, is onveranderd gebleven. 



Handhaving
De instructieborden bij speelplekken en supermarkten zijn geplaatst. Het komt wel voor dat borden weggehaald worden. Daar waar melding van gedaan wordt dat ze weggehaald zijn, worden ze teruggeplaatst. 

De handhavers blijven actief in de stad om ondernemers en inwoners aan te spreken. Er vinden dagelijks, rondes plaats bij winkels, speelplekken, parken en “hangplekken”. Op plekken waar veel drukte was wordt dezelfde dag nog een keer gecontroleerd. Vanuit rapportages van stadstoezicht, jeugdzorg en politie worden trends gevolgd in het naleven van de corona regels. De gemeente wil hiermee herhaal overtredingen en overlast locaties snel in beeld krijgen om hier adequaat op te kunnen reageren. Tot nu toe valt dit nog mee en zijn er vooral (formele) waarschuwingen gegeven.

Wel zijn diverse overtredingen geconstateerd bij een aantal horecabedrijven. Het ging hier vooral om de aanwezigheid van meerdere personen in het horecapand. Bij herhaling van deze overtreding zal hier streng op gehandhaafd worden.

 Met potlood…

Ik schrapte in slechts 10 minuten tijd
Een ander leven uit mijn agenda
Hoezeer ik ook de vrijheid wens
Voor de morgen is de tuin de grens
Ooit wordt weer de wereld wijd
Omhelzen we met armen gespreid
En gaan we nieuwe dromen achterna.

Chris Bellekom

Dienstverlening en gemeentelijke processen

Burgerzaken
Klanten worden gestimuleerd om producten zoveel mogelijk digitaal aan te vragen. De balies zijn alleen open op afspraak. Voor producten waar mensen voor langs moeten komen, zoals rijbewijs/ reisdocument, worden eerst de afspraken ingepland van de mensen waarvan het huidige document als eerste verloopt.

Naturalisatieceremonie
Ter vervanging van de naturalisatieceremonie volgt de gemeente Gouda het landelijke advies van de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken. Nieuwe Nederlanders kunnen via een brief hun verklaring van verbondenheid afleggen en worden daarna geïnformeerd over het moment dat zij hun reisdocument kunnen aanvragen. Dit ter vervanging van de naturalisatieceremonie. 
Op een later tijdstip zullen zij alsnog uitgenodigd worden voor een alternatieve bijeenkomst. 

Onderwijs en kinderopvang
Het besluit dat ook scholen en kinderopvang sluiten, is een heftige maatregel. Inmiddels is deze maatregel tot en met 28 april (met nog de meivakantie er achteraan) afgekondigd, maar het is zelfs denkbaar dat deze periode nog verder zal worden verlengd. De laptop uit het kindpakket is nu ook tijdelijk opengesteld voor kinderen in het basisonderwijs en is een groot succes. Inmiddels zijn er al ruim 70 aanvragen binnengekomen. 

Aanvullend op dit algemene beeld verdienen de volgende onderwerpen bijzondere aandacht:

Kinderen in kwetsbare situatie
Naast de opvang van kinderen van ouders met een vitaal beroep, vindt er inzet plaats voor de opvang van kinderen die in kwetsbare posities verkeren, omdat ze bijvoorbeeld met hun ouder(s) in de maatschappelijke opvang zitten of wegens een onveilige leefsituatie bekend zijn bij het sociaal team en de jeugdbescherming. Om oplopende spanningen in de gezinnen zoveel mogelijk te voorkomen, is er op pragmatische wijze een aanbod gerealiseerd voor deze jeugdigen. 
Vanaf deze week zijn de eerste kinderen geplaatst op hun school. Medewerkers van de buitenschoolse opvang en zorgaanbieders ondersteunen de scholen bij het vormgeven van een aanbod voor deze kinderen. Het aantal kwetsbare kinderen in deze schoolse opvang zal de aankomende periode naar verwachting gaan toenemen. Knelpunten die hierbij ontstaan, worden zoveel mogelijk in goed overleg weggenomen. Een van de uitdagingen is ouders en kinderen te motiveren om daadwerkelijk van het aanbod gebruik te maken.

24/7 opvang kinderen van ouders met vitaal beroep
Met ingang van 30 maart is de 24 uurs (nood)opvang voor ouders in cruciale beroepsgroepen op hoofdlijnen gerealiseerd, voor het geval dat de vraag zich gaat voordoen. Hierover is ook contact met het Groene Hart Ziekenhuis geweest vanwege hun signaleringsfunctie. Daarnaast is er contact met de grote kinderopvangorganisaties, de lijnen zijn gelegd. De noodopvang krijgt naar verwachting vorm via een constructie van opvang aan huis.



Volksgezondheid, jeugdzorg en Wmo
Met betrekking tot de voedselbank geldt dat in de week van 9 april weer pakketten rondgedeeld zullen worden (dit keer worden ze naar de mensen gebracht), er wordt door de mensen van de voedselbank nog nagedacht over hoe het de weken daarna zal gaan.  

Aanvullend op dit algemene beeld verdienen de volgende onderwerpen bijzondere aandacht: 



Druk op de maatschappelijke opvang verlichten en creëren van quarantaine plekken
Voor de mensen die gebruik maakten van de nachtopvang bij Het Kompas van het Leger des Heils is geregeld dat ze gebruik kunnen maken van het Best Western hotel. De situatie in Het Kompas was niet zo te organiseren dat aan de RIVM richtlijnen werd voldaan. 
Ook zijn er andere verplaatsingen van mensen in verblijfssituaties geweest, waardoor er tegelijk ook ruimte is gecreëerd voor het maken van quarantaine plekken voor als cliënten ziekteverschijnselen vertonen. 
Hiernaast zijn ook andere opties in beeld (overige beschikbare panden van zorginstellingen, sporthal). Met de corporaties is afgesproken geen reguliere woonruimte in te zetten voor quarantaine. 

Persoonsgebonden budget (PGB)
Het college is niet voornemens om PGB’s af te bouwen. Tot dusver heeft de gemeente geen signalen dat meer budget wordt aangevraagd, maar ze houdt dit uiteraard in de gaten. Uit een uitvraag bij de zorgverzekeraar VGZ en het zorgkantoor blijkt dat de PGB-regeling op onderdelen is verruimd. Er zijn geen vragen of signalen bij de zorgverzekeraar/het zorgkantoor bekend waar ondersteuning van de gemeente gewenst is. 

GGZ/begeleiding van psychisch kwetsbarenVoor begeleiding en dagbesteding vanuit de Wmo geldt dat de gemeente aanbieders aanmoedigt om hier op een alternatieve manier invulling aan te geven en vooral in contact te blijven met de cliënten. Dit doet ze onder andere door het delen van creatieve werkwijzen en door zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen over de financiering van de alternatieve werkwijzen. 
De aanbieders voor beschermd wonen in Midden-Holland volgen de richtlijnen die GGZ Nederland en het RIVM hebben opgesteld. Veel groepsactiviteiten zijn gestopt of vinden in kleiner verband plaats. 
Op begeleiding en hulp voor volwassenen in de GGZ heeft de gemeente minder zicht omdat dit vanuit de verzekeraar geregeld wordt. GGZ Rivierduinen (FACT team) geeft aan dat de reguliere huisbezoeken alleen worden afgelegd indien noodzakelijk. Niet noodzakelijke huisbezoeken worden telefonische afspraken. Alle cliënten die om de één of andere reden bijzondere aandacht nodig hebben, worden dagelijks besproken. Per cliënt wordt gekeken wat er nodig is aan zorg.  



Ondernemers en zelfstandig ondernemers

Lokale maatregelen om ondernemers te ondersteunen
De maatregelen die vorige week zijn getroffen zijn in werking. Het corona loket is operationeel en wordt up to date gehouden. Er is inmiddels een overleg geweest tussen wethouders Economische Zaken en Binnenstad, bestuursleden Gouda Onderneemt, vertegenwoordiging zzp-ers en centrummanagers binnenstad en winkelcentrum Bloemendaal (coronateam). 

De resultaten van de ondernemersenquête worden verzameld. Deze zullen input vormen voor het coronateam om vast te stellen of op dit moment nadere actie gericht op specifieke doelgroepen ondernemers gewenst is. Voor wat betreft precario terrassen/uitstallingen wordt momenteel onderzocht in hoeverre we de precario voor terrassen/uitstallingen voor 2019 en 2020 volledig kunnen compenseren. 

De gemeente heeft een brief gestuurd naar de supermarkten, bouwmarkten en het tuincentrum in de gemeente, alsmede de ondernemersverenigingen, m.b.t. de maatregelen om te voldoen aan de aanwijzingen van het kabinet gericht op veilig winkelen en boodschappen doen.

De ondernemersenquête op initiatief van Gouda Onderneemt kent veel respons van winkeliers en horeca. Hoewel winkeliers ten opzichte van de horeca juridisch meer bewegingsvrijheid hebben, zijn een hoop winkels dicht.

De enquêteresultaten onderstrepen dat een financieel drama dreigt: 

  • Van de horecazaken verwacht 80% binnen 4 weken liquiditeits-tekorten. 68% verwacht niet aan haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen; voor de huurpenningen is dit zelfs 77%. 
  • Voor de detailhandel liggen de cijfers met respectievelijk 69%, 44% en 56% iets lager. 94% van de winkeliers ziet een omzetdaling.
  • Circa 2/3 van de horeca-ondernemers (68,2%) en winkeliers (60%) verwacht dat de coronacrisis langetermijneffecten gaat hebben.


Maatregelen huur gemeentelijk vastgoed
Als gevolg van de kabinetsmaatregelen worden de huurders van de gemeente, waarvan veel organisaties en verenigingen, geconfronteerd met inkomstenderving. Bij sommige huurders van maatschappelijk vastgoed vallen de inkomsten vanuit bijvoorbeeld kaartverkoop, volledig weg. Andere huurders vallen de inkomsten deels weg. Hoe dan ook, voor de liquiditeit van deze huurders is het wegvallen van inkomsten in meer of mindere mate desastreus.  Dat geldt bijvoorbeeld voor culturele organisaties, maar ook voor sportverenigingen. 

Het college heeft besloten de inning van huren van gemeentelijke gebouwen tot nader order op te schorten voor die gevallen die daartoe een gemotiveerd verzoek indienen

De gemeente wil deze huurders, als korte termijn maatregel, ondersteunen door hen tijdelijk gedurende de komende maanden renteloos vrij te stellen van huurverplichtingen tot 1 juni 2020. Kort voor 1 juni wordt bezien, aan de hand van de dan geldende landelijke maatregelen, of deze termijn verlengd dient te worden. 

Gezien de impact van de crisis wordt ingezet op het in enigerlei vorm compenseren van culturele instellingen en sportverenigingen. De wijze waarop en de mate waarin nader in beeld te brengen komende tijd, waarbij gestreefd zal worden naar maatwerk, een en ander afhankelijk van eventuele landelijke en provinciale maatregelen.

Zelfstandig ondernemers
In samenspraak met de VNG en Divosa is door het Rijk een regeling uitgewerkt voor zelfstandig ondernemers. De inhoud van de regeling Tegemoetkoming zelfstandig ondernemers (Tozo) is op 27 maart 2020 bekend gemaakt. Op dit moment worden de laatste technische zaken rondom het digitale formulier afgerond en getest. 

Ondernemers kunnen vanaf naar verwachting vanaf vrijdag 3 april 2020, zodra het ministerie van SZW de regeling heeft opengesteld met een aanvraagformulier, hiervan gebruik maken. 
De uitvoering van deze regeling heeft de gemeente Gouda belegd bij RBZ Rotterdam. 

Sinds woensdagavond 25 maart 2020 is ook de gemeentelijke voorschotregeling in de lucht voor zelfstandig ondernemers in acute geldnood. Aanvragers van de spoedprocedure Bbz bij RBZ hoeven de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) niet meer aan te vragen, tenzij dat door RBZ uitdrukkelijk vraagt, omdat bijv. essentiële informatie ontbreekt die voor de Tozo vereist is.

WarenmarktenDe zaterdagmarkt van 29 maart is zeer goed verlopen. Minder kramen, bredere opzet. Via afzettingen en lijnen werd goed aangegeven wat de onderlinge veilige afstand is. Die dag is ook de NOS nog tv opnames komen maken en stond de Goudse markt ook positief in het nieuws. 

Sociale initiatieven

Op dit moment zijn hier geen nieuwe bijzonderheden te melden behalve dan dat het mooi is om te zien dat er nog steeds veel aanbod is voor hulp. De gemeente ondersteunt in de communicatie goede (burger)initiatieven zoals de actie van het Rode Kruis om beschermingsmateriaal te verzamelen. Deze worden via social media en de gemeenterubriek bekend gemaakt.

Tot zover de update over de situatie rond het coronavirus in Gouda. Ik zal u op de hoogte blijven houden van de informatie vanuit de gemeente Gouda.

zaterdag 28 maart 2020

Actieve inzet handhaving bij Goudse crisisaanpak Corona


Op 27 maart jl. heeft het college van B&W weer een nieuwe informatie memo naar buiten gebracht waarin we op de hoogte worden gesteld van de meest recente ontwikkelingen en maatregelen. 
De gemeentelijke organisatie is druk met alles wat met het coronavirus te maken heeft. Natuurlijk wordt er waar mogelijk ook verder gewerkt aan het reguliere werk, maar publiekscampagnes voor diverse projecten zijn opgeschort.
Zaken die te maken hebben met stimulering en/of profilering en participatie vinden tot nadere orde niet plaats. Het college vindt dat in deze tijd niet passend.

Noodverordening Hollands Midden en handhaving

Het kabinet heeft aanvullende en aangescherpte maatregelen getroffen ter bestrijding van het Coronavirus gericht op evenementen en samenkomsten. Deze maatregelen zijn op 23 maart naar buiten gebracht.
De maatregelen zijn vinden op de site van de rijksoverheid. 

Voor een aantal maatregelen is een nieuwe noodverordening gemaakt die het mogelijk maakt voor de burgemeester om te kunnen handhaven. 

In Gouda worden de meeste adviezen goed opgevolgd. Wel is er op verschillende plekken sprake van teveel mensen, zoals supermarkten, sportvelden of speelplekken. De verscherpte maatregelen bieden extra ruimte om te kunnen handhaven, wanneer aanspreken niet helpt.



Huwelijken

Het is toegestaan om huwelijksvoltrekkingen te laten plaatsvinden mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn en de veiligheidsvoorschriften in acht worden genomen. Er mag op niet-horeca locatie worden getrouwd zoals het Stadhuis op de Markt en de Agnietenkapel. 

Geplande huwelijken die door de maatregelen niet door kunnen gaan, kunnen bij uitzondering doorgang vinden in het Huis van de Stad. Hiervoor geldt het reguliere tarief. Net als reeds geplande huwelijken en gratis huwelijken in het Huis van de Stad vinden deze plaats met maximaal 10 personen.



Handhaving

Handhavers zijn actief in de stad om ondernemers en inwoners aan te spreken. Er is een brief verzonden naar o.a. supermarkten en bouwwinkels om de betreffende ondernemers nog eens expliciet te wijzen op de afstandsnorm en de noodzaak hier expliciet maatregelen voor te treffen. Ook zijn onze handhavers langs geweest bij supermarkten (o.a. AH op de markt), evenals langs kappers en schoonheidssalons om te wijzen op het nemen van maatregelen en om te controleren of winkeliers zich hielden aan de aangescherpte openingsregels.

Op zondag 22 maart is door Stadstoezicht geconstateerd dat bij diverse horecabedrijven in de stad gebruik gemaakt werd van het terrasmeubilair ook al waren de bijbehorende bedrijven gesloten. Dit bleken zowel passanten als eigenaren en/of personeel van de betreffende bedrijven te zijn. Dit is vanzelfsprekend niet toegestaan. Er is een dringend beroep gedaan op de horeca-exploitanten om de afgekondigde maatregelen volledig na te leven en verzocht het terrasmeubilair op te stapelen en vast te maken. Ook per brief.



Inmiddels is er ook actie genomen richting de officiële sportvelden. Deze vielen al onder de eerdere noodverordening en waren verboden terrein echter er werd regelmatig jeugd op de velden aangetroffen. De velden zijn voorzien van verboden toegang borden en spandoeken.

Op vrijdag 27 maart zijn alle speelveldjes voorzien van borden waarop het handelingsperspectief staat aangegeven van 1,5 meter. Naast het feit dat het de bezoeker weer even attendeert op de regels, biedt dit bord ook een mooie aanleiding voor onze handhavers om het gesprek aan te gaan.

Behalve bij speelveldjes worden ook bij supermarkten bordjes geplaatst met het handeling perspectief van 1,5 meter afstand. De bevoorrading van AH Bloemendaal is vervroegd. Bewoners zijn daarmee akkoord.

Dienstverlening en gemeentelijke processen

Bekendmakingen
Vanaf woensdag kunnen bekendmakingen enkel op afspraak ingezien worden in het Huis van de Stad. Deze afspraak wordt op een zelfde manier gemaakt als een afspraak voor burgerdienst producten. Deze tijdelijke werkwijze communiceren we op de website.

Onderwijs en kinderopvang
Het besluit dat ook scholen en kinderopvang sluiten, is een heftige maatregel. Voorlopig is deze maatregel tot en
met 6 april afgekondigd, maar het is goed denkbaar dat deze periode zal worden verlengd. Er geldt hierbij een
uitzondering voor kinderen van ouders met een vitaal beroep, zij kunnen wel naar school of de opvang. Gouda
volgt hiervoor de landelijke lijst met vitale beroepen. Voor het merendeel van de schoolgaande jeugd wordt via
digitale wijze en/of op papier lesmateriaal verstrekt waar de kinderen thuis mee aan de slag zijn. 

Onderwijzend en ondersteunend personeel zet alles op alles om het onderwijs (op afstand) zo veel mogelijk voort te zetten. De gemeente staat in nauw contact met kinderopvangorganisaties en schoolbesturen in de stad om te bezien wat nodig is en hoe de gemeente kan ondersteunen. Het algemene beeld is dat de scholen en opvang er goed in zijn geslaagd om dit te realiseren. 

Ook is het beeld dat de thuislessen voor leerlingen goed van de grond zijn gekomen. De gemeente ondersteunt door o.a. de introductie van een tijdelijke laptopregeling. De laptop uit het kindpakket is nu ook tijdelijk opengesteld voor kinderen in het basisonderwijs. Intussen zijn al 30 aanvragen binnengekomen. 

De gemeente ondersteunt in de communicatie goede (burger)initiatieven zoals de actie van het Rode Kruis om
beschermingsmateriaal te verzamelen. Deze worden via social media en de gemeenterubriek bekend gemaakt.

Aanvullend op dit algemene beeld verdienen de volgende onderwerpen bijzondere aandacht:

Kinderen in kwetsbare situatie
Naast de opvang van kinderen van ouders met een vitaal beroep, vindt er inzet plaats voor de opvang van
kinderen die in kwetsbare posities verkeren, omdat ze bijvoorbeeld met hun ouder(s) in de maatschappelijke opvang zitten of bekend zijn bij Veilig Thuis. Voor een aantal van deze kinderen is inmiddels een oplossing gerealiseerd. 

Om in de overige situaties oplopende spanningen zoveel mogelijk te voorkomen, zijn er momenteel overleggen gaande met o.a. sociaal team, schooldirecteuren en Gecertificeerde Instellingen. Deze overleggen staan in het teken van het op een pragmatische wijze realiseren van opvang voor deze jongeren. Naar verwachting zal dit op korte termijn ertoe leiden dat meer kwetsbare jongeren overdag naar (bijzondere vormen van) school of opvang kunnen gaan.

24/7 opvang kinderen van ouders met vitaal beroep

Van gemeenten wordt gevraagd om ook te coördineren dat er een mogelijkheid is om dag en nacht opvang te
organiseren, indien dit nodig blijkt. Uit een recente inventarisatie blijkt dat er momenteel geen behoefte bestaat
aan deze vorm van 24/7 opvang. Denkbaar is dat als deze crisis voortduurt, de druk op werknemers in de zorg
ook toe zal nemen waardoor de behoefte aan 24/7 opvang via scholen of opvang gaat ontstaan. De grootste
kinderopvangorganisaties zijn verzocht plannen te ontwikkelen voor de realisatie van 24/7 opvang. Naar
verwachting leidt dit komende week tot concrete scenario’s en opties.

Volksgezondheid, jeugdzorg en Wmo

Alles is er op gericht om de kritische processen voor kwetsbare Gouwenaars doorgang te laten vinden. Bij
jeugdhulp, jeugdzorg en Wmo begeleiding wordt van geval tot geval bekeken hoe het contact behouden kan
worden, met bijvoorbeeld begeleiding op afstand, of dat, waar dat echt nodig is, toch behandelingen worden
gegeven. 

De hulp bij het huishouden wordt zo veel als mogelijk gecontinueerd. Er zijn ook cliënten die zelf afzien
van hulp. 

De reguliere dagbesteding is veelal gesloten. Voor bijzondere doelgroepen zoals vrouwenopvang,
maatschappelijke opvang voor dak- en thuislozen wordt de dienstverlening echter zoveel mogelijk voortgezet. De
dienstverlening moet wellicht binnenkort verder worden aangepast, als de personele bezetting minder wordt.


Zowel bij de sociaal teams als bij Veilig Thuis en de Jeugdbeschermingstafel werken medewerkers vanuit huis en wordt afgewogen hoe de afspraken doorgang vinden, telefonisch of op huisbezoek met inachtneming van de
voorzorgsmaatregelen. 

Met betrekking tot de voedselbank geldt dat er voor de komende weken een werkvorm is gekozen om degenen die echt afhankelijk zijn van een voedselpakket op een alternatieve wijze te ondersteunen.
Dit wordt momenteel uitgevoerd en er hebben zich hiervoor ook mensen aangemeld.

Aanvullend op dit algemene beeld verdienen de volgende onderwerpen bijzondere aandacht:

Quarantaine plekken
Er bestaat behoefte aan het realiseren van quarantaine plekken voor mensen die in de maatschappelijke opvang
zitten. In de opvang zit men dicht op elkaar, wat kan leiden tot spanningen. Ook is er in de opvang geen ruimte
om iemand die ziekteverschijnselen heeft, af te zonderen van de rest van de bewoners. Hiernaast worden
momenteel ook andere opties onderzocht (beschikbare panden van zorginstellingen, hotels, sporthal). Met de
corporaties is afgesproken geen reguliere woonruimte in te zetten voor quarantaine. We gaan beroep doen op
onzelfstandige woonruimten zoals hotelkamers.
Jongeren en volwassenen met beperkingen/psychiatrische problematiek

De huidige situatie is voor niemand prettig, maar in de praktijk zien we dat kwetsbare mensen met een beperking
en/of psychiatrische problematiek het extra moeilijk hebben om met de onzekere situatie rond het coronavirus om te gaan. Deze zorg doet zich voor in het bijzonder / speciaal onderwijs (zie hierboven) alsook vanuit instellingen
als Kwintes en Promen. Promen heeft ervoor gekozen om binnen de RIVM richtlijnen zoveel mogelijk de
dagelijkse (werk-)structuur aan te blijven bieden.



Ondernemers en zzp-ers

Informatievoorziening, organisatie en communicatie
Sinds de afkondiging van de vergaande maatregelen door het Kabinet in de bestrijding van het corona virus is er
nauw contact tussen de gemeente en Gouda Onderneemt m.b.t. de gevolgen hiervan voor Goudse ondernemers.
Er is inmiddels een bestuurlijk kernteam geformeerd waarin nauw wordt samengewerkt rond de coronacrisis.
Gouda Onderneemt is de koepel van ondernemersorganisaties en vertegenwoordigt het brede bedrijfsleven in Gouda. Ook onderhoudt Gouda Onderneemt contacten met VNO-NCW West en zijn contacten gelegd met
vertegenwoordigers van de grote groep ZZP-ers in de gemeente. 

De gemeente en Gouda Onderneemt werken
nauw samen in de informatievoorziening aan ondernemers. Informatie is te vinden via de website van de
gemeente.

Ook werkt de gemeente met Gouda Onderneemt aan een uitgebreidere informatievoorziening via de website van Gouda Onderneemt. Hier is een zogenaamd Corona Loket ingericht, waarop naast de links naar de landelijke informatie van de Rijksoverheid ook aandacht is voor lokale maatregelen en initiatieven.

Het Corona loket heeft een interactief karakter; ondernemers kunnen via een contactformulier vragen stellen die
hen direct raken. Om deze vragen te beantwoorden heeft Gouda Onderneemt experts benaderd uit hun
achterban, die voor beantwoording zorg zullen dragen. Medewerkers van de gemeente zullen vragen die
betrekking hebben op de gemeente, beantwoorden. 

Ook is een enquête uitgezet onder de achterban om
informatie op te halen over de gevolgen van de crisis voor de bedrijfsvoering van ondernemers. 
Inmiddels hebben 200 ondernemers de enquête ingevuld. Rond de 60% van de respondenten komt uit de horeca en detailhandel (in het bijzonder binnenstad) en uit de leisure- en culturele sector. Dit zijn ook de sectoren die direct en hard geraakt zijn door de maatregelen. De voorlopige enquêteresultaten onderstrepen het beeld dat hier ook financieel grote uitdagingen ontstaan voor de ondernemers in kwestie. Dit is onderwerp van gesprek.

Een onder de huidige omstandigheden gelukkige samenloop van gebeurtenissen is dat de gemeente samen met
SOG een nieuwe centrummanager voor de binnenstad konden aanstellen, Hans van Aalst. Hans heeft een rijke
staat van dienst en ervaring in de detailhandel en was meest recent centrummanager in Zeist.

Zzp-ers
De regeling voor zzp-er wordt nu in samenspraak met de VNG en Divosa verder uitgewerkt. De verwachting is
dat het nog 1 a 2 weken duurt voordat deze formeel rond is. Zodra de regeling beschikbaar is, zal de gemeente hierover
communiceren op de gemeentelijke website. De uitvoering is belegd bij het RBZ Rotterdam. Anticiperend op deze
regeling werkt RBZ Rotterdam vanaf 18 maart met een versnelde aanvraagprocedure voor een uitkering
levensonderhoud (bijstand). Sinds woensdagavond 25/3 is ook de gemeentelijke voorschotregeling in de lucht.

Lokale maatregelen om ondernemers te ondersteunen
Uiteraard wil de gemeente juist nu, voor zover het in haar vermogen ligt, ondernemers een hart onder de riem
steken en concrete ondersteuning bieden. Dit is al gebeurd door de maatregelen die in samenwerking met de
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) zijn aangekondigd afgelopen vrijdag 20 maart. Dat houdt in dat ondernemers de mogelijkheid krijgen om
uitstel van betaling aan te vragen tot 31 augustus.

Momenteel onderzoekt het college of zij ook directere
maatregelen kan nemen. Mogelijk is hiervoor medewerking van de raad nodig omdat dit zo nodig ook aanpassing
van verordeningen vergt. 

Ondernemers krijgen ook uitstel van betaling voor de toeristenbelasting 2019. Inmiddels heeft het college besloten dat de toeristenbelasting 2019 volledig zal worden gecompenseerd door de gemeente.
Daarnaast zal de gemeente tijdig en zo mogelijk versneld zijn facturen betalen. Voor ondernemers die contract
hebben met RDS worden andere regionale afspraken gemaakt.

Ten aanzien van de bevoorrading in de binnenstad is besloten de zakpalen de hele dag naar beneden te laten,
opdat winkels die nu alleen in de middag open zijn, toch bevoorraad kunnen worden.





Warenmarkten (links naar uitzending NOS)

De aangescherpte maatregelen vanuit het kabinet hebben niet geleid tot een verandering ten aanzien van de
warenmarkten. De warenmarkten blijven vooralsnog open. De warenmarkt van afgelopen zaterdag is goed
verlopen. Wel waren er piekmomenten waarop het redelijk druk was. Ook is geconstateerd dat er efficiënter
gebruik gemaakt kan worden van het marktplein waardoor de kramen nog meer uit elkaar gezet kunnen worden.
Op deze manier kunnen dan ook de bezoekersstromen zich beter en volgens het handelingsperspectief van 1,5
meter over de Markt bewegen. In de communicatie zal de gemeente bezoekers weer wijzen op de belangrijkste regel:
voorkom contact en houd voldoende afstand (1,5 meter).

Evenementen

Het Kabinet heeft een aantal maatregelen afgekondigd om het Coronavirus in zo goed mogelijke banen te leiden.
Een van de maatregelen was, dat alle evenementen met meer dan 100 personen geen doorgang vinden tot en
met 6 april. In de regionale noodverordening, is opgenomen dat het wel doorgang laten vinden van deze
evenementen strafbaar is. De Kabinetsmaatregelen zijn op 23 maart aangescherpt, waarbij alle bijeenkomsten
worden verboden tot 1 juni. De ‘ondergrens’ van 100 mensen is dus sindsdien vervallen. Organisatoren van
evenementen die subsidie ontvangen van de gemeente kunnen kosten die zij al gemaakt hebben betalen uit de
ontvangen subsidie. GoudApot hanteert een soortgelijke lijn.

Sociale initiatieven

Op dit moment zijn hier geen nieuwe bijzonderheden te melden behalve dan dat het mooi is om te zien dat er nog
steeds veel aanbod is voor hulp.


https://indebuurt.nl/gouda/nieuws/het-paasontbijt-dodenherdenking-en-bevrijdingsdag-in-gouda-afgelast~96252/