maandag 18 mei 2020

Nieuwe ondernemersenquête in Gouda


Op 15 mei is er weer een memo verschenen vanuit de gemeente Gouda met informatie over de stand van zaken rondom de Goudse crisisaanpak Corona. Zo bent u weer op de hoogte van de laatste stand van zaken.

Handhaving

Beeld
De meeste hotspots (m.n. jeugd) zijn rustig gebleven. Aandacht voor de hotspots blijft. Overtredingen zijn steeds meer uitzondering en is vaak gevolg van onbewust gedrag. Mensen zijn over het algemeen goed aanspreekbaar. Enkele kleine groepjes vormen hierin een uitzondering. Doordat het sporten sinds maandag 11 mei jl. weer toegestaan is, zien we hier een stijging in groepen op (sport)velden. De 1,5 meter regel wordt hierbij door de sporters goed in acht genomen. 


Markt en binnenstad
Tijdens zaterdagswarenmarkt op 9 mei jl. is voor de eerste keer éénrichtingsverkeer toegepast op de markt. Borden en pijlen waren geplaatst en stadtoezicht heeft extra inzet gedaan op de opvolging hiervan. Het was in het begin wennen, maar naar mate de tijd vorderde en het drukker werd, ging het steeds beter. De maatregel heeft er voor gezorgd dat, ondanks dat het redelijk druk werd, de afstand van 1,5 m goed gehandhaafd kon blijven. Het eenrichtingsverkeer op de markt is alleen van toepassing tijdens de zaterdagswarenmarkten.

Sinds 11 mei zien bezoekers van de Goudse binnenstad ook nieuwe borden en gele pijlen in/op de winkelstraten in het kernwinkelgebied. De pijlen en borden vormen looproutes waardoor iedereen zich aan de afstand kan houden en zoveel mogelijk rechts blijft lopen. Op die manier kan er op een verantwoorde wijze een bezoek aan winkels worden gebracht. Hierdoor kan rekening gehouden worden met de gezondheid van iedereen. Natuurlijk blijft het verstandig om alleen de stad in te gaan als dat echt nodig is, je verblijfsduur daar te beperken en rekening te houden met drukte. Ga niet funshoppen.

Dienstverlening

1,5-meterregel ondersteuning
De komende tijd vinden er verdere versoepelingen plaats in de regels rondom het coronavirus. Gemeente Gouda wil ondernemers, organisaties en instellingen die specifieke vragen hebben over de 1,5-meterregel helpen. 

De verantwoordelijkheid voor de waarborging van de 1,5-meterafstandsregel ligt bij de bedrijven en instanties zelf. Eerste aanspreekpunt voor vragen zijn de koepelorganisaties. Mochten er nog specifieke vragen onbeantwoord blijven, dan biedt de gemeente Gouda de mogelijkheid om mee te denken over praktische problemen rondom de 1,5-meter regel. 

Ondernemers, organisaties en instellingen kunnen met concrete vragen over de toepassing van de 1,5 meter terecht bij gemeente@gouda.nl.


(Zelfstandig) Ondernemers

Tijdelijke stimuleringsregeling zelfstandig ondernemers 
De Tozo biedt financiële steun voor zelfstandig ondernemers en zzp’ers die door de corona-maatregelen plotseling geen of veel minder inkomsten meer hebben. De regeling bestaat uit twee onderdelen: 
1) aanvullende inkomensondersteuning tot bijstandsniveau gedurende drie aaneengesloten maanden in het tijdvak tussen 1 maart en 31 augustus; en 
2) de mogelijkheid van een lening voor bedrijfskapitaal (tegen een rente van 2%) bij acute liquiditeitsproblemen die het gevolg zijn van de coronacrisis. 
De AMvB Tozo is op 21 april gepubliceerd en werkt terug tot 1 maart.

Overdracht uitvoering van RBZ naar gemeente
Goudse ondernemers konden in het tijdvak tussen 18 maart en 3 april 2020 bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen te Rotterdam een spoedaanvraag doen onder de ‘versoepelde’ voorwaarden van de Bbz, en van 3 tot en met 8 april 2020 de Tozo aanvragen. 
Vanaf 25 maart 2020 bood de gemeente Gouda een broodnoodregeling (voorschot op de Tozo binnen 1 week op de rekening). 
Sinds 9 april 2020 handelt de gemeente Gouda op verzoek van het RBZ (dat binnen zeer korte tijd werd geconfronteerd met meer dan 20.000 aanvragen) zelf de Tozo-aanvragen af.  Om alle aanvragen zo snel als mogelijk af te handelen zijn 8-10 medewerkers vrijgemaakt. 
Meteen is aan RBZ verzocht de Goudse aanvragen door te sturen naar Gouda. De betreffende ondernemers zijn via o.a. mail benaderd om hen te informeren over de loketwijziging en over de mogelijkheid om een voorschot aan te vragen  De eerder bij RBZ ingediende aanvragen zijn deels later dan verwacht op 11 mei overgedragen aan de gemeente Gouda. 

Cijfers
Op 14 mei 2020 zijn ruim 1.000 aanvragen Tozo ingediend. Meer dan 750 aanvragen zijn volledig afgehandeld. Van de afgehandelde aanvragen is ca 90% toegekend. Voornaamste redenen om een aanvraag niet toe te kennen zijn: de ondernemer heeft een dubbele aanvraag ingediend, beide echtelieden hebben aangevraagd terwijl maar één persoon Tozo kan ontvangen en het hebben van inkomsten boven bijstandsniveau. 
Aan ondernemers is tot nu toe ruim € 2 miljoen aan bijstand in de vorm van levensonderhoud of bedrijfskapitaal uitgekeerd. Er is 170 keer een beroep gedaan op de broodnoodmaatregel. 
De regeling kan nog ruim twee weken worden aangevraagd, tot en met 31 mei 2020.
Ondernemers

Nieuwe ondernemersenquête
Vanuit het Corona team is het initiatief genomen om een vervolg enquête uit te zetten om te peilen hoe het met het Goudse bedrijfsleven gaat. Gevraagd wordt in hoeverre ondernemers gebruik gemaakt hebben van de regelingen van het rijk en de gemeente, wat de omzetontwikkeling is, of ondernemers uit de voeten kunnen met de zgn. 1,5 meter economie en welk perspectief zij hebben op de toekomst. 

Inmiddels zijn al 85 reacties binnen. Vanuit de gemeente kan worden meegedacht over concrete vragen waar ondernemers of organisaties tegenaan lopen in het kader van de 1,5 meter regel. Koninklijke Horeca Nederland en de gemeente zijn met elkaar in overleg over inrichtingsvereisten en handhaving wanneer de horeca en terrassen weer open mogen. Afgesproken is om expliciet met elkaar vinger aan de pols te houden over de ontwikkelingen in de eerste weken vanaf 1 juni. Het terrassenplan van de horecaondernemers op de Markt is in behandeling. Streven is om uiterlijk 20 mei een set uitgangspunten en randvoorwaarden te hebben, zodat e.e.a. op tijd is voor heropening op 1 juni. 
Er zijn inmiddels ook andere horecazaken met plannen. 


Publieke zorg

Onderwijs en Kinderopvang
De opvang van kinderen van ouders met vitale beroepen en kwetsbare kinderen is tot en met de meivakantie goed verlopen. De kinderen uit het primair onderwijs zijn veelal op school opgevangen, met inzet van de buitenschoolse opvang, of op de bso-locatie. Het vakantieprogramma voor de VO-leerlingen op het Kesper College, in samenwerking met de brede school en Sport.Gouda was een groot succes. Het programma was afwisselend, de begeleiders sloten goed aan bij de leerlingen. De leerlingen hebben het erg naar hun zin gehad.

Sinds 11 mei gaan de kinderen in het primair onderwijs weer naar school. De meeste scholen laten de kinderen twee hele dagen naar school komen. De woensdag wordt wisselend ingevuld: de ene week de helft van de kinderen, de andere week de andere helft, of specifiek voor kinderen van ouders met vitale beroepen en kwetsbare kinderen. Indien nodig blijven de scholen extra opvang bieden aan kinderen van ouders met vitale beroepen en kwetsbare kinderen. Sommige ouders zijn er nog een keer expliciet op gewezen dat de scholen weer open zijn.
De afstemming tussen de scholen en de buitenschoolse opvang verloopt goed. De leerlingen die op school zijn geweest, kunnen die dag gebruik maken van de BSO. Een aantal scholen heeft gebruik gemaakt van ondersteuning vanuit de gemeente bij de inrichting van zogenaamde schoolstraten, om het verkeer tijdens het halen en brengen van de kinderen te reguleren. Voor de organisatie van het leerlingenvervoer worden nog enkele puntjes op de i gezet.

Het voortgezet onderwijs bereidt zich voor op openstelling van de scholen vanaf dinsdag 2 juni, onder voorwaarden. Het ‘Voorlopig protocol heropening scholen’ van de VO-raad is daarbij leidend. Dit protocol bevat voorschriften op het gebied van veiligheid en hygiëne en praktische adviezen voor de uitvoering van de richtlijnen. Het advies kan nog aangepast worden, op basis van de richtlijnen die op 20 mei vanuit het Outbreak Management Team worden verwacht. Het is te verwachten dat de leerlingen slechts een beperkt deel van de lesweek op school aanwezig kunnen zijn, vanwege de 1,5 meter voorwaarde. Dit varieert per school op basis van de praktisch beschikbare ruimte. Scholen zullen nog nader uitwerken hoe het lesaanbod eruit ziet voor de leerlingen die niet op school zijn.
Tot 1 juni zullen de VO-scholen opvang blijven bieden aan kinderen van ouders met vitale beroepen en kwetsbare kinderen. Indien nodig zullen deze kinderen ook na 2 juni extra opgevangen worden op de scholen.

Uitvoering onderwijsachterstandenbeleid tijdens sluiting scholen en peuteropvang
De gemeente subsidieert activiteiten i.h.k.v. het onderwijsachterstandenbeleid. Deze activiteiten hebben er de afgelopen periode aan bijgedragen dat kinderen met (risico op) een onderwijsachterstand en hun ouders extra zijn ondersteund. Vanuit de peuteropvang hebben VVE peuters een aangepast aanbod ontvangen. Vanuit de basisscholen met schakelklassen hebben de schakelklasleerlingen een extra, aangepast, aanbod ontvangen. Ook de activiteiten van de Brede School i.h.k.v. het onderwijsachterstandenbeleid zijn in aangepaste vorm doorgelopen. Zo hebben het Mentorproject, de Voorleesexpress en een teamlid van de Brede School 46 vrijwilligers geworven om ouders en kinderen thuis, online, extra te ondersteunen en zijn de thuisprojecten, ter versterking van het educatieve thuismilieu, op afstand doorgegaan. 
De Brede School is in overleg met de 3 grootste PO schoolbesturen over het organiseren van een zomerschool, voortbouwend op de reeds bestaande zomeracademie. Ook met het VO wordt gesproken over een zomerschool, om opgelopen onderwijsachterstanden aan te pakken.  

Veilig Thuis
Doordat veel gezinsleden met elkaar in afzondering verkeren, kunnen spanningen ontstaan. Door de beperkte sociale contacten is het voor sommige mensen lastig om hulp te vragen. Met een landelijke publiciteitscampagne worden betrokkenen en omstanders uitgenodigd om contact op te nemen met Veilig Thuis bij (vermoedens van) huiselijk geweld.
Sinds 1 mei is bij apotheken het codewoord ‘Masker 19’ ingesteld, waarmee slachtoffers van huiselijk geweld hulp kunnen vragen. De apotheker neemt het slachtoffer apart en draagt zorg voor contact met Veilig Thuis.
Vanaf 25 mei gaat de chatfunctie van Veilig Thuis in onze regio ‘live’. Via de website van Veilig Thuis krijgen bezoekers een chatfunctie aangeboden en zodat zij geruisloos contact en advies kunnen krijgen.

donderdag 14 mei 2020

Bewoners Naaierstraat balen van overlast door Albert Heijn



Al jaren zijn de bewoners van Naaierstraat met Albert Heijn (locatie Markt) in gesprek om overlast door het laden en lossen zoveel mogelijk te voorkomen. De straat hecht er vooral aan dat er op zondag geen leveringen zijn. Enerzijds, omdat de overlast op zondag vaak groter is dan op andere dagen omdat de parkeerplek voor laden en lossen op die dag voor normaal parkeren mag worden gebruikt. Vrachtauto’s van Albert Heijn parkeren hierdoor vaak midden op de weg, wat extra overlast veroorzaakt. Anderzijds, omdat de bewoners vinden dat één dag rust, zeker in deze Coronatijd, niet te veel gevraagd moet zijn.


Onlangs kregen de bewoners een bericht van Albert Heijn dat als gevolg van de Corona crisis er een extra levering op zondag zal komen aan het einde van middag.
De bewoners zijn hier behoorlijk boos over omdat AH (zonder overleg met de bewoners) steeds verder gaat met het benutten van de zondag voor laden en lossen. In instantie ging het alleen om 1 à 2 extra leveringen rond de kerstdagen. Vervolgens om een broodlevering op zondag met “een kleiner type vrachtauto”. 
Volgens de bewoners is dat inmiddels al geruime tijd geen kleine vrachtauto meer. 



Nu kondigt AH dus aan dat een extra levering op zondag komt, met verwijzing naar de Coronacrisis, maar geeft daarbij geen einddatum aan….. Het tijdstip van de levering is opmerkelijk en lijkt vooral bedoeld om de voorraad op maandagmorgen op orde te hebben en niet om de voorraad op zondag op peil te houden.


De bewoners kregen het volgende bericht van Albert Heijn:

"De corona crisis en de nieuwe maatschappij die door deze ontwikkeling gevormd is, heeft ervoor gezorgd dat wij als winkel zijnde een aantal aanpassingen hebben moeten doen. Neem bijvoorbeeld de openingstijden die zijn gewijzigd zodat wij in een gesloten winkel de vulling kunnen verwerken. Omdat wij de onderlinge relatie met jullie erg belangrijk vinden, willen wij jullie graag aangesloten houden op de verdere ontwikkelingen. Per week 21 (vanaf 17 mei, tk) zullen wij onze openingstijden opnieuw wijzigen.Wij zullen op maandag t/m zaterdag geopend zijn van 07.00-21.00 en op zondag van 09.00- 18.00.Verder zullen wij per week 21 ook een wijziging krijgen in onze leveringen.Van maandag t/m zaterdag worden wij beleverd op de tijden die u op dit moment van ons gewend bent. Op zondag zullen wij een extra levering krijgen.Wij verwachten deze levering aan het einde van de middag.Natuurlijk zullen wij ons uiterste best doen om deze levering zo snel en stil als mogelijk te laten verlopen."


De bewoners hebben vervolgens een bericht gestuurd naar alle politieke fracties in Gouda en ik heb namens de ChristenUnie voorgesteld om dan ook namens ons allemaal vragen te stellen aan het college hierover. Dat is vervolgens ook gebeurd. Een novum in de Gouds politieke geschiedenis.
We hebben met elkaar de volgende vragen aan het college gesteld:

De Supermarktmanagers van het filiaal van Albert Heijn aan de Markt in Gouda hebben aangekondigd- aldus meldt ons de Buurtvereniging de Naaierstraat - dat zij hun openingstijden willen verruimen. Dit leidt ertoe dat er extra leveringen worden gepland op zondag, bij het bevoorradingspunt in de Naaierstraat. De buurtvereniging heeft hier grote bezwaren tegen.  Naar aanleiding daarvan hebben onze fracties de volgende vragen:·       Is er een vergunning verleend voor verruiming van de openingstijden van dit AH-filiaal?
·       Zo ja, in hoeverre is hierbij de extra overlast die leveringen op zondag opleveren voor bewoners van de Naaierstraat meegewogen?
·       In hoeverre bent u ervan op de hoogte dat de laad- en losplek op zondag niet beschikbaar is en deelt u de mening van de buurtvereniging dat er daardoor sprake is van extra overlast?
·       In hoeverre en op welke manier is er overleg met omwonende gevoerd?
·       Welke alternatieven zijn overwogen naar aanleiding van het verzoek van Albert Heijn en waarom is specifiek voor dit alternatief gekozen? ·       In hoeverre is de gemeente bereid de bewoners van de Naaierstraat tegemoet te komen?
 
We zien een spoedig beantwoording met belangstelling tegemoet,Mede namens de fracties van D66, PvdA, VVD, CDA, Gouda’s 50+ Partij, Gouda Positief, GroenLinks, SGP, GBG, SP en Partij voor de Dieren, 
Theo Krins, Fractievoorzitter ChristenUnie
We zijn benieuwd wat het college gaat antwoorden en of er inderdaad door het college een vergunning is afgegeven en met welke argumenten en voorwaarden.


Gesprek

Intussen volgen de ontwikkelingen elkaar snel op en is het Buurtvereniging De Naaierstraat gelukt een gesprek te regelen met de filiaalmanager van Albert Heijn op 19 mei. De vraag is nu of dit een open gesprek gaat worden, waarbij AH bereid zal zijn om een heroverweging te maken of dat de bedrijfsleider de bewoners alleen zal aanhoren. Wordt vervolgd!

zaterdag 9 mei 2020

Gouda bereidt zich voor op versoepeling Corona maatregelen

De cultuursector heeft het zwaar en o.a Tineke Maas kwam onlangs daarover in het nieuws
Op 8 mei jl. is er weer een memo verschenen met informatie over de stand van zaken rondom de Goudse crisisaanpak Corona. Er zijn nieuwe ontwikkelingen te melden die voor de inwoners van Gouda van belang zijn!

Algemeen

Woensdag 6 mei jl. heeft het kabinet aangekondigd een verdere versoepeling door te voeren. Dit begint met het aanpassen van maatregelen in de buurt, lokaal. Dat geeft weinig drukte op straat, in het verkeer en in het openbaar vervoer. Dan volgen aanpassingen op regionaal niveau en tenslotte ook op landelijk niveau. 

Het toestaan van groepen gaat van klein naar groot om alles zo beheersbaar en georganiseerd mogelijk te laten verlopen. De komende tijd worden hiervan de details verder uitgewerkt en bekend gemaakt.

Om een en ander mogelijk te maken, zal hiervoor een 5noodverordening moeten worden vastgesteld. Binnen de Veiligheidsregio wordt daar op dit moment hard aan gewerkt om deze zo snel mogelijk klaar te hebben. Er zal 11 mei waarschijnlijk nog geen nieuwe noodverordening liggen. De gemeente gaat wel anticiperend hierop handelen, dat wil zeggen toestaan wat vanaf 11 mei weer mag en niet hierop handhaven. Voor de meeste onderdelen die vanaf 11 mei weer zijn toegestaan, ligt de regierol niet bij de gemeente. De gemeente gaat, net als het kabinet, in hoge mate uit van zelfregie van brancheorganisaties/sectoren, ondernemers en organisaties. Wel kan advies bij de gemeente gevraagd worden want er is soms onzekerheid over wat nu wel en niet mag.

Handhaving

Rustig beeld
Ongeacht mooi of minder mooi weer, zien we nu in de parken en op sportvelden een rustig beeld. Ook 4 en 5 mei zijn voorbeeldig verlopen. De parkeerterreinen van het Goudse Hout zijn afgelopen weekend ook (deels) niet afgesloten geweest, maar er is wel extra op drukte gecontroleerd. 
Hierin zagen we ook een acceptabel aantal gezinnen die ruim afstand van elkaar hadden. Met de boswachter van het Goudse Hout is afgesproken dat we komend weekend ook niet afsluiten, maar wel blijven monitoren. Dit vooral om te bepalen wat we rond het Hemelvaartsweekeinde willen inzetten.
De meeste hot spots (m.n. jeugd) zijn ook rustig gebleven. Aandacht blijft op Korte Akkeren. Hiervoor wordt een plan van aanpak gemaakt.


Markt
Aandachtspunt in het beeld is de afgelopen zaterdagwarenmarkt. Hier was het bij vlagen erg druk. Voor de komende zaterdag wordt gewerkt aan een plan voor één richtingsverkeer. Bij andere gemeenten werkt dit ook goed. Voor de winkelstraten gaat de gemeente mensen attenderen op rechts houden en niet tegen de richting in lopen.



Boetes
In nauwe samenwerking tussen Stadstoezicht, politie en de ODMH wordt gehandhaafd op de richtlijnen van de noodverordening. Totaal zijn er afgelopen week 2 boetes uitgedeeld. Opvallend is dat de waarschuwingen vooral nodig zijn vanuit onoplettendheid en het onbewust zijn van een te klein gemaakte onderlinge afstand.


Sporten
We zien dat het starten van de sportactiviteiten, en ook de versoepeling van de maatregelen hierin, positief werkt op het aantal meldingen van ’wild’sporten. Met het verder versoepelen hierin vanaf 11 mei verwachten we dat dit nog positievere beelden zal opleveren.

(Zelfstandig) Ondernemers

Zelfstandig ondernemers

De Tozo biedt financiële steun voor zelfstandig ondernemers en zzp’ers die door de corona-maatregelen plotseling geen of veel minder inkomsten meer hebben. 

De regeling bestaat uit twee onderdelen: 
1) aanvullende inkomensondersteuning tot bijstandsniveau gedurende drie aaneengesloten maanden in het tijdvak tussen 1 maart en 31 augustus; en 
2) de mogelijkheid van een lening voor bedrijfskapitaal (tegen een rente van 2%) bij acute liquiditeitsproblemen die het gevolg zijn van de coronacrisis. De AMvB Tozo is op 21 april gepubliceerd en werkt terug tot 1 maart.

Uitbreiding doelgroep per 8 mei
Per 8 mei (publicatiedatum 1 mei 2020) is de regeling uitgebreid met de doelgroepen AOW-gerechtigde zelfstandig ondernemers (voor alleen lening bedrijfskapitaal) en Nederlandse ondernemers met een bedrijf buiten Nederland maar in de EU (voor alleen aanvullende inkomensondersteuning). De uitbreiding van de doelgroep heeft naar verwachting beperkte gevolgen voor de gemeente Gouda.

Overdracht uitvoering van RBZ naar gemeente
Goudse ondernemers konden in het tijdvak tussen 18 maart en 3 april 2020 bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen te Rotterdam een spoedaanvraag doen onder de ‘versoepelde’ voorwaarden van de Bbz, en van 3 tot en met 8 april 2020 de Tozo aanvragen. 

Vanaf 25 maart 2020 bood de gemeente Gouda een broodnoodregeling (voorschot op de Tozo binnen 1 week op de rekening). 
Sinds 9 april 2020 handelt de gemeente Gouda zelf de Tozo-aanvragen af om de Goudse ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Hiervoor zijn 8-10 medewerkers vrijgemaakt.


Het RBZ draagt de dossiers van de nog niet behandelde aanvragen over aan de gemeente Gouda. Dit kost helaas meer tijd dan verwacht waardoor de maximale afhandeltermijn van 4 weken niet altijd kan worden behaald. Alle ondernemers die bij het betreft zijn hierover via mail geïnformeerd en gewezen op de mogelijkheid om een voorschot aan te vragen. Een enkeling heeft hiervan gebruik gemaakt.
Met ingang van 7 mei staat de mogelijkheid open om de Tozo opnieuw aan te vragen, nu bij de gemeente Gouda. Het betreft ca. 300 ondernemers, die via mail hiervan op de hoogte worden gebracht. Deze aanvragen worden met voorrang afgehandeld, binnen 2 weken. Op verzoek wordt een voorschot toegekend.


Cijfers
Tot en met 6 mei 2020 zijn in totaal ca 950 aanvragen Tozo ingediend. Ca 500 aanvragen zijn volledig afgehandeld. Aan ondernemers is ca. € 1.350.000 aan bijstand in de vorm van levensonderhoud of bedrijfskapitaal uitgekeerd. Er is 130 keer een beroep gedaan op de broodnoodmaatregel. Ruim een vijfde van de 4.400 geregistreerde Goudse zelfstandig ondernemers (CBS, peildatum 1-1-2018) heeft dus tot nu toe een beroep gedaan op de Tozo. De regeling kan nog ruim drie weken worden aangevraagd, tot en met 31 mei 2020.

Ondernemers

Versoepelingen
Het kabinet heeft de nodige versoepelingen voorondernemers aangekondigd 6 mei. Zo mogen bijvoorbeeld contactberoepen, zoals kappers weer aan het werk op 11 mei.


https://grandcafecentral.nl/contact/

Horeca, musea en culturele instellingen open op 1 juni
Er zijn ook een aantal versoepelingen die 1 juni ingaan.
De horeca mag met maximaal 30 personen open. Ook de terrassen mogen onder restricties open. Het college heeft de horeca-ondernemers en de KHN uitgenodigd om met concrete plannen te komen voor de horeca in de anderhalvemetersamenleving, zoals het uitschuiven van terrassen op de Markt. Het feit dat het kabinet woensdag heeft laten weten dat vanaf 1 juni de terrassen onder voorwaarden weer open mogen, creëert hier extra noodzaak voor. Er is deze week vanuit de horecazaken op de Markt een eerste plan ingediend met mogelijke scenario's. Deze voorstellen worden nader bekeken ook in relatie tot bijvoorbeeld de andere gebruikers op de Markt zoals de warenmarkt en het Stadhuis, evenals de te borgen publieke belangen in de openbare ruimte. Verwachting is dat er ook vanuit andere horecaondernemers plannen binnenkomen. De gemeente zet daarbij in op samenhangende plannen op straat/gebiedsniveau. Voor de beoordeling is inmiddels een multidisciplinair team opgezet.



Musea bereiden zich voor op de heropening per 1 juni. Museum Gouda, Sint Jan en de Cheese Experience zijn blij met de verruimde mogelijkheden. Ook bioscopen en culturele instellingen mogen open. Zeker voor theaters vormen de restricties die zijn gesteld (30 personen per 1 juni) een grote (financiële) barrière.


Stickeractie binnenstad
De SOG is de afgelopen tijd druk doende geweest om de binnenstad te verfraaien. Er worden mooie bloembakken neergezet, met medewerking van de gemeente. Daarnaast zijn er stickers ontworpen die op verschillende plaatsen in de binnenstad op de stenen zijn geplakt, die zorgen voor bewustwording over de anderhalve meter afstandsnorm. Op die wijze kan er veilig, en met inachtneming van de RIVM-regels, een winkel bezocht worden. Het college ondersteunt deze actie van harte. Wethouders Van Vugt, Bunnik en Tetteroo hebben de initiatiefnemers en enkele Goudse dichters, die de stickers van teksten voorzien hebben, op dinsdag 5 mei meegeholpen de binnenstad van stickers te voorzien.

Publieke zorg




Opening basisscholen per 11 mei
De schoolbesturen en de gemeente zien de heropening van de basisscholen per 11 mei met vertrouwen tegemoet. Het grootste deel van de basisscholen kiest, in lijn met het protocol van de PO-raad en de wens van de gemeente, voor het aanbieden van hele schooldagen aan de kinderen. Er is goede samenwerking met en aansluiting op de kinderopvang / BSO. Een klein aantal scholen kiest, vooral vanwege het hoge aantal leerlingen met onderwijsachterstanden, voor het aanbieden van halve dagen, dit is ook goed afgestemd met de betreffende kinderopvangorganisatie. Er zijn afspraken met het leerlingenvervoer.

Voor een beperkt aantal basisscholen worden tijdelijk extra borden geplaatst om attentie te vragen voor een gewijzigde breng en afhaal rondom scholen (geen ouders op het schoolplein en in de school). Dit is met schoolbesturen die dit hebben aangevraagd afgestemd.

Heropening van het VO is voorzien per 2 juni. Inmiddels is er een eerste versie van het sectorprotocol van de VO- raad beschikbaar. Met het VO wordt gesproken over hoe de heropening kan worden geeffectueerd. Dit is gezien o.a. de inachtneming van de 1,5m norm een grote opgave.



Sporten voor kinderen en jongeren weer mogelijk.
Sinds 29 april kunnen er weer sportactiviteiten in georganiseerd verband in de buitenlucht plaatsvinden voor jongeren tot en met 12 jaar en jongeren van 13 tot en met 18 jaar (onder voorwaarden). Deze week zijn er inmiddels meer dan 30 clubs en organisaties actief! Het is mooi te zien hoe vrijwilligers en professionals van de clubs dit snel op poten hebben kunnen zetten, zodat de kinderen en jongeren weer georganiseerd kunnen sporten. Ook de komende periode blijft er (extra) aanbod voor de kinderen bestaan.


:-)

Persconferentie 6 mei: ruimere mogelijkheden

De persconferentie van 6 mei jl. van minister-president Rutte en minister De Jonge heeft nieuwe verruimingen van de regels gebracht voor sport en andere activiteiten. Ook volwassenen mogen bijvoorbeeld weer gaan sporten per 11 mei, zwembaden mogen in principe open en ook activiteiten van scouting-, cultuur-, kunst-, en andere jeugdverenigingen voor kinderen tot en met 18 jaar zijn toegestaan onder de dezelfde voorwaarden als sport (buiten dus). Daarnaast is het de bedoeling dat ook het bewegingsonderwijs (‘buiten, tenzij’) op de scholen weer start, bijvoorbeeld op de basisscholen die vanaf 11 mei weer (deels) opengaan. En ook de bibliotheek kan per 11 mei de deuren openen, uiteraard alles met beperkingen: de protocollen die i.v.m. de 1,5 meter samenleving zijn gemaakt moeten worden opgevolgd.

De ervaringen met het opstarten van de sportactiviteiten voor de jeugd hebben geleerd dat de Goudse organisaties goed in staat zijn om volgens de nieuwe regels hun activiteiten vorm te geven. Daarom is besloten om niet meer vooraf gemeentelijke goedkeuring te geven voor het opstarten van de hiervoor genoemde activiteiten per 11 mei. In plaats daarvan spreekt de gemeente Gouda haar vertrouwen uit in de talenten en vindingrijkheid van de Goudse samenleving om samen vorm te geven aan de nieuwe situatie, waarbij de regels in acht worden genomen. Uiteraard houden stadstoezicht en politie toezicht in de buitenruimte en zullen zij, vooral bij twijfel, navraag doen over een bepaalde activiteit. Daarnaast is er voor bedrijven en organisaties altijd de mogelijkheid om bij de gemeente of Sport.Gouda advies te vragen of een eigen protocol voor te leggen voordat men start met bepaalde activiteiten.

Voor het omgaan met de nieuwe maatregelen geldt dat er in de week van 11 mei geanticipeerd zal moeten worden op de gewijzigde noodverordening. De besluiten van 6 mei moeten namelijk nog nader worden uitgewerkt in een aanwijzing en vervolgens een nieuwe noodverordening. Naar verwachting zal deze nieuwe noodverordening over ongeveer een week gereed zijn. Naast een aantal zaken die momenteel duidelijk zijn, is er ook nog onduidelijkheid over een aantal zaken (bijvoorbeeld vragen rond muziekeducatie, gebruik gemeentelijke gymzalen en het ongeorganiseerd sporten door volwassen). De verwachting is dat de nieuwe noodverordening hier helderheid in zal scheppen. Ondertussen handelt de gemeente in overleg met de organisaties in de stad op basis van gezond verstand en werkt de gemeente vanuit vertrouwen.

zaterdag 2 mei 2020

Verpleeghuizen volgen strikt de corona richtlijnen


Er is weer een nieuws update vanuit de Gemeente Gouda met informatie over de stand van zaken rondom de Goudse crisisaanpak Corona. Hieronder de laatste stand van zaken.

Algemeen
De voorzitter Veiligheidsregio heeft per 30 april 2020 een 4e noodverordening vastgesteld. In deze noodverordening krijgen de maatregelen die het kabinet op 21 april bekendmaakte een praktische invulling. De cijfers van het aantal sterfgevallen, IC-opnames en ziekenhuisopnames laten een voorzichtig optimistisch beeld zien, waardoor een aantal maatregelen enigszins kan worden versoepeld.           

Actuele cijfers regio
Ook in onze gemeente zijn veel mensen door het coronavirus getroffen. Sinds 29 april worden door de GGD Hollands Midden de meest actuele cijfers per gemeente gepubliceerd. Het gaat hierbij om het aantal positief geteste personen, het aantal opgenomen patiënten en het aantal overledenen. Dit kan een vertekend beeld geven, omdat het alleen over geteste personen gaat. Het werkelijke aantal besmettingen en overledenen aan COVID-19 zal daarom hoger liggen. De verschillen in cijfers van gemeenten onderling zeggen dan ook niets over het werkelijk aantal coronagevallen in de gemeente. Daarnaast zeggen de cijfers ook niets over het 'succes' van de coronamaatregelen in een individuele gemeente. 

Situatie verpleeghuizen
Zoals bekend zijn er ook coronabesmettingen in verpleeghuizen. Daar wonen de meest kwetsbare ouderen die in hun laatste levensfase zijn. Over het aantal sterfgevallen doen de verpleeghuizen – naar regulier gebruik - geen openbare mededelingen omwille van de privacy. Wel melden ze het aantal coronabesmettingen en het aantal mensen dat aan de ziekte overlijden, aan de GGD en RIVM. 

Er wordt door de verpleeghuizen alles aan gedaan om verdere besmettingen te voorkomen. Dit doen ze door de richtlijnen van de RIVM en de adviezen van de GGD strikt op te volgen, voor zowel de veiligheid van de bewoners als voor het personeel. De GGD geeft aan dat de verpleeghuizen juist handelen en dat er geen indicaties zijn dat de besmettingen verwijtbaar zijn. Het virus is echter zeer besmettelijk en het komt daardoor voor dat ondanks alle maatregelen er toch besmetting plaatsvindt. 

Het college heeft zeer veel waardering voor de zorgmedewerkers en is trots op de manier waarop zij gestalte geven aan deze zeer complexe zorg. 

Handhaving

Rustig beeld
De aankomende versoepeling van de richtlijnen van de nieuwe noodverordening, die een relatie hebben met het onder begeleiding laten sporten van jeugd, heeft na de  persconferentie van de minister-president in combinatie met het mooie weer tot gevolg gehad dat we een toename van (sportende) jeugd als ook meer mensen op straat waarnemen.  Ondanks deze toename constateren wij dat de meeste inwoners zich nog steeds aan de 1,5 meter afstand houden en geen groepjes vormen. Niet meer dan een kort praatje en dan weer doorlopen.

Koningsdag/Woningsdag Gouda
De Koningsdag/Woningsdag is in Gouda uitermate rustig verlopen. Er was wel veel aandacht voor Gouda vanuit lokale, regionale en landelijke media. Zowel vanuit Stadstoezicht als vanuit de politie zijn geen onregelmatigheden gemeld. Ondanks het mooie weer is gehoor gegeven aan de oproep thuis te blijven. Het was ’s ochtends druk bij een aantal bakkerijen waar mensen tompoezen gingen halen. Ook hier werd de onderlinge afstand van 1,5 meter keurig in acht genomen. Er zijn geen festiviteiten cq. informele evenementen in buurten geweest.

Jeugd
Op een aantal locaties in Gouda is de afgelopen week geconstateerd dat het in de avond drukker wordt met jeugd op straat. Bij zowel Stadstoezicht als politie als jongerenwerk zijn deze locaties bekend en worden jongeren bij overtredingen aangesproken en/of beboet.

Boetes
In nauwe samenwerking tussen Stadstoezicht, politie en de ODMH wordt gehandhaafd op de richtlijnen van de noodverordening. Speciale aandacht gaat uit naar de ‘hotspots’ in Gouda. Na een lange periode van waarschuwen wordt nu sneller (afhankelijk van de omstandigheid) overgegaan tot het opleggen van boetes. 
Totaal zijn er afgelopen week 10 boetes uitgedeeld. De meeste betroffen hier het samenkomsten van grotere groepen. Opvallend is dat de groep die rondhing bij de Ilac (onderaan Wethouder Poletbrug) aan het rondzwerven is door de stad. Afgelopen week is de hotspot naar Korte Akkeren verschoven. 

Ramadan
De speciale aandacht voor de ramadan blijft. We zien dat, op een steengooi incident van vorige week na, het verder rustig is. 

Autobranden
Er is in de nacht van 30 april op 1 mei in Gouda een auto uitgebrand en vier omliggende auto’s zijn beschadigd. Politie doet onderzoek naar de toedracht van de brand.

Dienstverlening


Sinds 17 april geldt er een landelijke coulanceregeling voor het verlengen van het rijbewijs dat verloopt in de periode van 16 maart tot 1 juni. Deze documenten hoeven niet voor de verloopdatum verlengd te worden. De bestuurder kan doorrijden met het verlopen document tot 1 juni. Een eventuele verlenging van deze periode is nog niet bekend. Deze uitzondering wordt niet geboden aan mensen, die i.v.m. leeftijd of aandoening regelmatig door een arts moeten worden beoordeeld. Het betreft hier de rijbewijzen die maar 1 tot 3 jaar geldig zijn. 

Op dit moment biedt de gemeente nog steeds de mogelijkheid aan burgers om hun rijbewijs op afspraak te komen verlengen. Over het algemeen kunnen burgers binnen een week voor dit product bij ons terecht. Bij meer complexe producten van burgerzaken, zoals een verzoek tot naturalisatie of hervestiging kunnen burgers op dit moment binnen 1,5 week terecht. 

(Zelfstandig) Ondernemers

Zelfstandig ondernemers 
Op 24 april 2020 heeft staatssecretaris Van Ark aangekondigd de doelgroep van de Tozo uit te breiden met zelfstandigen in grenssituaties en AOW-gerechtigde zelfstandigen (enkel voor bedrijfskapitaal). Uitbreiding van de doelgroep heeft naar verwachting beperkte gevolgen voor de gemeente Gouda.
Dagelijks worden nieuwe aanvragen ontvangen. Er is capaciteit vrijgemaakt om deze aanvragen af te handelen. De gemeente zet alles in het werk om alle Goudse ondernemers binnen de afgesproken vier weken te helpen. Sinds woensdagavond 25 maart 2020 is ook de gemeentelijke voorschotregeling in de lucht voor zelfstandig ondernemers in acute geldnood. Deze ondernemers ontvangen binnen een week noodsteun. Dit is inmiddels 124 keer gebeurd. 

Van RBZ Rotterdam heeft de gemeente nog niet alle daar ingediende aanvragen ontvangen. De overdracht zal naar verwachting RBZ Rotterdam deze week worden afgerond. De vier weken termijn zal hierdoor niet in alle gevallen worden gehaald. De gemeente heeft deze ondernemers geïnformeerd over de voortgang van de afhandeling van hun aanvraag en de mogelijkheid van een voorschot. In totaal zijn nu ca 900 aanvragen ingediend en is op ca 350 aanvragen besloten. 

Aan ondernemers is ca  € 900.000,- aan bijstand in de vorm van levensonderhoud of bedrijfskapitaal uitgekeerd. Het beroep dat door ondernemers in Gouda op de Tozo wordt gedaan komt overeen met het landelijke beeld.

Ondernemers
We zien steeds meer winkels opengaan, zowel in de winkelcentra als in de binnenstad. Dit leidt zichtbaar tot meer mensen in de stad, maar vanwege de coronamaatregelen is het aantal bezoekers aan de winkelgebieden nog altijd lager dan normaal. Ook de geopende winkels draaien minder omzet, terwijl veel vaste lasten doorlopen. Verwachting is dat de financiële problemen toenemen nu de situatie langer duurt en hierdoor waarschijnlijk de druk van toeleveranciers en vastgoedeigenaren zal toenemen. We blijven met de ondernemersvertegenwoordigers in gesprek om zowel problemen te signaleren als ook initiatieven te bespreken die erop gericht zijn het economisch klimaat in deze tijd te versterken. 
Inmiddels is 122 keer gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot uitstel van betaling van gemeentelijke belastingen. Dit is 8% van het totaal opgelegde aanslagen niet-woningen en toeristenbelasting.



Wethouders Van Vugt en Bunnik hebben met vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Gouda, een aantal horecaondernemers in de binnenstad bezocht. De langdurige sluiting van de horecagelegenheden heeft, ondanks landelijke en lokale maatregelen, grote impact op het weerstandsvermogen van deze ondernemers. In de toekomst zien de ondernemers een boeggolf aan uitgestelde rekeningen ontstaan. 

Het perspectief op heropening en de wijze waarop dit in de 1,5 meter samenleving uitvoerbaar (en rendabel) te maken is, ontbreekt vooralsnog. Dit verschilt ook per soort horeca (nachthoreca, restaurants, cafés) of zelfs per individuele zaak. Dit leidt tot zorgen. Men is bijvoorbeeld bang voor een (te) snelle afbouw van steunmaatregelen zoals de NOW-regeling wanneer zaken weer (gedeeltelijk) open mogen.

Een aantal ondernemers grijpt deze tijd aan voor het uitvoeren van onderhoudsklussen en/of is een afhaal- en bezorgservice gestart. Dit levert echter maar een beperkt deel van de ‘normale’ omzet op. Wij hebben bewondering voor de veerkracht van de ondernemers en willen als gemeente actief meedenken in een verruiming van de mogelijkheden voor de ondernemers, binnen de context van hun locatie. Voor de markt wordt op verzoek van de gemeente een plan gemaakt om scenario’s te kunnen bezien voor een tijdelijke ruimere opzet van de terrassen, ter ondersteuning van de bedrijfsvoering van deze zaken in een 1,5 metercontext. Daarbij zal ook gekeken worden naar de belangen van o.a. de warenmarkten en het stadhuis.

Het verbod op evenementen is in de 4e Noodverordening verlengd tot 1 september. Hier is contact over met Goudse evenementorganisatoren. Mede door het verlengen van het verbod wordt het vrijwel onmogelijk om (grote) evenementen nog te verplaatsen naar een latere periode in het lopende jaar. In lijn met de landelijke bepalingen vallen op basis van deze noodverordening ook ‘popconcerten en overige muziekvoorstellingen’ dit verbod. Dit betekent dat poppodia in ieder geval tot 1 september gesloten zijn.



Het bericht deze week dat organisatiebureau Grand Canyon faillissement heeft aangevraagd komt ook bij de gemeente Gouda hard aan. Het zijn hele moeilijke tijden voor veel sectoren, ook in Gouda. 

Grand Canyon heeft een grote rol gespeeld in Gouda met talloze evenementen. Denk aan de Goudse ijsbaan en Gouda Beach Experience, maar ook evenementen zoals de Goudse Kaasmarkten en Roze Zaterdag zouden niet mogelijk zijn geweest zonder hun ondersteuning. Grand Canyon had al tijden de droom om de ijsbaan rondom het stadhuis te organiseren en die droom is dankzij haar doorzettingsvermogen en organisatiekracht waargemaakt. De Coronacrisis doet Grand Canyon nu onverwacht de das om, dat is bijzonder triest. Triest voor Remko en zijn medewerkers, maar ook voor de stad Gouda. Grand Canyon heeft afgelopen tijd een belangrijke rol gespeeld in de organisatie van onze VVV. 

VVV Gouda komt met het faillissement niet in gevaar en blijft gewoon bestaan. De gemeente onderzoekt momenteel verschillende scenario’s om de werkzaamheden van VVV Gouda voort te zetten. 

https://www.sportpuntgouda.nl/corona-updates/georganiseerd-sporten-in-de-buitenlucht-voor-de-jeugd-vanaf-29-april-2020


Publieke zorg

Sporten voor kinderen en jongeren wordt weer mogelijk
Vanaf 29 april kunnen weer sportactiviteiten in georganiseerd verband in de buitenlucht plaatsvinden voor jongeren tot en met 12 jaar en jongeren van 13 tot en met 18 jaar (onder voorwaarden). Coördinatie hiervan ligt bij de gemeente. De gemeente heeft daarom samen met Sport.Gouda een aanpak ontwikkeld om dit mogelijk te maken. Via de website van Sport.Gouda is alle relevante informatie te vinden en kunnen clubs en verenigingen een aanvraag indienen. 

Op 29 april waren er direct al zeven clubs die activiteiten organiseerden. Het is mooi te zien hoe vrijwilligers en professionals van de clubs dit snel op poten hebben kunnen zetten, zodat de kinderen en jongeren weer georganiseerd kunnen sporten. De verwachting is dat nog veel meer clubs dit de komende tijd ook zullen doen